×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
در صدد احیای بانک سرمایه هستیم

به گزارش نویسانیوز؛ محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک با اعضای تشکل‌های فرهنگیان که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، اظهار کرد: به عنوان مسئول در حوزه آموزش و پرورش، هر لحظه آماده دریافت نظرات تشکل‌ها هستم و از نظرات خلاقانه و کارآمد آنها در جهت ارتقا فعالیت‌های آموزشی و رفاه حال همکاران فرهنگی استقبال می‌کنم. در نظر داریم این جلسات را به طور منظم در هر فصل تشکیل دهیم تا بتوانیم مسائل را بهتر از قبل بررسی و حل کنیم.

حاجی میرزایی افزود: ضروری است که شما به عنوان نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان، به موضوعات این حوزه دقیق‌تر فکر کنید و در خصوص بهبود عملکرد نظام تعلیم و تربیت، ایده پردازی کنید و مطمئن باشید که ما منتظر ایده‌ها و نظرات شما هستیم و از انها استفاده خواهیم کرد در صورتی که پشت آنها فکر وجود داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات موجود در آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش سرشار از مسائل مختلفی است که در طی دهه‌های قبل برای حل آنها مجموعه تدابیری درنظر گرفته شده است و در زمان‌هایی این تدابیر به نتیجه مطلوبی نرسیده، بنابراین باید در این مورد تدابیر ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با توجه به بهبود عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: عملکرد صندوق ذخیره در طی سال گذشته و امسال قابل دفاع است. خوشبختانه امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان در این صندوق سود داشته‌ایم که نشان دهنده عملکرد موفق صندوق بوده است همچنین در صدد احیای بانک سرمایه هستیم و در این مسیر از طرف دولت حمایت‌های خوبی داشتیم.

حاجی میرزایی گفت: در برنامه و چشم انداز سالیانه صندوق ذخیره فرهنگیان آمده است تا پایان امسال هلدینگ سرمایه گذاری و تا سال آینده هلدینگ انرژی به عنوان دو رکن اصلی سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس عرضه شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق نظر اساتید حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شبکه آموزشی دانش آموز (شاد)، بزرگترین خدمت مبتنی بر IT در کشور ایران است، اظهار کرد: شاد اپلیکیشنی است که در مدت ۶ ماه تبدیل به یک رسانه بزرگ شده و فایل‌های بارگذاری شده درآن بیش از ۲۰ میلیون بازدیدکننده دارد. شاد توانسته ارتباط ما را با لایه‌های مختلف، از بالاترین سطح ستاد تا سطح مدرسه و خانواده برقرار کند.

وی گفت: شاد یک نقطه عزیمت به دنیای مجازی است. گزارش‌هایی که از کشورهای مختلف دنیا داریم نشان دهنده این است که ۶۷ درصد معلمان در دنیا برای اولین بار با شیوع بیماری کرونا مجبور به عزیمت و استفاده از فضای مجازی شدند.

حاجی میرزایی ادامه داد: زیر ساخت شبکه شاد برای ۱۵ سال از طرف همراه اول به طور رایگان در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته و اینترنت استفاده از این اپلیکیشن هم رایگان است. شاد ظرفیتی است که از باب مسئولیت‌های اجتماعی در اختیار معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به امن بودن فضای شاد گفت: در زیست بوم جدید باید تلاش کنیم تا خود را پیدا کنیم. خوشبختانه بیش از ۱۰ روز است که شبکه شاد به عنوان پرکاربردترین اپلیکیشن در کشور مطرح شده است و این نشان می‌دهد که موفق شدیم دانش آموزان را به فضایی پاک هدایت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی مشکلات زیرساختی شاد، تصریح کرد: بخشی از این مشکلات در زیرساخت این اپلیکیشن است که همراه اول، در تلاش است آن را حل کند و وزارت ارتباطات هم اعلام کرده که حمایت حداکثری خواهد داشت بخش دوم مشکلات توزیع ترافیک شبکه شاد است که ساعات استفاده دانش آموزان را در این شبکه ساماندهی کردیم تا ترافیک آن کم شود. تنها کسانی که دارای گوشی‌های اپل هستند، به دلیل وجود تحریم‌ها امکان استفاده از نسخه گوشی‌های همراه شبکه آموزشی شاد را ندارند که برای حل این مشکل می‌توانند از نسخه تحت وب اپلیکیشن شاد استفاده کنند.

حاجی میرزایی افزود: در جلسه‌ای که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با عنوان گفتگوی هفته در آموزش و پرورش برگزار شد، مصوب شد که تیمی متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی در ساختمان آموزش و پرورش مستقر شوند که به طور مستمر مشکلات شاد را بررسی و حل کنند، من اطمینان دارم آیندگان در مورد شاد حتما بهتر اظهار نظر خواهند کرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: آموزش و پرورش بزرگترین ظرفیت ارتباطی را دارد و شبکه شاد فضایی برای توسعه و تعمیق ارتباطات در اختیار ما قرار داده است.

وی در خصوص اجرای قانون تعارض منافع تصریح کرد: قانون تعارض منافع هنوز در مجلس تصویب نشده ولی ما آن را در داخل آموزش و پرورش اجرا کردیم و در این مورد جدی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مورد سیاست سال تحصیلی باتوجه به بررسی‌های انجام شده و مطالعه سیاست کشورهای دیگر در بازگشایی و استمرار آموزش در دوران کرونا به جرات می‌توان گفت که سیاست ما جامعیت و انعطاف پذیری بالایی دارد. ما توانستیم یک هفته پس از شروع کرونا برنامه‌های آموزشی را از تلویزیون پخش کنیم.

وی افزود: حضور دانش آموزان در مدارس در ایام کرونا یک اصل در تمام دنیا است، بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی، دوری دانش آموزان از فضای مدارس برای آنان بسیار خطرناک است و در رشد روانی و اجتماعی و حتی بلوغ آنها مشکلاتی بوجود می آورد. خانواده‌ها اگر به علت نگرانی تشخیص دهند که نیاز به حضور دانش آموز در مدارس نیست می‌توانند از شبکه آموزشی شاد استفاده کنند و اگر دانش آموزی به اینترنت دست ندارد می‌تواند از آموزش‌های تلویزیونی استفاده کند. شبکه‌های تلویزیونی بیش از ۹۸ درصد در کشور پوشش دارند و دانش آموزان می‌توانند برای رفع اشکال در این حالت به مدارس مراجعه کنند. در نهایت دانش آموزانی که به هیچ روشی امکان آموزش ندارند بسته‌های آموزشی را از رهبران آموزشی تحویل می‌گیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از تشکل‌ها انتظار دارم عملکرد ما را با دقت نظر بررسی و نقد کنند از نقدهای متفکرانه استقبال خواهیم کرد تا بتوانیم انشالله کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت را با توجه به نظارت دقیق شما نمایندگان و اعضای تشکل‌های مختلف حل کنیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش پرورش، عضو کابینه دولت تدبیر و امید در مورد ارائه خدمات رفاهی به فرهنگیان گفت: در مورد مسکن فرهنگیان فراخوان دادیم۳۱۰ هزار ثبت نام کردند و ۷۵ هزار نفر تا کنون تایید شدند که حدود ۴۴ هزار مسکن تا الان خشت گذاری انجام شده است . همچنان توانستیم تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانک برای ساخت این مسکن‌ها استفاده کنیم.

