×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
انتشار «سروده‌های رودکی» به کوشش علی رواقی

به گزارش نویسا نیوز؛ دیوان اشعار رودکی اولین‌بار در قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی تدوین شد. پس از تدوین این دیوان، شارحان و فرهنگ‌نویسان آن را در حکم سرچشمه قرار دادند و همین موضوع سبب شد شعر رودکی با تألیفات شاعران دیگر بیامیزد.

برخی بر این باورند که دیوان رودکی که در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در تهران منتشر شد، نمونه‌ای بود از آثار الحاقی که در دیوان او وارد شده بود. به اعتقاد برخی، ترجمه‌هایی که پس از آن از دیوان رودکی صورت گرفت، از جمله ترجمه هرمان اته که از جمله معروف‌ترین ترجمه‌ها از سروده‌های رودکی است، نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

از قرن نوزدهم به این سو مرحله‌ای مهم از متن‌شناسی بر آثار رودکی آغاز شد که ره‌آورد آن، انتشار تصحیح‌های مختلف و پژوهش‌های متعدد بر آثار به یادگار مانده از پدر شعر فارسی بود. با این همه، از نظر برخی از محققان، دیوان رودکی همچنان نیازمند پژوهش و تحقیق است. سروده‌های رودکی طی دهه‌های اخیر به کوشش پژوهشگران مختلفی مانند سعید نفیسی، صدرالدین عینی، میرزایف، خلیل خطیب رهبر و … منتشر شده است.

در برخی از این آثار مانند تصحیح نفیسی بر دیوان او، بسیاری از گره‌های شعری او گشوده شد و دریچه جدیدی به روی پژوهش بر سروده‌های پدر شعر فارسی گشوده شد. اما با وجود همه این تلاش‌ها، علی رواقی معتقد است که دیوان کوچک پدر شعر فارسی، همواره دارای کاستی‌ها و نادرستی‌های مکرری بوده است.

علی رواقی که از اساتید نام‌آشنای حوزه متن‌شناسی و پژوهش‌های ادبی است، تحقیق بر آثار رودکی را از دوران دانشجویی آغاز کرده است. او در مقدمه کتاب جدید خود در این رابطه توضیح داده و گفته است که به دستور یکی از اساتید، ناگزیر به تحقیق در این زمینه پرداخته و ماحصل سال‌ها تلاش، اینک در مجموعه‌ای با عنوان «سروده‌های رودکی» از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

رواقی که سال‌ها تحقیق در حوزه زبان فارسی در منطقه فرارود را در کارنامه خود دارد، در اثر جدید خود تلاش کرده تا کاستی‌های موجود در آثار رودکی را برطرف کند. اشراف او بر این حوزه از مزیت‌های اثر جدید درباره رودکی است که می‌تواند در درک و خوانش بهتر سروده‌های او یاری‌گر مخاطب باشد. او در مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است:

با صد هزار مردم تنهایی
بی صد هزار مردم تنهایی

بیتی که بر پیشانی این یادداشت نشسته سروده رودکی است که نزدیک به هزار و ۱۰۰ سال پیش توانسته است با احساس و دریافتی درست، تنهایی انسان را در همه روزگاران به سادگی بسراید. برداشت نگارنده با توجه به تنهایی و دشواری قافیه این است.

هر وقت که این سروده ساده و کوتاه را می‌خوانم یا زمزمه می‌کنم، دلم برای رودکی می‌سوزد. تجربه‌های تاریخی و اجتماعی او را بیش از پیش حس می‌کنم و می‌بینم که او هنوز هم پس از گذشت ۱۱ قرن نتوانسته است هم‌زبان یا هم‌زبانانی پیدا کند که بتوانند گفته‌ها و سروده‌هایش را درست بخوانند و بفهمند و معنی درستی از کاربردهای زبانی‌اش، در همین چند و چندین ۱۰۰ بیت برجای مانده از او، به دست دهند.

بارها با خود گفته‌ام اگر خدای نکرده! مجموعه سروده‌های رودکی، خواه ۱۰۰ هزار بیت یا به روایتی سیزده ره صد هزار بیت، ماندگار شده بود، آن وقت چگونه می‌توانستیم دشواری‌ها و پیچیدگی‌های زبانی و بیانی پدر شعر فارسی را بشناسیم و از معنای دقیق واژگان او آگاه شویم؟

با این همه جای بسیار دریغ است که شمار فراوانی از شعرهای این شاعر بزرگ از میان رفته است یا به دست تازیان و هم‌اندیشه‌گان اعراب تباه شده است و مشتاقان فرهنگ و ادب فارسی از خوانش مضامین گونه‌گون و زیبای این سراینده توانمند محروم مانده‌اند و همین سبب شده است که ما گنجینه بزرگی از واژگان زبان فارسی و زبان‌های ایرانی میانه شرقی به ویژه زبان سغدی را از دست بدهیم، زبانی که در سده‌های سوم و چهارم هجری و پیش از آن و حتی در سده‌های پس از آن تا قرن هشتم، زبان گفتاری بیشترینه مردم ماوراء‌النهر(فرارود) بوده است.

دفتر کوچک شعر رودکی افزون بر بیست و چندبار، به صورت‌های گونه‌گون، به چاپ رسیده و بسیاری از سروده‌های او به چندین زبان ترجمه شده است اما با تأسف باید گفت که در همه این چاپ‌ها، هنوز هم بدخوانی‌ها و کاستی‌ها و نادرستی‌های واژگانی و معنایی کم نیست. طبعاً برای هر خواننده آگاه این پرسش پیش می‌آید که این همه دشواری‌های زبانی که در شعر رودکی و دیگر سرایندگان و نویسندگان هم حوزه او، یعنی فرارودیان(مردم ماوراءالنهر) می‌بینیم، از کجا سرچشمه گرفته است؟…

علی رواقی «فرهنگ زبان فارسی افغانستان»‌ را منتشر می‌کند

رواقی در ابتدا نگاهی انداخته به دیوان‌های مختلفی که از رودکی طی دهه‌های مختلف منتشر شده است. سپس در ادامه، به ارائه ابیات به یادگار مانده از پدر شعر فارسی در قالب‌های مختلف قطعه، قصیده، غزل، رباعی و مثنوی‌ها و ابیات پراکنده پرداخته است. بخش دیگر کتاب که بر ارزش کار او افزوده، نمایه‌ای مفصل و مهم است که در انتهای کتاب مبتنی بر نمایه واژگان پهلوی، سغدی و نمایه نام‌ها و جای‌ها، ارائه شده است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی کتاب جدید علی رواقی را در ۵۰۰ نسخه و در ۸۴۳ صفحه در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک قرار داده است.

false
true
false
true
true
true
واکنش تند صدا و سیما به مهاجرت کیمیا علیزاده

به گزارش نویسا نیوز ؛  هادی ساعی قهرمان تکواندوی جهان و الپیک درباره مهاجرت کیمیا علیزاده گفت: در تکواندوی هیچ کجای دنیا شرایط ایران را ندارد و به خصوص توجهی که در این مدت به علیزاده شده به هیچ تکواندوکاری در دنیا نمی‌شود.

هادی ساعی با اشاره مهاجرت برخی ورزشکاران به کشور‌های دیگر اظهار داشت: پیشنهاد حضور در کشور‌های دیگر فقط مربوط به دوره کنونی نیست چرا که در زمان ما نیز پیشنهاد‌هایی از کشور‌های خارجی مطرح می‌شد، اما نکته اینجاست به اندازه‌ای به کشورمان پایبند و روی آن حساس بودیم که حتی خجالت می‌کشیدیم و می‌ترسیدیم این مسائل را علنی و مطرح کنیم، ولی الان وضعیت به صورتی است که مهاجرت برای برخی ورزشکاران تبدیل به زیاده‌خواهی شده است.

 

واکنش تند صدا و سیما به مهاجرت کیمیا علیزاده

نمایشگر ویدیو

بیوگرافی و مهاجرت کیمیا علیزاده

 

 

کیمیا علیزاده متولد ۱۹ تیر ۱۳۷۷ در کرج، تکواندوکار است.

 

دانشجوی رشه فیزیوتراپی دانشگاه خوارزمی می باشد که با ۱۸۳ سانتی متر قد بعنوان جوان ترین مدال آور تاریخ تکواندو زنان ایران در المپیک شناخته می شود.

 

خانواده

 

کیمیا با اینکه در کرح بدنیا آمده اما اصالتا ترک زبان است.

 

پدرش اهل زنوز از شهرهای مرند استان آذربایجانی شرقی می باشد که کارگاه ساخت رومیزی دارد و مادرش اهل استان اردبیل بوده و تنها یک برادر کوچکتر دارد.

 

 

شروع فعالیت

 

از ۸ سالگی بعد از پایان امتحانات دی ماه با تشویق مادرش تصمیم گرفت یک رشته ورزشی را برای تفریح آغاز کند به همین علت سراغ تکواندو رفت.

