×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مهاجرت بی‌بازگشت جوانان از کشور و تاثیر منفی آن بر جمعیت

به گزارش نویسانیوز؛ یک جمعیت شناس با تاکید بر تاثیر منفی مهاجرت جوانان به خارج بر روی جمعیت کشور اظهار کرد: مهاجرت از کشورهای در حال توسعه به سمت کشورهای توسعه یافته امری طبیعی است که در کشورهایی نظیر چین، کره و هند هم شاهد آن هستیم اما مهم ترین تفاوت مهاجرت جوانان ما و برخی کشورها، مهاجرت بدون بازگشت به کشور مبداء است.

شهلا کاظمی پور، با بیان اینکه اغلب مهاجرت‌ها در کشور ما به دلیل کار و تحصیل و در قشر جوانان اتفاق می‌افتد ادامه داد: در سایر کشورهای در حال توسعه اگر جوانان مهاجرت کنند در نهایت به کشور مبدا باز می‌گردند و به کشور خود خدمت می‌کنند و باعث توسعه و پیشرفت می‌شوند اما در کشور ما یا افراد پس از مهاجرت باز نمی‌گردند و یا به دلیل حجم بالایی از مشکلات که بر سر راه بازگشتشان پیش می‌آید به سایر افراد مهاجرت کرده نیز توصیه می‌کنند که بارنگردند.

این جمعیت شناس معتقد است که در سایر کشورها افراد مهاجرت کرده پس از بازگشت جذب می‌شوند، از تخصص و مهارتشان استفاده می‌شود، میزان درآمد فرد ریسک پذیر نیست اما در کشور ما افراد پس از بازگشت حتی برای تدریس در دانشگاه و هیئت علمی شدن نیز با مشکل مواجه می‌شوند، همچنین برای اشتغال در بخش خصوصی و کار آزاد نیز به قدری تنگناهای متعدد برایش ایجاد می‌شود که از بازگشتش پشیمان می‌شود.

وی با بیان اینکه مهاجرت افراد بر روی جمعیت به قدری تاثیر می‌گذارد که نمی‌توان آن تعداد را با تبلیغ و ترویج زاد و ولد جایگزین کرد، ادامه داد: نکته مهم این است جمعیتی که اغلب از کشور ما به سایر کشورها مهاجرت می‌کند جمعیت متخصصی است که در جامعه مبدا درس خوانده، بزرگ شده و برای پرورشش در کشور مبداء هرینه شده است و اکنون با مهاجرتش جامعه مقصد از او بهره‌برداری می‌کند.

کاظمی پور در پایان به بیان مشکلاتی که منجر به مهاجرت قشر تحصیل کرده کشور شده است پرداخت و گفت: بحث ثبات اقتصادی در مهاجرت جوانان جامعه حرف اول را می زند، به خصوص در سالهای اخیر در کشور ما این مسئله بسیار نمود داشته است. همچنین امنیت اجتماعی و توسعه علمی دانشگاه ها مهم است؛ پس از انقلاب دانشگاه ها را بیشتر به طور کمی توسعه داده ایم تا کیفی و نتیجه آن را پس از فارغ التحصیل شدن جوانان می‌بینیم که جوان تحصیل کرده پس از فارغ التحصیلی امکان استخدام شدن ندارد و درسی که خوانده است عملا به درد نمی‌خورد، بنابراین برای جلوگیری از مهاجرت بی‌بازگشت جوانان به سایر کشورها باید به این عوامل توجه کنیم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

false
true
false
true
true
true
آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت

به گزارش نویسانیوز؛ مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت طی روزهای آینده خبر داد.

صادق ضیاییان، با اشاره به اینکه امروز (۱ آبان) در سواحل دریای خزر و خراسان شمالی و طی روز جمعه (۲ آبان) در ارتفاعات خراسان شمالی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: در سایر نقاط کشور تا روز دوشنبه (۵ آبان) جوی پایدار خواهیم داشت.

وی ادامه داد: طی این مدت – به ویژه روزهای شنبه و یکشنبه (۳ و ۴ آبان) – با توجه به پایداری و سکون نسبی هوا غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پر جمعیت افزایش می‌یابد.

به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی توده هوای به نسبت سرد نیز تا روز شنبه (۳ آبان) روی شمال شرق کشور مستقر خواهد بود و از روز یکشنبه (۴ آبان) دمای هوا در این منطقه بین ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

ضیاییان در ادامه گفت: طی سه روز آینده در برخی نقاط سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های کرمان و هرمزگان در بعضی ساعات وزش باد شدید و وقوع گرد و خاک دور از انتظار نیست.