حاجی میرزایی گفت: بیمه فرهنگیان را هم در خدمات و هم در محل ارائه خدمات توسعه دادیم و زمان پرداخت مالی را به یک هفته کاهش دادیم. در مورد پاداش پایان خدمت معلمان، هم موفق شدیم پاداش بازنشستگان فرهنگیان را قبل از مهرماه و به طور یکجا و کامل در اختیار آنها قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش، برقراری عدالت آموزشی را از مهمترین مسائل حوزه آموزش و پرورش دانست و گفت: شبکه شاد امکانی را برای ما پیش آورده که بتوانیم به تحقق در عدالت آموزشی برسیم. شاد این امکان را فراهم کرده که محتواهای درسی را با آموزش بهترین معلمان به نقاط دوردست کشور برسانیم .

حاجی میرزایی تاکید کرد: از آنجایی که ضروری است آموزش کشور در فضای مجازی تحت نظارت آموزش و پرورش باشد. آموزش رسمی کشور باید در شبکه شاد انجام شود.

منبع: اقتصادنیوز

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
نتایج نهایی کنکور سراسری و ارشد کی اعلام می‌شود؟

به گزارش نویسانیوز؛ فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعلام نتایج آزمون سراسری و ارشد گفت: نتایج نهایی آزمون سراسری ۹۹ تا ۱۰ آبان اعلام می‌شود و نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ هم تا ۵ آبان اعلام خواهد شد.

سخنگوی سازمان سنجش درباره دیر اعلام شدن نتایج آزمون‌ها گفت: علت دیر اعلام شدن نتایج این آزمون‌ها نسبت به اعلام قبلی سازمان سنجش، شرایط کرونا در مصاحبه‌ها و آزمون‌های عملی برخی رشته‌ها بود چراکه در برخی رشته‌ها مصاحبه‌ها با تأخیر برگزار شد و همین موضوع در اعلام نتیجه نهایی تأثیر گذاشت.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
فعلا از تهیه تبلت و موبایل برای همه دانش آموزان فاقد این ابزارها خبری نیست

به گزارش نویسانیوز؛ مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکید ما بر آموزش حضوری با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری فیزیکی است؛ درباره وضعیت محرومیت از تحصیل در مناطق روستایی و عشایر گفت: هنوز آمار دقیق احصاء نشده است و در حال جمع آوری شاخص های مختلف هستیم.

محمدرضا سیفی، آخرین وضعیت آموزش دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری را تشریح و اظهار کرد: آنچه که تا کنون اتفاق افتاده به علت شرایط خاصی که به وجود آمده با چیزی که پیش بینی می کردیم کمی متفاوت است؛ اما در مناطق عشایری آموزش به صورت حضوری انجام می شود.

وی افزود: تاکید ما بر آموزش حضوری است زیرا برفرض محال اگر بتوانیم تبلت و گوشی هوشمند برای همه دانش آموزان تهیه کنیم باز هم برای پایه اول و دوم ابتدایی، جای آموزش حضوری را نمی گیرد و معلم باید حضور داشته باشد تا دانش آموز حروف الفبا را به خوبی فراگیرد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از طرف دیگری دانش آموزان پایه های اول تا سوم کار با تبلت را بلد نیستند گفت: اگر جایی اینترنت و گوشی هوشمند وجود داشت، آموزش ترکیبی توصیه می شود و در این صورت هم از شاد می توان استفاده کرد و هم امکان آموزش حضوری فراهم است.

سیفی ادامه داد: به اندازه کافی تبلت در اختیار نداریم. به دو میلیون و ۲۵۰ هزار تبلت برای دانش آموزان خود نیاز داریم؛ ولی واقعیت این است که این اتفاق نمی افتد زیرا تولید داخلی میسر نیست و با توجه به تغییرات نرخ ارز، از خارج هم نمی توانیم این تعداد را وارد کنیم.

وی افزود: هدف ما در گام نخست این است که ۱۰۰ هزار تبلت را با اولویت دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد تهیه کنیم. یک شرکت داخلی قول هایی داده و تولید را شروع کرده است، اما اینکه تبلت برای همه دانش آموزان فاقد این ابزار، فراهم شده باشد تا کنون میسر نشده است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکید ما بر آموزش حضوری با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری فیزیکی است؛ درباره وضعیت محرومیت از تحصیل در مناطق روستایی و عشایر گفت: هنوز آمار دقیق احصاء نشده است و در حال جمع آوری شاخص های مختلف هستیم.

سیفی ادامه داد: کلاس ها در مناطق محروم همه تشکیل می شوند. تعداد دانش آموزان کم است و پراکنده هستند و برخی هم در مناطق سفید قرار دارند و از شهرها دورند. مشکلات ما در برگزاری حضوری کلاس ها در این مناطق کمتر است؛ هرچند سال تحصیلی سختی را پشت سر می گذاریم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

false
true
false
true
true
true
دانش آموزان مناطق محروم قربانیان کم کاری دولتی‌ها

به گزارش نویسانیوز؛ مقابل درب بسته مدرسه‌اش روی یک تکه کارتن نشسته و به تابلوی مدرسه خیره شده است. نور آفتاب غصه و حسرت چشم‌هایش را بیشتر نمایان می‌کند. دیگر نه از میزهای مدرسه خبری هست و نه از کلاس درس. پدرش دامدار است و توانش به خرید موبایل هوشمند نمی‌رسد تا دخترک در کلاس آنلاین شرکت کند. با غصه جا ماندن از همکلاسی‌های سال گذشته‌اش، کتاب‌هایش را روی زمین خاکی پهن کرده و برای خودش املا می‌نویسد.

به سمتش می‌روم، می‌گوید: من هم باید مثل هم همکلاسی‌هایم امسال با شروع سال تحصیلی، به مدرسه می‌رفتم و مشق‌هایم را می‌نوشتم اما از همه هم سن و سال‌هایم جا مانده‌ام.

این جملات، داستان تلخ و پر تکرار بسیاری از کودکان نقاط محروم کشور به ویژه در روستاها و شهرهای مرزی است. داستانی که به دلیل کرونا گریبان دانش آموزان کشور را گرفته و با بسته شدن مدارس محصلان و کودکان زیادی را گرفتار کرده است.

اما از کرونا بدتر داستان دیگری به نام سامانه «شاد» است که سایه محرومیت را بیش از پیش بر سر مردم مناطق محروم انداخته و دسترسی به آن برای بیش از یک پنجم دانش آموزان کشور تبدیل به حسرت شده است.

این روزها کودکان مناطق محروم، عشایر و حاشیه نشین ها بیش از همه مورد بی مهری قرار گرفته‌اند و دانش آموزان استان‌های جنوب شرقی کشور ازجمله سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان و… حال و روزشان از همه بدتر است.

محمد یکی از دانش آموزان روستای قادر آباد است، روستایی از توابع شهر خاش استان سیستان و بلوچستان که تعداد زیادی از دانش آموزان آن امسال از تحصیل جا مانده‌اند.