 

جلوگیری از مسابقه

 

کم کم دیده شد تا اینکه به تیم ملی رسید اما در سال ۱۳۹۳ وقتی ۱۶ ساله از حضور در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون در وزن -۶۲ بازماند

 

علت این ممانعت نرسیدن او به سن مجاز ۱۷ سالگی بود.

 

شکست قهرمان المپی

 

او در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۵  وقتی ۱۷ ساله توانست خانوم جونز قهرمان تکواندو زنان در المپیک لندن را شکست دهد و به مدال برنز این مسابقات در روسیه برسد

 

مدال برنز المپیک ۲۰۱۶

 

می گوید در المپی سال ۲۰۰۸ وقتی ۱۰ ساله بود با دیدن مسابقات هادی ساعی آرزو داشت روزی مثل او بتواند مدال جهانی کسب کند

 

بسیار زحمت کشید تا ۸ سال بعد در المپیک ۲۰۱۶ برزیل وقتی ۱۸ ساله بود توانست بعنوان اولین بانوی ایران در المپیک مدال برنز را بدست آورد

 

دوم دبیرستان را دوبار خواندم

 

خانم علیزاده سال دوم دبیرستان بخاطر حضور در اردوهای تیم ملی و مسابقات نتوانست به موقع در امتحانات حاضر شود و مجبور شد دوباره این مقطع را از اول بخواند.

 

او می گوید آموزش و پرورش همکلاری لازم را با من نکرد.

 

ازدواج

 

کیمیا علیزاد در آخرین روزهای مرداد ۹۷ در سن ۲۰ سالگی با حامد معدنچی ورزشکار ۲۹ ساله والیبال ازدواج کرد و به جرقه متاهلان پیوست.

 

بیوگرافی حامد معدنچی

 

حامد معدنچی متولد ۹ آذر ۱۳۶۸ در کرج می باشد، والیبال را از آلومنیوم المهدی شروع کرد تا اینکه بخاطر مصدومیت مجبور شد از بازی در این رشته خداحافظی کند.

 

او در حال حاضر بعنوان یک مربی در مدرسه والیبال فعالیت می کند.

 

قد کیمیا در تکواندو

 

کیمیا علیزاده : اگر کوتاه بودم نمی توانستم به این اندازه موفق باشم.

 

البته من در بین تکواندو کاران دیگر کشورها متوسط محسوب می شوم و در برابر قهرمانان اروپا حتی کوتاه هم هستم.

 

آسیب دیدگی

 

او یکی از امیدها کشور برای کسب مدال طلا در بازی های آسیایی جاکارتا در سال ۲۰۱۸ بود و حتی بعنوان پرچم دار کاروان نیز انتخاب شده بود

 

در نهایت یک هفته مانده به رقابت ها به علت پارگی رباط صلیبی از حضور در این مسابقات باز ماند تا ماه ها تلاش و تمرین او بی ثمر بماند

 

قهرمانی که از سوسک می ترسد

 

وقتی من را در حال خرید می‌ بینند می گویند مگر قهرمان هم خرید می کند ! و یا وقتی از سوسک می ترسم طعنه می زنند که قهرمان مملکت که از سوسک بترسد وای به حال بقیه مردم

 

عاشق کوهنوردی

 

در کنار تکواندو عاشق کوهنوردی هستم به همین دلیل در برنامه ها چند روزه کوهنوردی شرکت می کنم، آرامشی که در کوه دارم را هیچ کجا ندارم

 

مهاجرت به هلند

 

در سیل مهاجرت ورزشکاران و نخبگان؛ خانم کیمیا علیزاده هم به همراه همسر خود به هلند مهاجرت کرده و قرار است در المپیک توکیو ۲۰۲۰ زیر پرچم کشور دیگری مبارزه کند.

 

او در مهر ماه ۱۳۹۸ توسط شبکه جهانی بی بی سی بعنوان یکی از ۱۰۰ زن الهام بخش و تاثیر گذار سال ۲۰۱۹ انتخاب شده بود.

 

false
true
false
true
true
true
واکنش هنرمندان به فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش نویسانیوز :سه روز پس از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در حومه استان تهران که منجر به مرگ تمام ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز شد، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این هواپیما به دلیل خطای انسانی و به‌صورت غیر عمد هدف قرار گرفته است.

انتشار این خبر همدردی عمیق تعداد زیادی از هنرمندان با خانواده‌های قربانیان را به همراه داشت که در ادامه نظرات اهالی سینما، تئاتر و موسیقی را درباره این حادثه تلخ می‌خوانید:

آیدین آغداشلو نقاش: فاجعه‌ی ساقط کردن هواپیمای اوکراینی را به همه‌ی داغداران و به تک‌تک مردم و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و خودم را شریک ماتم آنان می‌دانم.

چنین پرده‌پوشی و بی‌مسئولیتی و اهمال ناشایستی، نشانه‌ی گسترش خارج از حد و نامعقول نوعی از تصور رایج است که مردم را به دوپاره‌گی و تقابل واضحی کشانده و حق سؤال و مطالبه را از بخشی از آنان دریغ کرده و در سرخوردگی و تنهایی و انزوا و غیظ رهایشان کرده است.

حق سؤال و مشارکت و مطالبه، عین ذات و نفس همان “کرامت انسانی” است که همه از آن دم می‌زنند و احترامش را واجب می‌دانند، همانی که باید بی‌هیچ ملاحظه‌ی “خودی” و “غیر خودی”، همیشه و از پیشاپیش نصب العین و مورد پذیرش و شناسایی زعمای قوم و مسئولین قرار گیرد.

این کرامت انسانی اما، به همین راحتی، با پرده‌پوشی در قالب مصلحت‌اندیشی، و با پاک کردن آثار بازمانده به خاطر زدودن بی‌اعتمادی‌ها و ملامت‌های در راه، و پیشگیری از تحمل عواقب خطایی آشکار، زیر پا گذاشته شده است و… دریغ. کاش به سالخوردگی نمی‌رسیدم تا شاهد و بازگوکننده‌ی مکرر “خاطرات انهدام” شوم و ببینم که چه طور در چشم برهم زدنی، آن همه جان عزیز زیبا و گران‌بهای حامل امید و آینده و معنا و خلاقیت، به‌یک‌باره از میان می‌رود و ما را حسرت‌زده و تلخ و شرمسار از زنده ماندنمان در پشت سر می‌گذارد… تا در سال‌های دراز بعدی، یکسره بر خود بپیچیم و ندانیم که با باقی‌مانده‌ی عمر خود چه کنیم…

کیهان کلهر نوازنده و آهنگساز: عنان تا در کف نامردمان است، ستم با مرد خواهد کرد، نامرد معاصی و گناهانتان نبخشودنی است…

قطب‌الدین صادقی کارگردان تئاتر: “گفتى نظر خطاست، تو دل می‌بری رواست؟ – خود جرم کرده، خلق گنه‌کار می‌کنی؟ (سعدى). این فاجعه‌ی برآمده از بی‌مهری و بی‌مسئولیتی مشتى نادان دروغ‌گو، بی‌رحم، جاهل و سرمست، بسیارى از “توهم”‌هاى مردمان این دوران را زدود و براى کسى صبر و آرامش باقى نگذاشت؛ چون نه‌تنها دل‌ها را شکست و ذهن‌ها را به هم ریخت، بلکه از آن بدتر “حس اعتماد” را نابود و ” باور”‌ها را به‌شدت متزلزل کرد؛ و همگی را در وضعیتى فکرى و روحی قرار داد که به قول “لامارتین” شاعر فرانسوى “گویى جهان به‌تمامی خالى است”. می‌دانم گفتن تسلیت دردى از کسى دوا نمی‌کند، و ابراز همدلى با مصیبت دیدگان هیچ‌گاه چاره‌ساز نیست، اما کمترین کارى است که براى از دست دادن تلخ و جبران‌ناپذیر این‌همه انسان شریف و نخبه می‌توان کرد: تسلیت، تسلیت.

بهمن فرمان آرا کارگردان سینما: تاکی؟ تا کی می‌توان سکوت کرد؟ هر دروغ مرگ یک حقیقت است. تا کی می‌توانیم تمام دل‌های شکسته را فراموش کنیم؟ آن‌قدر سکوت کرده‌ایم که دیگر حرف زدن یادمان رفته است. سکوت ما روزی گوش‌هایتان را کر خواهد کرد.

علی‌اکبر صادقی نقاش: #ایرانم_تسلیت #عزای_عمومی

علیرضا عصار خواننده: “هرچه مرهم می‌گذارم بند مى‌آید مگر، اى وطن خون تو از اروند می‌آید مگر.” در غم هم‌وطنان نازنینم شریکم که جز با کمک عشق نمی‌شود از این همه سیاهى گذر کرد.

فرح اصولی نقاش: ماییم و آب دیده در کنج غم خزیده

همایون شجریان خواننده: به حالمان باید خون گریه کرد، میان هزار جور دغدغه و افسوس و غصه و ای‌کاش و آرزو… کار انسان از بی‌لیاقتی عده‌ای باید به‌جایی کشیده بشه که آرزو کنیم ای‌کاش حداقل خبر حکایت از نقص فنی داشته باشه، چرا که کمتر آتیش بگیره دلهامون و کمتر زخم بخوره روح و جان خانواده‌های مصیبت دیده. که این هم افسوس دیگری شد بر روی هزاران افسوس دیگرمان.