لباس مردانه بلوچی به تن دارد و در ساعتی که باید پای کلاس آنلاین مدرسه باشد، با دوستانش در روستا در حال نگهداری از یک گله گوسفند است. با هم همکلام می‌شویم و با گلایه از عدم امکان ادامه تحصیل در سال جدید می‌گوید: من ۱۳ سال دارم و هرسال برای درس خواندن به یک مدرسه روستایی در نزدیکی روستای خودمان می‌رفتم اما امسال مدرسه مان بسته شده و من هم نتوانستم به کلاس هفتم بروم. بعضی از دوستانم یا پدرهایشان موبایل داشتند و الان در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند اما ما در خانواده موبایل نداریم.

کمی مکث می‌کند و ادامه می‌دهد: خدا کند کرونا برای سال آینده تمام شود تا حداقل سال بعد به مدرسه بروم در غیر این صورت اگر این شرایط ادامه پیدا کند شاید دیگر هیچ وقت نتوانم درس بخوانم.

نگاهی به موهای کوتاه اش می‌کنم که با خنده می‌گوید: به امید باز شدن مدرسه‌ها و درس خواندن برای مهندس شدن، موهای سرم را تراشیدم اما نمی‌دانستم که قرار است امسال از دوستانم جا بمانم.

وضعیت بسیاری از روستاها و کپرنشین‌های سیستان به همین شکل است و سامانه شاد دانش آموزان زیادی را در انتظار درس و مدرسه باقی گذاشته است.

در آرزوی معلمی یا در آرزوی سامانه «شاد»!

روستای کپرنشین سیاه پر یکی دیگر از مناطق به شدت محروم این استان است. روستایی که تنها مدرسه آن یک چادر کپری است و دانش آموزان از مقطع ابتدایی تا پایان راهنمایی را در همان کپر نهایتاً ۵ متری می‌گذرانند.

هرچند که حال همان کپر هم بی استفاده مانده و دانش آموزان سیاه پر به دلیل نبود زیرساخت اینترنت در منطقه آنها، نتوانستند سال جدید تحصیلی را آغاز کنند.

یکی از دختران روستا که بیشتر از ۱۰ سال ندارد، به ستون چادر مدرسه کپری‌اش تکیه داده و مشغول خواندن کتاب فارسی سال گذشته‌اش است. به سمتش می‌روم، لبخند می‌زند و لباسش ا مرتب می‌کند.

از وضعیت مدرسه روستا می‌پرسم و می‌گوید: این کپر تنها امید بچه‌های این روستا است. هرچند بسیار کوچک است و به سختی در آنجا می‌شویم اما من و دوستانم می‌خواهیم درس بخوانیم و روزی معلم شویم تا بتوانیم به روستاهای اطراف برویم و تا هیچ کودکی در روستا بی سواد نباشد.

کتاب اش را ورق می‌زند و ادامه می‌دهد: اینجا اینترنت نداریم اگر هم کسی موبایل داشته باشد نمی‌تواند در سامانه شاد وارد شود. امسال هیچکدام از بچه‌های روستای ما نتوانستند درس بخوانند اما در شهرهای دیگر بچه‌ها به مدرسه می‌روند. شما اگر می‌توانید کاری کنید که اینجا هم اینترنت وصل کنند تا ما هم امسال درس بخوانیم.

بر اساس آمارها ۳.۵ میلیون نفر از دانش آموزان کشور یعنی حدود ۲۱ درصد از کل محصلین مدرسه‌ای، توانایی دسترسی به آموزش‌های آنلاین و استفاده از سامانه شاد را ندارند. ۳.۵ میلیون نفری که تعداد قابل توجه‌ای از آنها در روستاها و مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند.

بسیاری از روستاهای این منطقه حتی دارای مدرسه نیستند یا کلاس‌های درس تمام پایه‌ها مجموعاً در یک اتاق خلاصه شده است. کلاس‌هایی که در ایام کرونا تعطیل شده و در اغلب آنها دیگر معلمی برای تدریس وجود ندارد.

حالا دانش آموزان سیستان و بلوچستانی مانده‌اند و سامانه‌ای ناشاد به نام «شاد» که دانش آموزان یکی در میان توانایی دسترسی به آن را دارند. وضعیت دسترسی به اینترنت کودکان روستاها به حدی دارای مشکل است که هنگامی که ۲۲ شهریور ماه امسال کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر کشور برای افتتاح طرح نذر آب ۳ در یکی از روستاهای این استان حضور یافت، کودکان روستا همراه با برگه‌هایی در دست مقابل مسئولین هلال احمر حاضر شدند و درخواست ایجاد اینترنت در روستای خود را کردند. برگه‌هایی که بر روی آنها نوشته شده بود: «ما اینترنت نداریم و نمی‌توانیم درس بخوانیم».

وعده وزیر ارتباطات؛ نوشدارویی پس از مرگ سهراب!

عدم دسترسی بسیاری از روستاهای نقاط محروم کشور به شبکه اینترنت در حالی ادامه دارد که ۲۸ اردیبهشت سال جاری محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، در مراسم روز جهانی ارتباطات از اتصال اینترنت در تمام روستاهای کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با وجود تحریم‌های بین‌المللی بیش از ۸۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شده‌اند و تا پایان سال دسترسی تمام این روستاها با اقدام جهادی کامل خواهد شد.

با توجه به اینکه یکی از تاکیدات آذر جهرمی لزوم وجود عدالت ارتباطی بوده و ۱۹ شهریور ماه نیز در جلسه شورای اداری زنجان نیز بر این موضوع تاکید کرده، بهتر است تا پیش از پایان یافتن سال تحصیلی پیش رو نسبت به ایجاد پوشش اینترنتی روستاها و مناطق حاشیه‌ای به ویژه در استان‌های جنوب شرقی کشور اقدام کند تا ۳.۵ میلیون نفر از دانش آموزان کشور قربانی کم کاری دولت و مسئولین نشوند.

به داد شهرهای دور از پایتخت هم برسید

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طی روزهای گذشته در توییتی از طرحی برای تامین تبلت و گوشی برای ۳ میلیون دانش‌آموز بی بضاعت خبر و داد و نوشت: «طرح دوفوریتی تهیه سه میلیون تبلت و گوشی هوشمند برای دانش آموزان بی بضاعت را حدود یک ماه پیش تهیه و با جمع آوری حدود ۴۰ امضا سابمیت کردم. اعلام وصول شده و در نوبت قرار دارد. مطابق این طرح دولت مکلف خواهد شد از محل‌های بودجه‌ای مشخص شده، سه میلیون ابزار تهیه و در اختیار آنان قرار دهد.»

اما به نظر می‌رسد که به دلیل بسته شدن بودجه سال ۹۹، منبع مالی لازم برای اجرای این طرح تامین نخواهد شد و در صورت اجرای طرح مذکور نیز اجرای آن به پس از تصویب بودجه ۱۴۰۰ موکول خواهد شد. به عبارتی این طرح در صورت اجرا نیز احتمالاً به عمر سال تحصیلی فعلی نخواهد رسید و اجرای آن فایده‌ای برای دانش آموزان نخواهد داشت.