اصغر فرهادی کارگردان سینما: “سراسر وجودم را غم و خشمی فراگرفته که نمی‌دانم با کدام کلمات آن را فریاد بزنم. چگونه این سرنوشت تلخ را که بر این سرزمین مظلوم و ستمدیده چنگ انداخته مویه کنم؟! ای‌کاش باور می‌کردیم بهشت رفتنی نیست، بهشت ساختنی است.

سهراب پورناظری نوازنده و آهنگساز: هر قدر این روزها فکر می‌کنم که چه بنویسم در ماتم بی‌پایان این سرزمین هیچ واژه‌ای یارای شرح ژرفای این دردمندی را ندارد.

به این شعر از شیوا فضل علی بسنده می‌کنم.

“نهاده بر دلِمان داغ بی‌شماران را

همان که بدرقه می‌کرد سوگواران را!

بیا و ای وطن خسته! آستین بِتَکان

مگر که بازشناسی ز یار، ماران را!

نه یار محرم و فرزند قدردانی که

به شانه‌اش ببری بغض روزگاران را

گذشت مهلت اسفند و باز دی آمد

دریغ و درد که گم کرده‌ای بهاران را

هزار زخم عمیق است بر تنت مادر

به خون نگاشته‌ای شعر بردباران را

چگونه از غم تو سر به کوه نگذارم؟!

که برده چشمِ تَرم آبروی باران

بپوش رخت عزا و بیار ساز عزا

بزن که گریه کنم بی کسیّ ایران را

جواد علیزاده کاریکاتوریست: … اقیانوس اشک هم جای خالی قربانیان مظلوم هواپیمای اوکراینی و نخبگان آینده‌ساز ایران را که در اثر خطای انسانی پدافند (پد آفت!) هوایی، جان باختند، پر نخواهد کرد. تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار جان‌باختگان و ملت داغ‌دیده ایران و به امید محاکمه مقصران و مسببان این فاجعه ملی

پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون: چه ایام تلخی و چه ایام سختی است. تن آدمی برای اصابت تیر و تفنگ ساخته نشده. لعنت به جنگ فشنگ و موشک، چقدر زود دیر می‌شود.

حسین کیانی کارگردان تئاتر: دوبیتیِ سیاه

“غم برغم و نم بر نم و گور از پی گوری

خاک از پی خاکی به سر و مُرده صبوری

ای ماه، تباهی ز چه رو روی نهاده است

وین مُلک شده خانه‌ی بوفِ کر و کوری!؟”

سروده شد برای تقدیم و تسلیت به مصیبت دیدگانِ این روزهای ایران‌زمین.

تهمینه میلانی کارگردان سینما: ما قبل از اینکه مهندس باشیم، کارگر باشیم، فیلمساز باشیم، نظامی باشیم و … انسانیم. همدلی با انسان‌های مصیبت دیده، وظیفه تک‌تک ماست. با بروز این فاجعه ملی، روان جامعه صدمه دیده است. کودکان و نوجوانانی که مدام از رسانه‌ها چنین اخبار خشنی می‌شنوند، از رشد طبیعی و انسانی خود بازمی‌مانند. ناامیدی از آینده، به‌ویژه در میان جوانان سرعت گرفته است. آنهم در میان صدها مشکلات مختلف؛ ازجمله مشکلات اقتصادی. برای بازگردان سلامت روانی جامعه، باید کاری کرد. فردا دیر است.

شهرام گیل‌آبادی کارگردان و مدیرعامل خانه تئاتر: نظام ارتباطی و رسانه‌ای کشور اعتبار خود را از دست داده است. برای یک رسانه هیچ سرمایه‌ای بالاتر از اعتبار آن نیست. متأسفانه سیاست‌های ارتباطی و رسانه‌ای غلط نه‌تنها اعتباری برای رسانه‌های مرجع نگذاشته است بلکه اصل اعتمادسازی در جامعه را کاملاً مخدوش کرده است. با توجه به دروغ‌ها، تعلل‌ها، مخدوش کردن واقعیات و نپرداختن به موضوعات مورد نیاز جامعه، رسانه‌های داخل کاملاً میدان را به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از مرزها واگذار کرده‌اند. وقتی هواپیما سقوط کرد هزاران حرف نامربوط شنیدیم به غیر از حرف اصلی، وقتی حمله موشکی صورت گرفت هزاران حرف نامربوط شنیدیم …در سقوط هواپیما مشاور رئیس‌جمهور آن‌قدر محکم نوشت و یا سخنگوی دولت به‌قدری با اطمینان حرف زد و یا رئیس هواپیمایی کشوری …امروز مردم حق دارند به همه چیز شک کنند. رادیو و تلویزیون پس از اعلام اصابت موشک به هواپیما حتی برنامه‌های خود را از فضای طبیعی و روتین خارج نکرد و همان برنامه‌های عادی ادامه پیدا کردند…هیچ اتفاق فرهنگی و جامعه‌شناسانه‌ای مهلک‌تر از مخدوش شدن نظام ارتباطی در جامعه نیست. این ضربه به پیکره کشور است و تبعات آن چیزی جز عدم اطمینان نیست. این روزها که چهره غم نفس همه را تنگ کرده است و همه با بغض و بی‌حوصلگی روزهایشان را سپری می‌کنند؛ هیچ چیز جز نظام ارتباطی راست‌گو نمی‌توانست تسکینی بر زخم‌های مردم باشد. این لحظات صدای کودکانی که پدران و یا مادرانشان را صدا می‌زنند در گوشمان می‌پیچد. کاش رسانه‌ها صدا مردم بودند و با صداقت بر هر آنچه دروغ و دروغ‌گویی خط بطلان می‌کشیدند. وقتی نظام ارتباطی در کشوری مخدوش می‌شود سرمایه اجتماعی آن کشور از دست رفته است. کشور برای مقابله با فساد، دروغ‌گویی و عدم صداقت نیاز به رسانه‌های شجاع، پیش رو و نقاد دارد. روزی که رسانه‌ها می‌خواستند صدای مردم باشند به سمت سکوت رانده شدند؛ کسانی شاید فکر نمی‌کردند در بزنگاه‌هایی کشور نیاز به همگرایی ارتباطی برای گذر از بحران‌ها دارد. امروز همان‌طور که مسئولین راست‌گو کیمیا شده‌اند رسانه‌های صادق هم نایاب شده‌اند. رسانه باید صدای صادق مردم باشد.

هدیه تهرانی بازیگر سینما: انتقام سخت از ماست؟! ای داد و بیداد چشمان ما به راه عافیت تو سفید شد این همه جان نثار عافیت توست.

ایمان افسریان نقاش: من در مراسم یادبود کشته‌شده‌های هواپیمای مسافربری شرکت می‌کنم تا به‌نوبه خودم همدردی کنم با بازماندگان آن فاجعه، و هم نفرت و انزجار خودم رو از بی‌لیاقتی و دروغ‌گویی تصمیم گیران اعلام کنم. اما به‌عنوان یک شهروند از هم‌وطنانم می‌خواهم در این مراسم یادبود از هر رفتاری که باعث تشدید و تکرار این چرخه خشونت شود بپرهیزند. و مانند حماسه تظاهرات سکوت سال ۸۸ با رفتاری مدنی در سکوت سوگواری و اعتراض کنند.

ای‌کاش این سوگواری و سوگواری مردم در روز دوشنبه گذشته، نقطه اتحاد و همدلی این دو گروه بزرگ اجتماعی شود. به نظر من تنها در این صورت است که خون این عزیزان بیهوده بر زمین نریخته است.

شهاب حسینی بازیگر سینما: درد استخوان سوز را می‌شناسم و خود را شریک دردِ دردمندان این واقعه‌ اسف‌بار می‌دانم.

رضا رشیدپور مجری: می‌آید مگر ای وطن! خون دل از اروند می‌آید مگر!

نوید محمدزاده بازیگر سینما و تئاتر: ما دقیقاً کجای تاریخ، کجای جغرافیا قرار گرفته‌ایم؟

علی زند وکیلی خواننده: در غم‌انگیزترین و تلخ‌ترین حال تاریخ ایران آهنگ “برباد‌رفته” را تقدیم می‌کنم به این مصیبت و داغ عزیزان از دست رفته هواپیمای اوکراین که جوانی و امید و آرزوهایشان به باد سپرده شد.

علیرضا گلدوزیان تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان: اهل سیاست به قداست زندگی نمی‌اندیشند.

احسان خواجه امیری خواننده: کجای این شبم که می‌کشد هوای گریه‌ام به ناکجا، به یاد هم‌وطن‌های عزیز از دست رفته و افشین یداللهی عزیزم که امشب تولدش بود.

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما: نه عادلانه نه زیبا بود این روزهای جهان.

روزبه نعمت الهی خواننده: آخ که جگرم خون شد…

مریلا زارعی بازیگر سینما: ای‌کاش خواب بودم و کسی من را بیدار می‌کرد؛ تا از زجر این کابوس رها می‌شدم. ای‌کاش… در این چند روز بارها و بارها خود را به‌جای مسافران پرپر شده گذاشتم و اشک ریختم. و حالا. از امروز به‌جای تمام مادران، پدران، خواهران و برادران داغ‌دیده، به‌سختی دم را به بازدم خواهم رساند. دستانمان به‌سوی آسمان است، شاید پروردگار صبری عظیم بر ما ببارد. شاید مرهمی باشد بر این داغ عظیم. تسلیت به همه‌ی بازماندگان این حادثه و تسلیت به مردم داغدارم.

بهنام بانی خواننده: خدایا خودت کمک کن.

محمدرضا گلزار بازیگر و خواننده: بیا دست به آسمان ببریم و کمی دعا کنیم برای آرزوهایی که داریم، برای حالِ خوبی که آرزو داریم و برای دردهایی که برای کشیدنشان طاقتی نداریم! بیا دعا کنیم که آسمانِ دلِ این مردم، میزبانِ رنگین‌کمان همدلی شود و لب‌هایشان همیشه بخندد، پروانه‌های اعتماد، روی گل‌های دوستی بنشینند و درختانِ تحول، جوانه بزنند. دعا کنیم که آدم‌ها هر روز مهربان‌تر شوند و در مقابل تفاوت‌های هم، صبورتر… بیا برای حالِ خوبِ جهانمان کمی دعا کنیم که خدا آماده است برای شنیدن، جهان آماده است برای تغییر و انرژی‌های خوب، آماده‌اند برای معجزه.

محمدحسین مهدویان کارگردان سینما: مسافران هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند هوایی کشته شدند. یادم نمی‌آید خبری از این تلخ‌تر، تکان‌دهنده‌تر و مأیوس‌کننده‌تر شنیده باشم. ما چطور این همه رنج را تاب می‌آوریم؟

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینما: فریاد در گلوی مان خفه شده، در اعتراض به سیاست‌های ننگ‌آور جهانی و شرم‌زده از این همه دروغ و فریب داخلی، همدرد با همه قربانیان معترض هم‌وطن و کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ اوکراین ، پاسخ این سؤال را می‌خواهم که در حالی که همه مسئولین مملکتی خواستار استعفای مسببان این فاجعه هستند چرا حتی یک نفر از این مسئولان، خجالت‌زده از فاجعه پیش آمده اعلام استعفا نمی‌کند ؟

مجید خراطها خواننده: کدومو بگم؟ همه خوبا رفتن… دوس ندارم هر روز تسلیت بگم اصلاً تسلیت من چه دردی رو دوا میکنه همه قشری عزادارن این روزا، خدا لطفاً بسه…

محمودرضا قدیریان مجری: واقعاً چرا تمام مصیبت‌ها باید یکجا سرمون بیاد. مگه قلب و روح انسان چقدر تحمل غم و غصه داره؟ خدایا از ایران نگین دنیا که بدخواهان داخلی و خارجی داره و خداوندا از مردم شریف و صبور ایران محافظت کن.

پرستو صالحی بازیگر سینما و تلویزیون: سانحه با اشتباه فرق دارد و ما خواستار محاکمه علنی و مجازات عاملان این فاجعه انسانی هستیم. امروز تنها دفعه‌ای بود که دلم می‌خواست همه حرف‌های دنیا دروغ باشد.

کارن همایون‌فر آهنگساز: اگر ترامپ بزرگ‌ترین خطای راهبردی استراتژیک آمریکایی‌ها را انجام داد دولت ما هم از قافله عقب نماند و بزرگ‌ترین دروغ تاریخ را تحویل ملت داد. اعتراف به ‌دروغ هم چیزی از جرمتان کم نخواهد کرد.

پوران درخشنده کارگردان سینما: به کجای این شب تیره بیاویزم؟

خشایار اعتمادی خواننده: تسلیت.

ماهایا پطروسیان بازیگر سینما: کسانی که کشور را به سمت دوقطبی شدن پیش می‌برند، دست برندار نیستند و هر صدایی را خاموش می‌کنند.

بنیامین بهادری خواننده: تسلیت ایرانم.

شبنم مقدمی بازیگر سینما و تئاتر: من …اندوهگین نیستم! خود اندوه ِعالمم! و سرزمینی در سینه‌ام گریه می‌کند.

کمال تبریزی کارگردان سینما و تلویزیون: در همه سال‌های زندگی این همه تلخی را احساس نکرده بودم!

محمد کارت کارگردان سینما: کاش نبضت را می‌گرفتم و منتشر می‌کردم، تا دنیا به حال طبیعی‌اش برگردد. آدم‌ها جهنم دست‌ساز خویش‌اند. خدایا بپران ایران را از این کابوس ناتمام.

امیر جدیدی بازیگر سینما: جانم آلوده است از بیهودگی، من ندارم طاقت آلودگی، ‎یا از این آلودگی پاکم بکن ‎، یا نه در خونم کش و خاکم بکن، لعنت بر باعث و بانی.

هومن بهمنش فیلمبردار: از خون جوانان وطن لاله دمیده.

پوریا پورسرخ بازیگر سینما و تلویزیون: زمستان نیز رفت اما بهارانى نمی‌بینم. بر این تکرار در تکرار پایانى نمی‌بینم. از رستم پیروز همین بس که بپرسند، از کشتن سهراب به تهمینه چه گفتى (فاضل نظرى)

عبدالرضا کاهانی کارگردان سینما: حاکمان می‌توانند برخی افراد را همیشه گول بزنند اما نمی‌توانند همه مردم را همیشه فریب دهند. آیا مردم حق ندارند تردیدهایشان را به‌یقین تبدیل کنند؟

false
true
false
true
true
true
پرکارترین بازیگران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش نویسانیوز:با نگاهی به اسامی فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر می‌توان بازیگران مطرحی را دید که جزو پرکارترین‌ها هستند اما برخی از آنها هم فقط در یک فیلم بازی کرده‌اند.

پرکارترین بازیگر مرد فجر ۳۸ 

جواد عزتی با بازی در فیلم‌های «آتابای»، «خورشید»،«دوزیست»، «شنای پروانه» و «مغر استخوان» جزو پرکارترین بازیگر مرد سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

بازیگران نقش آفرین در دو فیلم

هادی حجازی‌فر، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، علی شادمان، پریناز ایزدیار و پژمان جمشیدی با دو فیلم در جشنواره امسال حضور دارند.

بازیگران تک فیلم‌

شهاب حسینی «آن شب»، حسن معجونی «آبادان یازده ۶۰»، سحر دولتشاهی «آتابای»، ناصر هاشمی «پوست»، فرامرز قریبیان و پانته آ پناهی‌ها «خروج»، سام درخشانی و ریحانه پارسا «خوب بد جلف: ارتش سری»، محسن تنابنده «سه کام حبس»، امیرآقایی و پانته آ بهرام «شنای پروانه»، فاطمه معتمد آریا و هوتن شکیبا، نوید پورفرج و بهروز شعیبی «مغز استخوان»، الناز شاکردوست، امیرجعفری، مهران احمدی و ستاره پسیانی «من می‌ترسم»، علی نصیریان «خورشید»، سعید آقاخانی و سیامک انصاری «خون شد»، مهران مدیری، پیمان معادی و مینا ساداتی «درخت گردو»، سعید پورصمیمی «دوزیست»، لیلا زارع «روزبلوا»، امیر جدیدی و ساعد سهیلی «روز صفر» جزو بازیگرانی هستند که در یک فیلم ایفای نقش کردند.

انتهای پیام/

false
true
false
true
true
true
سونامی این هفته به سینما می آید

به گزارش نویسا؛ غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش  درباره خروجی جلسه امروز ۱ دی ماه شورا گفت: در جلسه امروز مقرر شد فیلم سینمایی «سونامی» به کارگردانی میلاد صدرعاملی و «زیر نظر» به کارگردانی مجید صالحی از چهارم دی ماه اکران شوند.

وی عنوان کرد: همچنین قرارداد فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما در گروه آستارا بعد از «زیر نظر» و قرارداد «قطار آن شب» ساخته حمیدرضا قطبی بعد از «امیر» در گروه آستارا و قرارداد «پالتو شتری» ساخته مهدی علی میرزایی در گروه باغ کتاب بعد از «۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری ثبت شد.

منبع: مهر

false
true
false
true
true
true
قصه گویی؛هنری مستقل

به گزارش نویسا؛  سید‌علی کاشفی خوانساری:پیشتر به ریشه‌ها و خاستگاه‌های قصه‌گویی اشاره کردیم و دیدیم قصه‌گویی با فرهنگ عامه، سایر هنرها، ادبیات و همچنین ارتباطات (بلاغت و سخنوری)، پیوندهای دیرین و ناگسستنی دارد.

این پیوستگی سبب می‌شود گاهی گمان رود قصه‌گویی هنر مستقلی نیست و مرزهای روشن و روشمندی ندارد و می‌توان یک نمایش تک‌نفره و یا تک‌نوازی و ‌آواز و یا … را هم قصه‌گویی نماید.