منبع: مشرق نیوز

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
هشدار پلیس فتا به خانواده ها درخصوص برنامه شاد

به گزارش نویسانیوز؛ رئیس پلیس فتای استان با توجه به ارائه آموزش برای دانش‌آموزان در بستر فضای مجازی و استفاده از نرم افزار شاد، شهروندان مراقب شگرد‌های مجرمان سایبری در این خصوص باشند.

سرهنگ شهباز پورافزود: در نرم افزار‌های غیر بومی شاد تبلیغات غیراخلاقی و تصاویر مبتذل پخش می‌شود که تاثیر روانی بدی برای دانش آموزان به همراه دارد.
وی با بیان اینکه برخی کلاه برداران از طریق این نرم افزارها، از خانواد‌های دانش آموزان وجه دریافت می‌کنند از خانواده‌ها و دانش آموزان خواست تنها از نرم افزار‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش استفاده کنند.

سرهنگ شهبازی پور با اشاره به ناآشنایی برخی خانواده‌ها در خصوص تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی افزود: والدین برای همراهی و مصونیت دانش‌آموزان در فضای مجازی، دانش و اطلاعات خود را به روز کنند.
وی ادامه داد: به روز شدن والدین و افزایش سواد رسانه‌ای آن‌ها با توجه به منابع آموزشی موجود در اینترنت و سایت پلیس فتا کار دشواری نیست و والدین در این خصوص نگران نباشند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
آموزش مجازی در هر شرایطی برگزار می‌شود

به گزارش نویسانیوز؛ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در واکنش به این جمله که «در شرایطی که این هفته مدارس تعطیل است، برخی مدارس دایر هستند و همچنین برخی معلمان از امروز کلاس‌های «شاد» و مجازی را تعطیل کردند»، اظهار کرد: زمانی که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اعلام تعطیلی می‌کند هیچ مرکز آموزشی تحت هیچ شرایطی حق ندارد که فعالیت کند و قطعا اگر گزارشی شود، بررسی خواهد شد و تخلف محسوب شده و برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های آموزش مجازی در هر شرایطی جریان دارد، گفت: فعالیت‌های آموزش مجازی جایگزین زمانی است که مدرسه تعطیل می‌شود و باید فعالیت‌ها انجام شود؛ گزارشی که تا دیروز داریم، حاکی از برگزاری ۵۰۰ هزار کلاس زنده در «شاد» است و خوشبختانه ترافیک استفاده از «شاد» توانسته است ترافیک برخی از پیام‌رسان‌های خارجی را تحت تأثیر قرار دهد و رکوردهای آنها را بزند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد فعالیت مهمی برای تبادل آموزشی و ارائه و دریافت خدمات آموزشی انجام شده است. البته مشکلاتی هم در اجرا وجود دارد که دوستان و همکاران ما هم در وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش، همراه اول و شورای عالی فضای مجازی برای حل مسائل و مشکلات همکاری می‌کنند؛ کسانی که استفاده می‌کنند،می‌توانند داوری کنند که به سرعت اشکالات در حال رفع شدن است.

وی درباره تکلیف کارکنان و مدیران مدارس در تعطیلی یک هفته‌ای مدارس، گفت: ما هیچوقت از تعطیلی مدارس صحبت نمی‌کنیم؛ از حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم یعنی اگر ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام کند که کلاس‌های درس حضوری نباشد و تعطیل شود، دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند؛ وقتی دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند، معلمانی که خدمات آموزشی به آنها ارائه می‌کنند هم می‌توانند از طریق مدرسه و هم می‌توانند از خانه خودشان، خدمات آموزشی مجازی را ارائه کنند اما مدرسه باز است و مانند بقیه ادارات و مراکز خدماتی کشور است یعنی هر زمانی که مراکز خدماتی کشور بسته شود، مدارس هم در آن شرایط هم مجاز هستند که تعطیل شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه کانون ارتباط ما محسوب می‌شود و جایگاهی است که بین مدیر و معلمان، ستاد و مدیریت مدرسه و بین خانواده و مدرسه ارتباط برقرار می‌شود پس مدرسه باز است و هر زمانی که ستاد ملی کرونا اعلام کند که مدارس تعطیل است، دانش‌آموزان به صورت مجازی آموزش می‌بینند؛ البته حضور دانش‌آموزان در مدرسه اختیاری است و هر زمانی که والدین ترجیح دهند که از آموزش‌ غیرحضوری استفاده کنند، هیچ منعی نیست و ما خدمات لازم را به آنها ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «موردی داشتیم که مدارس به دلیل ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به دلیل کرونا تعطیل شود؟»، گفت: خیر؛ چند مورد وزارت بهداشت برای رعایت پروتکل‌ها تذکر داده است که انجام شده است؛ ۱۱۶ هزار مدرسه داریم و اعلام کردیم که اگر در مدرسه‌ای فردی کرونا گرفت، آن مدرسه بدون اعلام ستاد ملی کرونا، دو هفته تعطیل خواهد بود؛ اگر معلم و دانش‌آموزی علائم کرونا داشت، حتما به مدرسه نرود اما گزارشی که ما به دلیل شیوع کرونا تعطیل کرده باشیم، نداشتیم.

حاجی‌میرزایی گفت: در آموزش و پرورش، امکان‌های مختلف آموزش را به صورت حضوری و غیرحضوری تدارک دیدیم اما مرجع تشخیص اینکه آیا حضور دانش‌آموزان برای سلامت آنها، خطرناک است یا نیست بر عهده کارشناسان بهداشتی است و هر زمانی که تشخیص دهند و توصیه کنند، اطاعت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شاخص‌های بهداشتی و سلامت را دائماً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رصد می‌کند و متناسب با وضعیت به ستاد ملی کرونا پیشنهاد می‌دهند و تصمیم‌گیری می‌شود؛ تاکنون بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کنیم، موردی که حاکی از این باشد که این مدل بازگشایی مدارس تأثیر تعیین کننده در شیوع کرونا داشته باشد، نداریم اما مرجع اصلی تشخیص، متخصصان سلامت کشور هستند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هر هفته در ستاد ملی کرونا، یکی از گزارش‌هایی که ارائه می‌شود از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام اصناف و از جمله مراکز آموزشی است؛ گزارش‌هایی که ما هم داریم، امیدبخش و قابل قبول است و در برخی دفاتر و مناطق که مشکل بوده است، تذکر داده شده است و برای تأمین سلامت بهداشتی در مدارس طی ماه‌های گذشته از زمان شروع سال تحصیلی بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان در اختیار مدارس قرار گرفته است و تأکید کردیم که این سرانه مستقیما در اختیار مدارس قرار گیرد.