برخلاف تصور و با وجود تعامل همیشگی و وسیع قصه‌گویی با سایر هنرها، قصه‌گویی هنری مشخص و مستقل با تعاریف علمی و آکادمیک است که مرزهای روشن و تفکیک‌پذیری با سایر هنرها دارد که از قرون گذشته تا به امروز بارها و بارها در کتب تخصصی و دانشگاهی بیان شده است و اگر چنین اختلاط و یا اشتباهی در جایی روی داده دلیلی به جز ضعف دانش و شناخت از این هنر نداشته است.

به زبان ساده قصه‌گویی بازگویی (روایت، محاکات و یا نقلی) یک ماجرای واقعی و یا تخیلی برای مخاطبان از زبان راوی و با استفاده از کلام انسانی به شکلی جذاب و هنرمندانه است.

اگر با اجرایی روبه‌رو شدید که نتوانستید تشخیص دهید که آیا می‌توانید آن را قصه‌گویی بنامید و یا نه، از این چند مشخصه و ممیزه استفاده کنید:

۱ـ قصه‌گویی هنری یک نفره است

در تمام جان و در طول تاریخ قصه‌گویی هنری یک نفره بوده است.

ابراز و دکور قصه‌گویی کوچک و توسط یک نفر قابل حمل بوده است.

هیچ نوازنده، نورپرداز، افکتور و صحنه‌گردانی با قصه‌گو همراه نبوده است و یک قصه‌گو همیشه به تنهایی قصه خود را نقل کرده است.

اگر دستیار با نوخاسته‌ای به عنوان کارآموز با قصه‌گو همراه بوده، نقشش به پیش‌پرده‌خوانی برای فراخواندن مردم و یا کلاه‌گردانی و کشکول‌چرخانی برای جمع‌آوری پول محدود بوده و در روند قصه‌گویی نقشی نداشته است.

همین‌طور مخاطبان حرفه‌ای و آموزش‌دیده (پامنبری‌ها، پانقلی‌ها و فَنز)که پای ثابت قصه‌‌های یک قصه‌گو بوده و بده بستان‌ها میان قصه‌گو و قصه شنو را بلد بوده‌اند و ارتباط با تماشاگران را تسهیل و تکمیل کرده، بر گرمای مجلس می‌افزودند.

البته می‌دانیم که هنرهای یک نفره دیگر به جز قصه‌گویی نیز فراونند.

۲ـ قصه‌گویی دیوار چهارم ندارد

اکثر نمایش‌های جهان در هر قالب و مکتب و ژانری به دیوار چهارم متکی‌اند.

هرچند که گونه‌های نمایشی که گهگاه در خلال اجرا دیوار چهارم را می‌شکنند نیز وجود دارند.

منظور از دیوار چهارم، دیواری ذهنی و قراردادی است که میان هنرمند و تماشاگران در نظر گرفته می‌شود و دنیای صحنه از تماشاگران جدا می‌کند. هنگام دیدن نمایش، ما تماشاگران می‌دانیم که انگار از یک پنجره جادویی ویا به کمک یک دوربین مخفی در حال دیدن زمان و مکان دیگری هستیم.

تماشاگران تئاتر می‌دانند که روی صحنه تمثیلی از یک جنگل، خانه‌ای در کشور و یا سده‌ای دیگر و یا میدان جنگی تاریخی است. اما در قصه‌گویی به هیچ وجه چنین نیست.

قصه‌گویی در زمان و مکان تماشاگران اتفاق می‌افتد. یک قصه‌گو به میان مردم در یک قهوه‌خانه، کتابخانه و یا میدانگاه می‌اید و همانجا از ماجرایی مربوط به زمان و مکانی دیگر صحبت می‌کند.

قصه‌گو زمان و مکان دیگری را برای ما مجسم می‌کند اما خود در آن زمان و مکان قرار نمی‌گیرد، بلکه در کنار شنوندگان قصه می‌ماند.

شنوندگان یک قصه هیچ‌گاه گمان نمی‌کنند که قصه‌گو در کنار یک برکه یا زیارتگاه و یا بالای ابرهای ایستاده است و با آنها حرف می‌زند. قصه‌گو در همان زمان و مکان شنوندگان ایستاده است اما داستانی مربوط به گذشته‌های دور و سرزمین‌های دیگر را تعریف می‌کند.

۳ـ قصه‌گو همان روای است

قصه‌گو روای یک قصه است و نه یکی از قهرمانان داستان.

قصه‌گو در نقش شخص حقیقی خود باقی ماند و ماجرایی مربوط به دیگران را بازگو می‌کند.

قصه‌گو هیچکدام از پرسوناژهای داستان نیست بلکه دانای کل و راوی سوم شخصی است که از آن شخصیت‌ها صحبت می‌کند.

گرچه گهگاه در برخی نمایشنامه‌ها هم شخصیت راوی پیش‌بینی می‌شود اما در هنر نمایش حتی نمایش‌های یک نفره، بازیگر در نقش یک یا چند شخصیت ظاهر می‌شود و خود جزئی از قصه است.

البته قصه‌گو بارها در خلال قصه‌گویی در نقش شخصیت‌ها فرو می‌رود، به جای آنها حرف می‌زند و حرکت می‌کند اما خیلی سریع دوباره به جایگاه خودش برمی‌گردد و همان راوی می‌شود.

گفتنی است قصه‌گوی با راوی اول شخص هم در جهان وجود دارد اما استثناست (مثل میخانه‌خوانی در آذربایجان و یا استندآپ کمدی)

۴ـ بهره‌وری قصه‌گو از سایر هنرها قاعده‌مند است

اینکه قصه‌گو از قابلیت‌های سایر هنرها در خلال قصه‌گوییش استفاده کند، نه تنها منعی ندارد، بلکه نشانگر توانایی اوست.

اما استفاده قصه‌گو از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها روشمند و مطابق دستور زبان قصه‌گویی است.

در یک قصه‌گویی گهگاه هنرهای مختلفی همچون نوازندگی، خوانندگی، بازیگری، عروسک‌گردانی، رقص، نقاشی، خوشنویسی، پانتومیم و … نمود می‌یابند.

همچنین یک قصه‌گو می‌توانند از مهارت‌های بسیار متنوع دیگری همچون شعبده‌بازی، آکروبات، ژیمناستیک، هنرهای رزمی نمایشی، کاردستی، اوریگامی، معماگویی، بدیهه‌سرایی، ملمع‌خوانی (صحبت به زبان‌های دیگر)، مرصع‌خوانی (استفاده از بحر طویل، ترکیب نظم و نثر، سجع‌گویی)، تقلید صدا، طالع‌بینی، تلاوت قرآن، و … و … متناسب کارش بهره بگیرد.

هیچ‌کدام اینها ناقض چارچوب قصه‌گویی نیست؛ به شرط آن که دو اصل رعایت شود:

نخست آنکه شروع و پایان کار قصه‌گو، در فضای قصه‌گویی باشد و نه با هیچ‌کدام از هنرها و مهارت‌های دیگر.

دوم آنکه استفاده از این هنرها و مهارت‌ها موردی، کوتاه و با برگشت سریع به جایگاه قصه‌گو و راوی صورت پذیرد.

قصه‌گویی هنری مستقل، فراگیر و دیرین در تاریخ تمدن بشر است که در همه اقوام و اقالیم در طول تاریخ به اشکال مختلف نمود داشته است.

ایران بی‌شک یکی از مهمترین جلوه‌گاه‌های قصه‌گویی در تمام طول تاریخ بوده که چه در مباحث نظری و چه در گونه‌های عملی در بالندگی این هنر در سطح جهان نقش جدی و جایگاهی ویژه داشته است.

حیف است که در ایران تعاریف و چارچوب‌های بدیهی قصه‌گویی شناخته شده نباشد و در جشنواره‌ها و رسانه‌ها و رویدادها شاهد خطای فاحش در تعاریف و حدود قصه‌گویی باشیم.

منبع: تسنیم

false
true
false
true
true
true
مرگ مهم‌ترین چهره‌های سینمایی در سال ۲۰۱۹

به گزارش نویسا؛ در زیر مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین چهره‌های سینمای که در سال ۲۰۱۹ از دنیا رفتند:

آلبرت فینی ( ۹ می ۱۹۳۶ – ۷ فوریه ۲۰۱۹)

«آلبرت فینی» که در مدت حدود شش دهه فعالیت در سینما نامزد دریافت پنج جایزه اسکار شده بود، پس از یک دوره کوتاه بیماری امسال در سن ۸۲ سالگی از دنیا رفت.

او تنها بازیگر سینماست که برای ایفای نقش کارآگاه هرکول پوآرو در فیلم «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» به کارگردانی «سیدنی لومت» در سال ۱۹۷۴ نامزد اسکار بازیگری شده است. «تام جونز» (۱۹۶۳)، «متصدی لباس» (۱۹۸۳)، «زیر کوه آتشفشان» (۱۹۸۴) و «ارین براکوویچ» (۲۰۰۰) دیگر فیلم‌هایی هستند که برای او نامزدی اسکار به ارمغان آورد.