حاجی‌میرزایی درباره جلسه با معاون علمی رئیس‌جمهور نیز گفت: این باور وجود دارد که آینده کشور و شکل‌گیری ظرفیت‌های علم در جامعه در دوره مدرسه آغاز می‌شود و با پرورش دانش‌آموزان پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور، سنگ بنای شکل گیری آموزش متفاوتی رقم می خورد و در این راستا مدارس بازده اجتماعی بیشتری دارند تا مراکز آموزش عالی پس برای دستیابی به تمام هدف‌های بلندی که داریم باید نقطه تمرکز را روی مدرسه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر همکاری‌های گسترده‌ای که بین آموزش و پرورش و معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار است، شناسایی نقطه اصلی تمرکز و اولویت و معماری درست همکاری‌ها دستاورد بسیار بزرگتری است. برای شناسایی، حمایت و هدایت نخبه ها و استعدادهای برتر، پژوهش‌سراها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای تفاهمات خوبی داریم و برای اجرای طرح شهاب و تقویت المپیادها و شکل گیری جدید سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و همه زمینه‌های مشترک همکاری بین ما و معاونت علمی جریان دارد و فکر می کنم آینده امیدبخشی را از این همکاری‌های خوب و اثربخش انتظار داشته باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام

 

false
true
false
true
true
true
غیرضروری دانستن آموزش ساده‌ترین راه مواجهه با کروناست

به گزارش نویسا نیوز، محسن حاجی میرزایی در نشست با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مورد هیچ دانشگاهی به‌اندازه دانشگاه فرهنگیان حساسیت به خرج نمی‌دهند و حتی نام هیچ دانشگاهی را به‌اندازه دانشگاه فرهنگیان به زبان نیاوردند. این تأکید مکرر ایشان اگرچه برای ما خوشایند است ولی می‌تواند به معنای یک مسئولیت سنگین و خطیر اخروی و دنیوی باشد لذا این موضوع یک تکلیف قطعی الزامی است بنابراین باید گزارش‌های ارائه‌شده از اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم از آن‌ها برای برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های بعدی دانشگاه الهام بگیریم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کارآمدی نظام مدیریت یک جمع مدیریتی توانایی آن‌ها برای حل مسئله است. باید ارائه گزارش‌ها با این دیدگاه باشد که کدام مسئله را از مسائل و مشکلات دانشگاه توانستیم حل کنیم و مسئله حل‌شده تا چه حد می‌تواند بر آینده علمی و تربیتی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان تأثیرگذار باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: مسئولان دانشگاه باید بدانند که با یک مأموریت سنگین و سخت در تربیت نیروی متخصص و علمی روبرو هستیم که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نیاز به نقشه راه داریم تا بر اساس آن دقیقاً بدانیم که چه برنامه‌ای را در چه زمانی انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانشجو معلمان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید در مقایسه با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر متمایز باشند و ازنظر توانمندی و صلاحیت علمی و حرفه‌ای و کارآمدی از دیگر دانشجویان در جایگاه بالاتری قرار گیرند.

باید تمایز بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های دیگر مشخص شود

وی با اشاره به اینکه در تمایز فلسفه این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر شک نداریم ولی می‌خواهیم تمایز عمل را هم در این دانشگاه بدانیم و بفهمیم چه راهکارهایی دانشگاه فرهنگیان را در صدر دانشگاه‌های کشور خواهد نشاند، گفت: مگر ممکن است دانشجو را تعلیم دهیم و بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال این نباشیم که این دانشجو چگونه در حال فعالیت است؟ و کارآمدی و اثربخشی دانشگاه را پیگیری نکنیم. در حقیقت اگر در یک مجموعه دانشگاهی ارزیابی درستی از اثربخش و کارایی محصول خود نداشته باشیم چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم هیات علمی و باقی افراد شاغل در دانشگاه، کیفیت عملکردهایشان را تشخیص بدهند.

ساده‌ترین راه مواجهه با کرونا این است که بگوییم آموزش غیر ضروری است

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش با مسئله کرونا، همزیستی مسالمت‌آمیز انجام داد و آن را به‌عنوان یک بحران قبول کرده و آموزش را با شیوه‌های مختلف در این دوران آغاز کرده است، بیان کرد: توانستیم در شروع سال تحصیلی جدید با کرونا کنار بیاییم. اگرچه به نظر می‌رسد ساده‌ترین راه در مواجهه با ویروس کرونا این است که بگوییم آموزش غیرضروری است و باید متوجه خسارات ناشی از آموزش غیرحضوری هم باشیم.

در آموزش دانشجو معلمان هم اصل آموزش حضوری است

وی ادامه داد: اصل را بر آموزش حضوری قرار دادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به کلاس بیاوریم. اگر هم در مورد خوابگاه برخی دانشجویان به مشکل و مسئله می‌رسیم باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا این دانشجویان بتوانند در مدت بیماری کرونا در نزدیک‌ترین دانشگاه محل سکونت خود به تحصیل مشغول شوند و از آموزش حضوری برخوردار شوند.

وی با اشاره به شناسایی معلمان برتر و استفاده از تجربیات آن‌ها گفت: مستندسازی سوابق گذشته کار ارزشمندی است. مستندسازی باید هم بر روی اسناد و هم بر روی معلمان برجسته انجام شود تا ماندگار شوند و برای نسل‌های بعدی نمونه عینی باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش موفقیت دانشگاه فرهنگیان در زمان کرونا در زمینه چاپ و انتشار کتب و دانشجویان برتر و برگزیده در میان دانشگاه‌های دیگر کشور را قابل‌تحسین دانست و تصریح کرد: آموزش‌وپرورش مفتخر به حمایت مقام معظم رهبری است و بزرگ‌ترین مسئولیت کشور را دارد. باید از ثبات بهتری برخوردار باشد تا عرصه و جولانگاه سودجویان و دشمنان نشود.

منبع: تسنیم

false
true
false
true
true
true
تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان حذف شد

به گزارش نویسا نیوز، مقایسه طرح روی جلد نسخه قدیمی و جدید کتاب ریاضی سوم دبستان نشان می‌دهد که تصویر دختربچه‌هایی که با لباس فرم مدرسه در کنار پسران دانش‌آموز حضور داشتند، در چاپ سال تحصیلی جدید (۱۳۹۹) از روی جلد حذف شده است.

 

false
true
false
true
true
true
تشریح جـزییات برگزاری هشتمین آزمون استخدامی

به گزارش نویسا نیوز، ثبت‌نام از داوطلبان در هشتمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور، امروز (۲۰ شهریور) از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز شد و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

سید صدرالدین صدری نوش‌آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه زمان ثبت نام در آزمون ستخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور به‌هیچ وجه قابل تمدید نیست، گفت: هشتمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور، هفته دوم آبان‌ماه سال جاری برگزار و نتیجه اولیه آن حدود ۴۵ روز بعد اعلام می‌شود.

صدری با اشاره به شرایط شرکت در این آزمون اظهار داشت: داوطلبانی می‌توانند در آزمون مشترک فراگیر شرکت کنند که مطابق با ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، دارای شرایط مندرج در دفترچه و مدرک تحصیلی مطابق با عنوان مدرک تحصیلی مندرج در شرایط احراز مشاغل اعلام‌شده در دفترچه آگهی استخدامی منتشرشده باشند؛ همچنین داوطلبان باید دقت کنند عنوان درج‌شده در گواهینامه موقت یا دانشنامه آنان با عنوان مدرک تحصیلی لازم در آگهی استخدام دقیقاً یکسان باشد.

وی افزود: بر اساس بند (ز) ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه شماره ۴۴۱۷۸.۸۸۳۸۴ مورخ ۱۳۹۸.۰۴.۲۲و زیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک، داوطلبان استخدام باید سلامت جسمانی و روانی، و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند را داشته باشند.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به این نکته که بر اساس قوانین مربوطه، برخی از دستگاه‌ها از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی هستند، بیان داشت: ممکن است برخی دستگاه‌ها در قوانین و مقررات خود شرایط دیگری را نیز پیش‌بینی کرده باشند و در این آزمون نیز شرایط اختصاصی هر یک از دستگاه‌های اجرایی آورده شده است.

وی داشتن حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۲۵ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم، حداکثر ۳۰ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم، حداکثر ۳۵ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس، حداکثر ۴۰ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و حداکثر ۴۵ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دکتری را شرط سنی شرکت در این آزمون عنوان کرد و افزود: این شرط تبصره‌هایی دارد که در دفترچه آزمون به صورت کامل توضیح داده شده است؛ همچنین میزان مدت خدمت ضرورت داوطلبان به حداکثر سن‌های اعلام‌شده اضافه می‌شود.

صدری با بیان اینکه افراد دارای مدارک تحصیلی بالاتر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده، برای شرکت در آزمون می‌بایست مدرک (مقطع، رشته و گرایش تحصیلی) ذکرشده در این دفترچه را داشته باشند، تصریح کرد: بدیهی است صدور حکم کارگزینی پذیرفته‌شدگان بر اساس مقاطع تحصیلی مندرج در دفترچه ثبت نام است و حتی اگر افراد مدرک بالاتر داشته باشند، لحاظ نخواهد شد.

وی همچنین تأکید کرد: بر اساس دستورالعمل آزمون‌ها و قوانین و مقررات مربوطه، هر داوطلب حداکثر مجاز به انتخاب یک شغل‌محل است.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص شرکت دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در آزمون مشترک فراگیر، بیان داشت: قرار است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هم‌زمان در این آزمون شرکت داشته باشد ولی تاکنون آگهی استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی وزارت یادشده واصل نشده است؛ به محض وصول، اقدامات لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.

وی در مورد اعمال امتیاز برای نیروهای بومی در این آزمون، تصریح کرد: اعمال ضرایب بومی از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با دادنامه‌های شماره ۱۲۶۵ مورخ ۱۵‌/۱۲‌/۱۳۹۶، و … ابطال شده است. بنابراین پس از ابلاغ آرای مذکور و به استناد آن‌ها، اعمال امتیاز برای نیروهای بومی در آزمون‌های استخدامی صورت نمی‌پذیرد و انتخاب افراد صرفاً در چهارچوب سهمیه‌های استخدامی مشخص‌شده در متن دفترچه راهنمای ثبت نام این آزمون و بر اساس نمرات مکتسبه در آزمون کتبی و مصاحبه‌های استخدامی مربوطه انجام می‌شود.

صدری در اشاره به نحوه محاسبه نمرات داوطلبان، گفت: نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه‌های عمومی و تخصصی محاسبه و حد نصاب نمره، معادل کسب حداقل ۵۰ درصد امتیاز مکتسبه توسط نفر اول با ارزش وزنی ۴۰ درصد برای بخش عمومی و ۶۰ درصد برای بخش تخصصی در هر شغل محاسبه و مبنای معرفی برای سایر مراحل داوطلبان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به ظرفیت استخدامی این آزمون اشاره داشت و اضافه کرد: در این آزمون تعداد ۳۸۱۱۴ ظرفیت استخدامی مربوط به ۲۶ دستگاه اجرایی حضور دارند. بیشترین مجوز استخدامی مربوط به وزارت آموزش و پرورش با ۳۲۷۳۳ سهمیه است. چنانچه آگهی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز واصل شود، این رقم به صدور ۴۵۰۰۰ ظرفیت استخدامی خواهد رسید.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه تهیه سوالات آزمون عمومی و تخصصی بر عهده موسسه مجری آزمون (سازمان سنجش آموزش کشور) است، گفت: مواد آزمون عمومی عبارتند از: معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان انگلیسی عمومی، هوش و توانمندی‌های ذهنی و فناوری اطلاعات و مواد آزمون تخصصی برای هر یک از مشاغل بر اساس دانش و مهارت‌های تخصصی متناسب با آن شغل مشخص شده و در جدول مربوطه در دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان آورده شده است.

وی سهمیه‌های قانونی در نظرگرفته‌شده در این آزمون را سهمیه ۲۵ و ۵ درصدی ایثارگران و سهمیه ۳ درصدی معلولان دانست و اظهار کرد: با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سهمیه استخدامی مربوط به مشمولان سهمیه ۲۵ و ۵ درصد ایثارگران در دفترچه امتحان مشترک فراگیر مشخص و از سهمیه سایر داوطلبان مجزا شده است و داوطلبان ایثارگر تأئیدشده مشمول این سهمیه، برای اعمال سهمیه مذکور صرفاً باید شغل‌محل‌های مشخص‌شده در سهمیه ایثارگران ۲۵و ۵ درصد را حسب مورد انتخاب نمایند.

صدری ادامه داد: سهمیه استخدامی مربوط به مشمولان سهمیه ۳ درصد معلولان مورد تأئید سازمان بهزیستی کشور در دفترچه امتحان مشترک فراگیر مشخص و از سایر سهمیه‌های استخدامی مجزا شده است. داوطلبان معلول تأئیدشده مشمول این سهمیه، برای اعمال سهمیه مذکور صرفاً باید شغل‌محل‌های مشخص‌شده در سهمیه معلولان را انتخاب نمایند.

به گفته وی، جذب معلولان مورد تأئید سازمان بهزیستی کشور، از محل سهمیه استخدامی (۳ درصد قانون جامع حمایت از معلولان) صرفاً از طریق شرکت در امتحان مشترک فراگیر، کسب حد نصاب و رقابت بین کلیه داوطلبان معلول در همان شغل‌محل بر اساس نمره مکتسبه در امتحان مشترک فراگیر انجام می‌شود. ضمناً هیچیک از این سهمیه‌ها قابل تخصیص به سایر داوطلبان نبوده و در صورت عدم تکمیل، باقیمانده سهمیه فوق‌الذکر محفوظ خواهد ماند.

وی در پایان تأکید کرد: هر داوطلب در صورت مشمول‌بودن در سهمیه‌های قانونی ۲۵ و ۵ درصد ایثارگران و ۳ درصد معلولان، صرفاً می‌تواند یکی از سهمیه‌های مشخص‌شده را بر اساس ضوابط مربوطه استفاده کند؛ به عبارت دیگر، چنانچه داوطلبی واجد شرایط استفاده از دو یا چند سهمیه قانونی یادشده باشد، در زمان ثبت نام صرفاً می‌تواند یکی از سهمیه‌های مورد نظر را انتخاب کند و مبنای قرار گرفتن وی در هر یک از سهمیه‌های استخدامی فوق (با رعایت ضوابط مربوطه) انتخاب خود فرد در زمان ثبت نام است.