«فینی» همچنین برای بازی در نقش «وینستن چرچیل» در فیلم تلویزیونی «توفان فزاینده» در ۲۰۰۲ چند جایزه از جمله ‌امی برد. او در ۱۹۸۰ از دریافت نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا (CBE) و ۲۰ سال بعد از دریافت نشان شوالیه امتناع کرد.

برونو گانتس (۲۲ مارس ۱۹۴۱- ۱۶ فوریه ۲۰۱۹)

«برونو گانتس» بازیگر سرشناس سوئیسی که بازی در نقش هیتلر و همچنین آثاری از «تئو آنجلوپولوس» و «ویم وندرس»را در کانامه داشت، اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

او در سال ۲۰۰۴ برای بازی در نقش هیتلر دیکتاتور آلمانی در فیلم «سقوط» ساخته «الیور هرشبیگل» به شهرت بین‌المللی دست یافت و در فیلم‌های مهمی چون «نوسفراتو، خون‌آشام» به کارگردانی «ورنر هرتزوگ»، «زیر آسمان برلین» ساخته «ویم وندرس» و «ابدیت و یک روز» از «تئو آنجلوپولوس» نیز به ایفای نقش پرداخته است.

آنیس واردا (۳۰ می ۱۹۲۸ – ۲۹ مارس ۲۰۱۹)

«آنیس واردا» کارگردان یونانی‌- فرانسوی که از او به عنوان مادر موج نوی سینمای فرانسه یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سینمای جهان بود که امسال در۹۰ سالگی درگذشت.

این فیلمساز، عکاس و هنرمند که با فیلم‌هایش چون «نقطه کوتاه»، «کلئو از ۵ تا ۷» و «شادی» نقش تعیین‌کننده‌ای در تعریف موج نوی سینمای فرانسه داشت، در سال ۲۰۱۸ فیلم «چهره‌ها مکان‌ها» را کارگردانی کرد و این اثر توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین اثر مستند بلند اسکار راه یابد تا این فیلمساز فرانسوی رکورددار کهن‌سال‌ترین نامزد اسکار در شاخه‌های رقابتی را به نام خود ثبت کند.

«واردا» در سال ۱۹۵۵ اولین فیلمش را با نام «نقطه کوتاه» ساخت و «سواحل آنیس» نیز دیگر ساخته اوست که جایزه بهترین اثر مستند جوایز سزار را کسب کرد، او در سال ۲۰۱۱ به‌جهت خدماتش در عرصه فرهنگ و هنر فرانسه، به مقام لژیون دونور رسید.

او همچنین در سال ۱۹۹۲ نامزد نخل طلای کن بود، در سال ۱۹۸۵ شیر طلای ونیز را برد و در سال ۱۹۶۵ خرس نقره‌ای جشنواره برلین و در سال ۲۰۱۵ نخل افتخاری کن را به‌دست آورد. مستند «واردا به روایت آنیس» آخرین ساخته او بود که در جشنواره برلین ۲۰۱۹ رونمایی شود و خودش ساخت این فیلم را نوعی وداع با تماشاگران توصیف کرده بود.

جان سینگلتون (۶ ژانویه ۱۹۶۸ – ۲۸ آوریل ۲۰۱۹)

«جان سیگلتون» سینماگر آمریکایی که به عنوان اولین سیاه پوست و همچنین جوان‌ترین چهره نامزد اسکار کارگردانی در تاریخ جوایز سینمایی اسکار شناخته می‌شد، در سن ۵۱ سالگی بر اثر بروز سکته درگذشت.

فیلم «پسران در محله» که نگاهی به زندگی جوانان سیاه پوست در جوامع درگیر خشونت و مصرف مواد مخدر است، نامزدی جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه‌اصلی را برای او به ارمغان آورد تا «سینگلتون» دو رکورد را نیز به نام خود ثبت کند: اولین کارگردان سیاه پوست نامزد اسکار کارگردانی و جوان‌ترین نامزد اسکار کارگردانی با ۲۴ سال.

پیتر میهو (۱۹ می ۱۹۴۴ – ۳۰ آوریل ۲۰۱۹) 

«پیتر میهو» برای بازی در نقش «چوباکا» در فیلم‌های «جنگ ستارگان» (۱۹۷۷)، «امپراطور ضربه می‌زند» (۱۹۸۰)، «بازگشت جدای» (۱۹۸۳)، «انتقام سیت» (۲۰۰۵) و «نیرو برمی‌خیزد» (۲۰۱۵) برای طرفداران این مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» شناخته می‌شد.

او در سال ۱۹۷۷ و زمانی که مشغول کار به عنوان دستیار پرستار در یک بیمارستان بود توسط «جورج لوکاس» کشف شد و کار خود را به عنوان بازیگر نقش «چوباکا» در این مجموعه فیلم آغاز کرد.

وی پس از بازی در اولین فیلم از مجموعه «جنگ ستارگان» دوباره به کار خود در بیمارستان بازگشت و تا زمان اکران فیلم «بازگشت جدای» (۱۹۸۳) آن را رها نکرد و به چهره‌های محبوب نزد طرفداران این  فیلم تبدیل شده بود.

کارمن کاریدی (۲۳ ژانویه ۱۹۳۴ – ۲۸ می ۲۰۱۹)

«کارمن کاریدی» بازیگر قسمت دوم و سوم از سه گانه «پدرخوانده» و اولین اخراجی آکادمی اسکار بود که امسال در سن ۸۵ سالگی چشم از جهان فرو بست.

او در «پدرخوانده ۲» به کارگردانی «فرانسیس فورد کاپولا» در نقش «کارمین روزاتو» و در قسمت سوم نیز در نقش «آلبرت ولپ» بازی کرده بود و در طول شش دهه فعالیت هنری خود در در تئاتر برادوی، تلویزیون و سینما حضور پررنگی داشت و در آثار زیادی نقش‌آفرینی کرد. «کاریدی» در سال ۲۰۰۴ به سبب اشتراک‌گذاری فیلم‌ها از عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اخراج شد و متهم به پرداخت ۳۰۰ هزار دلار غرامت به دو استودیو فیلمسازی شد.

او همچنین سابقه بازی در فیلم «شاهزاده شهر» ساخته «سیدنی لومت»، «قمار باز» ساخته «کرال رایز»، کمدی «مانی پیت» و «باگزی» از «بری لوینستون» را نیز در کارنامه دارد.

فرانکو زفیرلی (۱۲ فوریه ۱۹۲۳ – ۱۵ ژوئن ۲۰۱۹)

«فرانکو زفیرلی»، کارگردان نامزد اسکار فیلم «رومئو و ژولیت» که بیشتر برای اقتباس از آثار «شکسپیر» شناخته می‌شد  نیز یکی دیگر از چهره‌های سینمایی بود در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

این کارگردان ایتالیایی به سبب طراحی‌های صحنه چشمگیر در اُپرا و سینما، سبک خاص کارگردانی و ساخت فیلم‌های اُپرایی، مذهبی و حماسی و پرداختن به داستان‌های عاشقانه‌های «شکسپیر» به شهرت رسیده بود.

فیلم «رومئو و ژولیت» که با بازی «لئونارد وایتنیگ» و «اولیویا هاسی» بازیگران ناشناخته آن زمان همراه بود علاوه بر نامزدی در شاخه بهترین فیلم و کارگردانی، موفق به کسب اسکار بهترین فیلمبرداری و طراحی صحنه شد.

«زفیرلی» یک سال پیش از آن یعنی در سال ۱۹۶۷، اقتباسی دیگر از آثار «شکسپیر» با نام «رام کردن زن سرکش» را به سینما آورده بود که «الیزابت تیلور» و «ریچارد برتون» در اوج دوران حرفه‌ای خود در آن نقش‌آفرینی کردند.

او در سال ۱۹۹۰ میلادی نیز فیلم «هملت» را با بازی «مل گیبسون» ساخت که در آن زمان به عنوان ستاره فیلم‌های اکشن شناخته می‌شد.

«برادر خورشید، خواهر ماه» (۱۹۷۲)، «عیسی ناصری» (۱۹۷۷)، «قهرمان» (۱۹۷۹)، «عشق بی‌پایان» (۱۹۸۱)، «دلقک» (۱۹۸۲)، «اُتللو» (۱۹۸۶)، «توسکانینی جوان» (۱۹۸۸)، «گنجشک» ۱۹۹۳)، «جین ایر» (۱۹۹۶)، «چای با موسولینی» (۱۹۹۹) و «کالاس جاودان» (۲۰۰۲) از جمله مهم‌ترین آثار سینمایی «فرانکو زفیرلی» هستند.

دی.ای. پنی‌بیکر (۱۵ جولای ۱۹۲۵ – اول اوت ۲۰۱۹)

«دی.ای. پنی‌بیکر» از مهم‌ترین مستندسازان معاصر سینما بود که برای ساخت مجموعه‌ای از مستندهای مهم و تاثیرگذار به شهرت جهانی رسیده بود. او در سن ۹۴ سالگی و به دلیل کهولت سن درگذشت.

ساخت مستندهای کلاسیک «به عقب نگاه نکن» (۱۹۶۷)، «مونتری پاپ» (۱۹۶۸)، «اتاق جنگ» (۱۹۹۳) و «الن استریچ در کتابخانه» (۲۰۰۲) از «پنی‌بیکر» چهره‌ای تاثیرگذار و جریان‌ساز در عالم سینمای مستند ساخته است.

این مستندساز که در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه اسکار افتخاری شده است با همسرش «کریس هاگیدس» که بیشتر آثارش را در چند دهه اخیر با همکاری او ساخته است در سال ۱۹۹۴ برای ساخت مستند «اتاق جنگ» نامزد جایزه اسکار بهترین اثر مستند شد و مستند «الن استریچ در کتابخانه» نیز در سال ۲۰۰۴ برای بهترین کارگردانی در جوایز امی نامزد کسب جایزه شد.

«دی.ای پنی‌بیکر» در سال ۲۰۰۵  میلادی با دریافت جایزه یک عمر دستاورد سینمایی از انجمن بین‌المللی مستند مورد تقدیر قرار گرفت.

پیتر فوندا (۲۳ فوریه ۱۹۴۰ – ۱۶ اوت ۲۰۱۹) 

«پیتر فوندا» بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم نامزد اسکار «ایزی رایدر» و فرزند «هنری فوندا» بود که در سن ۷۹ سالگی بر اثر بیماری از دنیا رفت.

او علاوه بر بازی در فیلم معروف جاده‌ای «ایزی رایدر»، نویسندگی مشترک و تهیه‌کنندگی آن را نیز برعهده داشت.

«پیتر فوندا» در ابتدا برای نگارش فیلمنامه «ایزی رایدر» نامزد جایزه اسکار شد و پس از آن برای نقش آفرینی در فیلم «طلای اولی» در سال ۱۹۹۷ در نقش یک سرباز جنگ ویتنام در شاخه بازیگری نیز نامزد کسب جایزه اسکار شد.

گرچه او در دوران فعالیت هنری خود هرگز به موفقیت پدر و خواهرش (هنری فوندا و جین فوندا) دست نیافت اما تاثیر فیلم «ایزی رایدر» که اخیرا پنجاهمین سالگرد ساخت آن جشن گرفته شد او را به چهره‌ای ماندگار در فرهنگ عامه آمریکا تبدیل کرد.

«ایزی رایدر» در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر موسسه فیلم آمریکا قرار گرفته و در سال ۱۹۹۸ نیز به سبب اهمیت فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناختی در فهرست آثار ملی آمریکا به ثبت رسید.

رابرت فورستر (۱۳ جولای ۱۹۴۱ – ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹)

«رابرت فورستر» ستاره کهنه‌کار هالیوود در سینما برای بازی در فیلم «جکی براون»، ساخته کوئنتین تارانتینو، مشهور بود و در تلویزیون با سریال محبوب «توئین پیکس» شناخته می‌شد.

او در ۷۸ سالگی درلس آنجلس دیده از جهان فروبست.

او در سال‌های اخیر در سریال «برکینگ بد» و دنباله سینمایی آن یعنی فیلم «ال کامینو» نیز بازی کرد.

رابرت اوانز (۲۹ ژوئن ۱۹۳۰ – ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹)

«رابرت اوانز» از مدیران‌ استودیوی پارامونت، تهیه‌کننده اثاری چون «محله چینی‌ها» و «گاوچران شهری» از تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ هالیوود بود که در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

«ماراتن من»، «یکشنبه سیاه»، «شبح»، «داستان عشق» و «سرپیکو» از دیگر فیلم‌های مهمی است که او تهیه‌کننده آنها بوده است.

او به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های سینمای دهه ۹۰ آمریکا نقش مهمی در شکل‌گیری و ساخت فیلم معروف «پدرخوانده» در جایگاه رئیس کمپانی پارامونت داشت.

دنی آیلو (۲۰ ژوئن ۱۹۳۳ – ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹)

«دنی آیلو» بازیگر نامزد اسکار فیلم‌ «کار درست را انجام‌ بده» بود که در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی در سن ۸۶سالگی درگذشت.

او از میانه‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی کار خود را آغاز کرد و همواره حضور مستمری در سینما و تئاتر داشت و در طول دوران حرفه‌ای کار خود در نقش‌های متنوعی از پلیس تا تبهکار، مقابل دوربین کارگردانان نامداری رفت.

بازی در فیلم «در آپاچی: برانکس» (۱۹۸۱) در کنار «پل نیومن» نقطه عطفی در کارنامه هنری آیلو بود و او بعد از آن در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی در چندین فیلم دیگر بازی کرد. «آیلو» در مینی‌سریال «آخرین دون» که بر اساس کتاب «ماریو پوزو»، نویسنده «پدرخوانده» ساخته شده بود نیز بازی کرد.

از دیگر فیلم‌های مهم با بازی «دنی آیلو» می‌توان به «روزی روزگاری در آمریکا» به کارگردانی «سرجیو لئونه»، «پدرخوانده: قسمت دوم» از «فرانسیس فورد کاپولا»، و «رز ارغوانی قاهره»، «روزگار رادیو» و «برادوی دنی‌ رز» از ساخته‌های «وودی آلن»، «نردبان یعقوب» به کارگردانی آدریان لینو» و «لئون: حرفه‌ای» به کارگرانی «لوک بسون» اشاره کرد.

آنا کارینا (۲۲ سپتامبر ۱۹۴۰ – ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹) 

«آنا کارینا» دومین چهره مهم موج نوی سینمای فرانسه پس از «آنیس واردا» بود که امسال درگذشت. او بیشتر برای بازی در فیلم‌های «سرباز کوچک»، «گذران زندگی»، «دسته جدا افتاده‌ها»، «پیر خله» و «آلفاویل» از ساخته‌های «ژان لوک گدار» کارگردان بزرگ فرانسوی در دهه ۱۹۶۰ میلادی شناخته شده است،‌ برای بازی در فیلم «زن زن است» دیگر ساخته «گدار» موفق به کسب جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر جشنواره برلین در سال ۱۹۶۱ شد.

«کارینا»سابقه همکاری با دیگر فیلمسازان مطرح از جمله «آنیس واردا»، «ژاک ریوت» و «لوکینو ویسکونتی» را نیز در کارنامه دارد.

منبع: ایسنا

false
true
false
true
true
true
ناگفته های بهنوش طباطبایی از طلاقش

به گزارش نویسا؛ بهنوش طباطبایی بازیگری که همیشه از حواشی به دور بود در اواخر زمستان ۱۳۸۹ وارد دوران جدیدی از زندگی اش شد و ازدواجش با مهدی پاکدل دنیای جدیدی را در پیش رویش قرار داد. بهنوش طباطبایی و مهدی پاکدل حدودا ۵ سال و چند ماه زندگی مشترک توأم با فراز و نشیبی را تجربه کردند اما پاک شدن عکس های مشترک و دو نفره این زوج در صفحات اینستاگرام شان باعث ایجاد شک و شبهه هایی در مورد این دو نفر شد و ماجرای جدایی شان قوت گرفت. حالا بعد از گذشت مدتها از این جدایی بهنوش طباطبایی برای اولین بار از این طلاق صحبت کرد.

بهنوش طباطبایی بازیگری که همیشه از حواشی به دور بود در اواخر زمستان ۱۳۸۹ وارد دوران جدیدی از زندگی اش شد و ازدواجش با مهدی پاکدل دنیای جدیدی را در پیش رویش قرار داد. بهنوش طباطبایی و مهدی پاکدل حدودا ۵ سال و چند ماه زندگی مشترک توأم با فراز و نشیبی را تجربه کردند اما پاک شدن عکس های مشترک و دو نفره این زوج در صفحات اینستاگرام شان باعث ایجاد شک و شبهه هایی در مورد این دو نفر شد و ماجرای جدایی شان قوت گرفت. حالا بعد از گذشت مدتها از این جدایی بهنوش طباطبایی برای اولین بار از این طلاق صحبت کرد.

بهنوش طباطبایی

طلاق بهنوش طباطبایی

طلاق بهنوش طباطبایی

طلاق بهنوش طباطبایی و ناگفته هایش

بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون که اخیرا درامی با نام «زیر سقف دودی» را روی پرده و فیلم-تئاتری به نام «آینه های روبرو» را روی صحنه داشت یک فیلم آماده اکران به نام «لابی» هم دارد با این حال فعالیتش در ماههای گذشته کمتر از قبل بوده است.