منبع: اقتصاد آنلاین

 

false
true
false
true
true
true
انتقال بسیاری از مفاهیم و تجربیات آموزشی از طریق”غیرحضوری” ممکن نیست

به گزارش نویسا نیوز؛”انتقال بسیاری از مفاهیم و تجربیات آموزشی به دانش‌آموز از طریق غیرحضوری ممکن نیست”، این مسئله مورد تأکید بسیاری از معلمان و کارشناسان آموزشی است؛ آموزش به‌شیوه ترکیبی یکی از راهکارهاست و معلمان هم معتقدند در حاشیه شهرها آموزش حضوری یک نیاز است.

سه روز پس از بازگشایی مدارس و الزام به حضور دانش‌آموزان سراسر کشور، ورق برگشت و این‌بار مبنا بر این شد تا حضور دانش‌آموزان در مدرسه اختیاری باشد.

البته معلمان و خانواده‌ها همگی بر ضرورت آموزش حضوری در مقایسه با آموزش مجازی تأکید دارند چرا که انتقال برخی مفاهیم و از سوی دیگر درک آن از سوی دانش‌آموزان در شیوه آموزش مجازی به‌آسانی امکان‌پذیر نیست.

مثلاً درباره آموزش کلاس‌اولی‌ها یا اساساً دانش‌آموزان دوره ابتدایی به‌شیوه آموزش مجازی و از سوی دیگر، درک برخی دروس دشوارتر مانند ریاضی، فیزیک و… اما و اگرهای بسیاری مطرح است.

از همین رو در اینکه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی اولویت بیشتری دارد و اساساً حضور طولانی‌مدت دانش‌آموزان در خانه و دوری از مدرسه تبعات روحی و روانی هم برای آنها به‌همراه دارد،‌ بحثی نیست.

اما اگر بخواهیم به شرایط خاص کرونایی نگاهی بیندازیم باید توجه داشت که آموزش حضوری در این شرایط قطعاً استلزاماتی را نیاز دارد و فضای مدارس نمی‌تواند همانند گذشته باشد و قطعاً توجه به نکات بهداشتی، ضدعفونی مدارس و تأکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان دبستانی نگرانی‌ها جدی‌تر می‌شود چون اساساً در اینکه کودک دبستانی بتواند برای دو ساعت ماسک را نگه دارد یا اینکه فاصله اجتماعی را رعایت کند، تردیدهای بسیاری وجود دارد و در اینجا مسئولیت کادر مدارس برای مراقبت از سلامت کودکان بیشتر خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم تصمیم دارد در مصاحبه‌هایی با مدیران مدارس، معلمان، خانواده‌ها و نمایندگان مجلس وضعیت بازگشایی حضوری مدارس، مزیت‌های آموزش حضوری در مقایسه با آموزش مجازی، امکانات مدارس دولتی برای حضوری دانش‌آموزانی که روش آموزش حضوری را انتخاب کرده‌اند و الزامات مورد نیاز مدارس برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و… را بررسی کند.

در این گزارش با تعدادی از معلمان به گفت‌وگو نشستیم تا از زاویه نگاه آنها به بررسی مزیت‌های آموزش حضوری و استلزامات لازم برای آموزش حضوری در شرایط کرونایی بپردازیم.

جالب آنکه بیشتر معلمان با آموزش به‌شیوه حضوری موافق‌اند چون انتقال مطلب و درک آن از سوی دانش‌آموز در این روش بسیار بیشتر است اما معلمان نگرانی‌هایی را هم درباره آموزش حضوری در شرایط کرونایی دارند و آن هم بیشتر از حیث بحث سلامت است.

برخی معتقدند که باید از همان ابتدا حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری اعلام می‌شد تا هر فردی که احساس می‌کند نیاز به یادگیری حضوری دارد، در مدرسه حاضر شود از سوی دیگر بعضی دروس مهم که یادگیری آنها از طریق مجازی دشوار است به‌شیوه حضوری برگزار شود.

مزیت‌های آموزش به‌شیوه حضوری

میثم حاجی‌پور که تا همین چند سال قبل در رشته حسابداری در هنرستان‌های مناطق جنوبی شهر تهران تدریس می‌کرد و حالا به ستاد منتقل شده است، درباره مزیت‌های آموزش حضوری معتقد است که بیشتر کارشناسان آموزشی در کشورهای مختلف براین باورند، دانش‌آموز و معلم باید از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشند و آموزش در فضای حقیقی شکل بگیرد چون در فضای آموزش حضوری، طرح پرسش از سوی دانش‌آموز و پاسخ به آن از سوی معلم سریعتر اتفاق می‌افتد و میزان یادگیری دانش‌آموز بالاتر است.

در آموزش حضوری از ابزار کمک آموزش هم استفاده می‌شود اما در روش مجازی به دلیل کمبود زمان و نبود وسعت دید کافی برای دانش‌آموز نمی‌توان از ابزار کمک آموزشی به عنوان مکمل آموزش استفاده کرد و دانش‌آموزان به ویژه دبستانی‌ها از این موضوع محروم می‌شوند.

ایجاد انگیزه و آموزش نظم و انضباط از طریق حضور در مدرسه

او می‌گوید: در روش آموزش مجازی، چشم دانش‌آموز به موبایل یا کامپیوتر است اما ممکن است ذهن او درگیر اتفاقات پیرامونش در خانه باشد بنابراین حواسش کاملاً از کلاس درس دور است و در چنین وضعیتی قطعاً میزان یادگیری کاهش می‌یابد. در روش آموزش حضوری، کار گروهی شکل می‌گیرد و از این طریق بسیاری از مباحث مهم آموزشی به دانش‌آموزان ارائه می شود همچنین ارتباط اجتماعی شکل می‌گیرد و دانش‌آموز انگیزه بیشتری برای یادگیری خواهد داشت. نظم و انضباط هم از کلاس‌های درس آغاز می‌شود و تا وقتی که آموزش حضوری نباشد یادگیری نظم و انضباط اتفاق نمی‌افتد و مدرسه بهترین محل برای آموزش نظم است.

چالش‌های یادگیری دانش‌آموزان به شیوه مجازی از جمله مشکلاتی بود که سال تحصیلی گذشته از سوی خانواده‌ها مطرح بود، از سوی دیگر برخی دانش‌آموزان نیز ابزار لازم برای حضور در کلاس‌های مجازی را نداشتند.

آسیب‌های فضای مجازی در کمین دبستانی‌ها

حاجی پور درباره مشکلات یادگیری به شیوه آموزش مجازی می‌گوید: تمام دانش‌آموزان هیچگاه نسبت به آموزش برابر نیستند و تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد و باید تفکیک شوند. اما یکی از چالش‌های مهم آموزش مجازی این است که آموزش خاصی را برای حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی نداشتیم و دائم فضای مجازی تقبیح می‌شد اما حالا می‌گوییم باید از طریق همین فضای مجازی، درس‌ها را بیاموزید. حضور دانش‌آموزان به ویژه دبستانی‌ها در فضای مجازی موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها شده و به لحاظ رفتاری ممکن است مشکلاتی هم برای کودکان ایجاد شود بنابراین باید استفاده از فضای مجازی را کنترل کنند.