بهنوش طباطبایی بازیگر زیر سقف دودی

بهنوش طباطبایی با اشاره به جدایی از همسر سابقش مهدی پاکدل و ربط آن با این کم کاری گفت:در سال گذشته با توجه به شرایطی که داشتم و همین طور به دلیل جدایی از همسر سابقم تصمیم گرفتم زمان بیشتری را به خود اختصاص دهم؛ بنابراین فقط یک فیلم را پذیرفتم اما امسال قصد دارم پیشنهادات سینمایی را جدی تر بگیرم.
طباطبایی در ادامه درباره تنها کاری که سال قبل بازی کرد با نام «زیر سقف دودی» که به طلاقهای عاطفی و زندگیهای پنهانی زوجهای دچار مشکل میپردازد بیان داشت:جدای از فیلمنامه که به روابط انسانی در چارچوب خانواده می پردازد و معضل جدی آن را در رابطه با خانواده مطرح میکند من هم به دلیل رشته تحصیلیم که روانشناسی است بسیار علاقمند به مطرح کردن و نشان دادن این معضلات هستم. از طرفی سینمای پوران درخشنده برایم حس نوستالژیک دارد و از کودکی با «پرنده کوچک خوشبختی» سینمای ایشان را دنبال کردم.
این بازیگر ۳۶ساله درباره ایفای نقش همسر صیغه ای فرهاد اصلانی در «زیر سقف دودی» گفت:اولین موضوعی که با درخشنده بر سر آن توافق کردیم اینکه رعنا مانند همه زنهای دوم اغواگر و دارای سوءنیت نباشد و ما عشق و علاقه واقعی او را به بهرام ببینیم. علاقه به داشتن عشق و محبت در زندگی، علاقه به داشتن فرزند و داشتن محیطی گرم و سالم برای زندگی.

طلاق بهنوش طباطبایی و ناگفته هایش

بهنوش طباطبایی

بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون که اخیرا درامی با نام «زیر سقف دودی» را روی پرده و فیلم-تئاتری به نام «آینه های روبرو» را روی صحنه داشت یک فیلم آماده اکران به نام «لابی» هم دارد با این حال فعالیتش در ماههای گذشته کمتر از قبل بوده است.

بهنوش طباطبایی بازیگر زیر سقف دودی

بهنوش طباطبایی با اشاره به جدایی از همسر سابقش مهدی پاکدل و ربط آن با این کم کاری گفت:در سال گذشته با توجه به شرایطی که داشتم و همین طور به دلیل جدایی از همسر سابقم تصمیم گرفتم زمان بیشتری را به خود اختصاص دهم؛ بنابراین فقط یک فیلم را پذیرفتم اما امسال قصد دارم پیشنهادات سینمایی را جدی تر بگیرم.
طباطبایی در ادامه درباره تنها کاری که سال قبل بازی کرد با نام «زیر سقف دودی» که به طلاقهای عاطفی و زندگیهای پنهانی زوجهای دچار مشکل میپردازد بیان داشت:جدای از فیلمنامه که به روابط انسانی در چارچوب خانواده می پردازد و معضل جدی آن را در رابطه با خانواده مطرح میکند من هم به دلیل رشته تحصیلیم که روانشناسی است بسیار علاقمند به مطرح کردن و نشان دادن این معضلات هستم. از طرفی سینمای پوران درخشنده برایم حس نوستالژیک دارد و از کودکی با «پرنده کوچک خوشبختی» سینمای ایشان را دنبال کردم.
این بازیگر ۳۶ساله درباره ایفای نقش همسر صیغه ای فرهاد اصلانی در «زیر سقف دودی» گفت:اولین موضوعی که با درخشنده بر سر آن توافق کردیم اینکه رعنا مانند همه زنهای دوم اغواگر و دارای سوءنیت نباشد و ما عشق و علاقه واقعی او را به بهرام ببینیم. علاقه به داشتن عشق و محبت در زندگی، علاقه به داشتن فرزند و داشتن محیطی گرم و سالم برای زندگی.

false
true
false
true
true
true
معرفی نامزدهای اولیه اسکار ۲۰۲۰

به گزارش نویسا؛ در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی که از امسال به شاخه “بهترین فیلم بین‌المللی” تغییر نام داده است از میان بیش از ۹۰ کشور که فیلم‌های برگزیده خود را بر ای رقابت در این بخش به آکادمی ارسال کرده بودند در نهایت ۱۰ فیلم توانستند به فهرست نامزدهای اولیه این شاخه راه یابند.

فیلم «اَنگل» به نمایندگی از سینمای کره جنوبی، «درد و شکوه» (اسپانیا)، «پرنده رنگ شده» (جمهوری چک)، «حقیقت و عدالت» (استونی)، «بینوایان) (فرانسه)، «آنها که باقی ماندند» (مجارستان)، مستند «سرزمین عسل» (مقدونیه شمالی)، «کورپس کریستی» (لهستان)، «Beanpole» (روسیه) و «آتلانتیکس» (سنگال)، ۱۰ فیلمی هستند به فهرست کوتاه شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار راه یافتند.

سینمای ایران نیز مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی را امسال به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی انتخاب کرده بود که این فیلم از راهیابی به جمع ۱۰ نامزد اولیه بازماند.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار «در جستجوی فریده» را در فهرست ۱۵۹ اثر مستند واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند اسکار ۲۰۲۰ نیز قرار داده بود، اما در نهایت ۱۵ فیلم را به عنوان نامزدهای اولیه در این شاخه انتخاب شدند که شامل «کارخانه آمریکایی»، «آپولو ۱۱»، «برای سما»، «حامی»، «آپولو»، «سرزمین عسل»، «ملت تک‌فرزندی»، «خانواده نیمه‌شب»، «دوشیزه»، «آکوارلا»، «بزرگترین مزرعه کوچک»، «غار»، «لبه دموکراسی»، «هک بزرگ» و «ویران کردن پارلمان» می‌شوند.

 

فهرست کامل نامزدهای اولیه اسکار ۲۰۲۰ در ۹ شاخه اعلام شده از این قرار است:

بهترین فیلم بین‌المللی (فیلم غیرانگلیسی)

اَنگل(کره جنوبی)، درد و شکوه» (اسپانیا)، پرنده رنگ شده (جمهوری چک)، حقیقت و عدالت (استونی)، بینوایان (فرانسه)، آنها که باقی ماندند (مجارستان)، سرزمین عسل (مقدونیه شمالی)، کورپس کریستی (لهستان)، «Beanpole» (روسیه)، آتلانتیکس (سنگال)

بهترین مستند بلند

کارخانه آمریکایی، آپولو ۱۱، برای سما، حامی، آپولو، سرزمین عسل، ملت تک‌فرزندی، خانواده نیمه‌شب، دوشیزه، آکوارلا، بزرگترین مزرعه کوچک، غار، لبه دموکراسی، هک بزرگ، ویران کردن پارلمان

بهترین موسیقی متن

زنان کوچک، داستان ازدواج، بروکلین بی‌مادر، ۱۹۱۷، درد و شکوه، جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر، انتقام جویان: آخر بازی، بمب‌شل، خداحافظی، فورد در مقابل فراری، منجمد ۲، خرگوش جوجو، جوکر، پادشاه، ما

بهترین ترانه اصلی

علاء‌الدین، پدرخوانده سیاه، خط‌ شکنی، برانکس آمریکا، منجمد ۲، هریت، فیلم لگو ۲: قسمت دوم، شیرشاه، بروکلین بی‌مادر، اَنگل، راکتمن، تونی موریسون، داستان اسباب‌بازی ۴، رُز وحشی

*در این شاخه دو ترانه از فیلم-انیمیشن «شیرشاه» نامزد شده‌اند*

بهترین فیلم کوتاه

برادری، هدیه کریسمس، دست‌های کوچک، میلر و پسر، باشگاه فوتبال نفطه، پنجره همسایه، پناهنده، ساریا، یک خواهر، بعضی وقت‌ها به مُردن فکر می‌کنم

بهترین مستند کوتاه

پس از ماریا، آتش در بهشت، ارواح شوگرلند، در غیبت، یادگرفتن اسکیت در منطقه جنگی، زندگی از من پیشی می‌گیرد، شب‌زنده‌داران، سنت لوئیس سوپرمن، نزدیک بمان، قدم بزن بدو چا-چا

بهترین انیمیشن کوتاه

دختر، عشق مو، او بدون جهان نمی‌تواند زندگی کند، Hors Piste، کیت بول، به یادماندنی، مراقب ذهنم باش، فیزیک اندوه، خواهر، عمو توماس: مروری بر روزها

بهترین چهره‌پردازی

بمب شِل، دولمایت اسمن من است، دانتون ابی، جوکر؛ جودی، زنان کوچک، مالفیسنت: سردسته اهریمنان، ۱۹۱۷، روزی روزگاری در هالیوود، راکتمن

بهترین جلوه‌های بصری

آلیتا: فرشته مبارزه، انتقام جویان: آخر بازی، کاپیتان مارول، گربه‌ها، مرد ماه جوزا، مرد ایرلندی، شیرشاه، ۱۹۱۷، جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر، ترمیناتور: سرنوشت تاریک

نامزدهای نهایی نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) مشخص و مراسم اعطای این جوایز فوریه (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

false
true
false
true
true
true
کنسرت حجت اشرف زاده

کنسرت حجت اشرف زاده شامگاه پنجشنبه ۲۱ آذر ماه همزمان با شب تولد این خواننده پاپ در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.
عکاس:علی اصغر میرزازاده نافع

false
true
false
true