ریاضی و فیزیک را چگونه می‌توان مجازی آموزش داد؟!

او ادامه می‌دهد: برخی دروس مانند ریاضی و فیزیک در دبیرستان نیازمند محاسبات است و حتی یادگیری آن در کلاس درس حضوری هم برای برخی دانش‌آموزان با اشکالاتی همراه است قطعاً در آمزش مجازی میزان یادگیری کاهش می‌یابد و نتیجه آن سال‌های آینده مشخص می‌شود. در هنرستان‌ها برخی رشته‌ها که ابزار کار برای آنها وجو دارد مانند کامپیوتر و نقشه کشی باید حتما حضوری ارائه شوند و نمی‌توان آنها را مجازی آموزش داد ضمن اینکه تعداد دانش‌آموزان هنرستانی در کلاس‌های درس کمتر است و می‌توان با فاصله گذاری مناسب، کلاس‌ها را حضوری برگزار کرد.

جلب اعتماد خانواده‌ها مهمترین رکن برای بازگشایی مدارس

حاجی پور درباره استلزامات آموزش حضوری معتقد است که مهمترین محور جلب اعتماد خانواده‌ها است و برای این هدف باید کلاس‌های درس روزانه ضدعفونی شوند، رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدرسه کنترل شده و در جمعیت‌های کم باشد، فاصله اجتماعی بین دانش‌آموزان حفظ شود و در زنگ تفریح دائم این موضوع به آنها گوشزد شود و با توجه دقیق به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر آن می‌توان اعتماد خانواده‌ها را جلب کرد تا آنهایی که تمایل دارند با خیال راحت‌تری فرزند خود را به مدرسه بفرستند و تا نتوانیم این موضوع را محقق کنیم نباید انتظار داشته باشیم خانواده‌ها با ما همراهی کنند.

امکان تست کرونا برای معلمان و دانش‌آموزان فراهم شود

او ادامه می‌دهد: سال تحصیلی شروع شده است آیا سطح سلامت معلمان، کادر آموزشی و دانش‌آموزان برای ورود به مدرسه چک شده است. برای اعتماد سازی نیاز است سازوکاری فراهم شود تا معلمان و دانش‌آموزان تست رایگان کرونا بدهند و بعد از ارائه گواهی سلامت در کلاس درس حاضر شوند.

معلم ریاضی: درس ریاضی را نمی‌توان مجازی آموزش داد

فراهم کردن الزامات آموزش حضوری موضوع دیگری است که ذوالفقاری دبیر ریاضی یکی از مدارس منطقه ۸ تهران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: آموزش مجازی برای درس ریاضی مناسب نیست در کلاس درس حضوری، دانش‌آموز سوالات خود را مطرح می‌کند و معلم با حل تمرین تلاش می‌کند تا مطلب برای او تفهیم شود حتی در کلاس درس حضوری از حالات چهره دانش‌آموزان متوجه می‌شوم که متوجه مطلب شده‌اند یا خیر.

او معتقد است: می‌توان در قالب گروه‌های ۶ تا ۱۰ نفره دانش‌آموزان را به کلاس درس آورد و ریاضی را حضوری آموزش داد اما در ۳۵ دقیقه هم نمی‌توان مطلب را تفهیم کرد چون فرصت خیلی کوتاه است البته در کلاس درس هم دائم باید به دانش‌آموزان تذکر بدهیم ماسک را درنیاورند، فاصله را رعایت کنند یا از وسایل شخصی یکدیگر استفاده نکنند.

آموزش حضوری یک ضرورت برای حاشیه شهرها

وضعیت دانش‌آموزان مناطق محروم و حاشیه شهرها البته قدری متفاوت‌تر است، اینجا دیگر آموزش حضوری یک ضرورت است چون بیشتر دانش‌آموزان به ابزارهای آموزش مجازی دسترسی ندارند و بسته بودن درهای مدارس می‌تواند زمینه جدایی کامل دانش‌آموزان با جریان آموزش را رقم بزند و حتی در این میان ممکن است برخی دانش‌آموزان به ویژه در دوره متوسطه با پیوستن به بازار کار ترک تحصیل کنند.

معلمی از زاهدان: برخی دانش‌آموزان حتی توان خرید ماسک ندارند

در همین رابطه یکی از معلمان که در یکی از دبستان‌های مناطق حاشیه‌ای شهر زاهدان می‌گوید: دانش‌آموزان کلاسم به صورت حضوری و با تقسیم‌بندی به گروه‌های کوچک‌تر یک روز در میان به مدرسه می‌آیند اما متأسفانه مدرسه امکانات بهداشتی مناسبی ندارد، وضعیت سرویس‌های بهداشتی قابل قبول نیست همچنین ضدعفونی مدرسه اصلاً انجام نمی‌شود، مواد ضدعفونی کننده و دستگاه تب سنج هم نداریم.

او می‌گوید: چون منطقه محروم است بعضی دانش‌آموزان ماسک ندارند و مدرسه هم سرانه‌ای نگرفته است که بتواند برای دانش‌آموزان ماسک تهیه کند، برای تدریس حضوری نیاز است که به این کمبودها توجه داشته باشیم.

تدریس حضوری یک ضرورت است چون دانش‌آموزانم موبایل ندارند

این معلم با این وجود معتقد است که تدریس حضوری برای دانش‌آموزانش چون در حاشیه شهر هستند یک ضرورت است چرا که بیشتر خانواده‌ها یک گوشی دارند که آن هم دست پدر خانواده است که معمولاً شب‌ها به خانه می‌آید بنابراین دانش‌آموز ابزاری برای دسترسی به آموزش مجازی ندارد. در چنین شرایطی بهتر است کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان در ساعات محدود به صورت حضوری برگزار شود، تدریس حضوری به نفع دانش‌آموزان حاشیه شهرهاست البته به شرط آنکه پروتکل‌های بهداشتی کامل رعایت شود، کلاس‌ها با حداقل دانش‌آموز برگزار شود،‌ همه دانش‌آموزان بتوانند ماسک تهیه کنند، کلاس‌های درس بعد از هر روز ضدعفونی شود، تب سنجی انجام شود، دانش آموزان در ورودی مدرسه بتوانند دست‌های خود را ضدعفونی کنند.

او بیان می‌کند: هم‌اکنون هوا گرم است و کلاس درس هیچ دستگاه سرمایشی ندارد،‌ بچه‌ها هم گرمشان که می‌شود ماسک را برمی‌دارند و تا تذکر ندهم ماسک نمی‌زنند!

به‌نظر می‌رسد نمی‌توان با تمام دانش‌آموزان و مدارس به یک شیوه ثابت برخورد کرد، در هر استان با توجه به وضعیت امکانات موجود باید مدل‌های مختلفی را برای آموزش دانش‌آموزان ارائه کرد و راهکار اخیر آموزش و پرورش برای اختیاری کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس می‌تواند یک گزینه مناسب باشد اما در حاشیه شهرها و مناطق محروم باید قدری جدی‌تر به مقوله نگاه کرد و با برگزاری حضوری کلاس‌های درس، مانع بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان شد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

false
true
false
true