وی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده تصریح کرد: آسمان تهران فردا (۲ آبان) صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات غبارمحلی با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد و طی روز شنبه (۳ آبان) نیز صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعات غبار آلود با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

false
true
false
true
true
true
یارانه جدید پرداخت می‌شود

به گزارش نویسانیوز؛ حمید‌رضا حاجی‌بابایی ‌با اشاره به تصویب طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالاهای اساسی اظهار داشت: بر اساس این اصلاحیه دولت مکلف است به‌منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌ویژه خانوارهای کم‌برخوردار از ابتدای شش‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به‌صورت ماهانه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف (۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به‌مبلغ یک‌میلیون و ۲۰۰هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول و مبلغ ۶۰۰هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام کند.

وی با بیان اینکه این اعتبار صرفاً برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کند، افزود: منابع مورد نیاز برای اجرای این بند به‌میزان ۳۰۰هزار میلیارد ریال، به‌میزان مبلغ ۱۵۰هزار میلیارد ریال از محل تغییر در ارقام، مبلغ ۵۰۰هزار میلیارد ریال مندرج در بند (و) تبصره (۲)، مبلغ ۱۵۰هزار میلیارد ریال از محل تغییر حداکثر تا ۲۰ درصد ارقام هر یک از مصارف جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به‌اسثتنای ردیف‌های (۱) ــ (۲) ــ (۳) ــ (۶) ــ (۷) ــ (۹) ــ (۱۰) ــ (۱۱) ــ (۳۳) ــ (۲۴) ــ (۲۵) ــ (۲۶) ــ (۲۷) ــ (۲۸) ــ (۲۹) ــ (۳۰) و (۳۱) تأمین می‌شود.

منبع: گسترش نیوز

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
سهمیه بنزین آبان ماه چه زمانی واریز می‌شود؟

به گزارش نویسانیوز؛ سهمیه بنزین آبان ماه به عنوان سیزدهمین سهمیه واریزی بعد از اجرای سهمیه‌بندی، امشب در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.

این سهمیه برای خودروهای سواری بنزینی ۶۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز ۳۰ لیتر و ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تومان واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه بنزین آبان امشب واریز می‌شود

سهمیه‌بندی بنزین از آبان ماه سال گذشته و بر اساس تصمیم سران سه قوه انجام شد که براساس آن قیمت بنزین سهمیه‌ای هرلیتر ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز سه هزار تومان تعیین شد. این اقدام با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش ظرفیت صادراتی فرآورده های نفتی در کشور انجام شد.

افراد می‌توانند تا ۹ ماه از سهمیه خود را در کارت‌های سوخت ذخیره کنند و ذخیره بیشتر امکان پذیر نیست.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
گران شدن کرایه‌ها در تهران تصویب نشد

به گزارش نویسانیوز؛ محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران در جلسه دویست و چهل و چهارم شورای شهر تهران به تشریح بررسی لایحه پیشنهادی شهرداری تهران درخصوص افزایش نرخ بلیت کرایه تاکسی و اتوبوس پرداخت و گفت: شهرداری این لایحه را برای بار دوم در سال ۹۹ ارائه داده است و اعلام کرده است با توجه به شرایط شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی موجود مشکلات این دو شرکت زیاد شده خواسته‌اند ۲۵ درصد به قیمت کرایه‌ها افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ مورد نظر به طور متوسط حدود ۲۰۰ تومان است که اگر هم تصویب شود و به هیأت تطبیق ارسال شود مشخص نیست با این مساله موافقت شود و ادامه داد: ضمن اینکه میزان درآمد تا پایان سال زیاد نیست و در خوشبینانه ترین وضع ۵۰ میلیارد در نظر گرفته شده است.

علیخانی با اشاره به اینکه مسافرین حمل و نقل عمومی به دلیل کرونا کاهش یافته‌اند، ابراز داشت: با توجه به هزینه فایده این کار به صرفه نیست و از طرفی شهرداری تهران طبق قوانین و مصوبات، مطالبات زیادی از دولت دارد که وصول نشده و باید پیگیر آن باشد از جمله این مطالبات، درآمد حاصل از جرایم رانندگی است که در سال ۹۸ حدود ۷۲۰ میلیارد سهم شهرداری بوده که تنها ۳۰ میلیارد داده شده است.

وی ادامه داد: سال ۹۹ سال ۹۹، ۸۰۰ میلیارد وصول آن یک ریال هم پرداخت نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران اظهار داشت: شهرداری می‌گوید دولت این مطالبات را به ما اختصاص نمی‌دهد و این مساله نشان می‌دهد که این مساله نیازمند عزم جدی است.

وی با یادآوری این نکته که شبیه این پیشنهاد را شهرداری در شورای قبل، تصویب کرده و به دولت پیشنهادی مبنی بر اختصاص ۳ میلیارد دلار از محل توسعه ملی را داده است و موفق بوده است، گفت: متن پیشنهادی ما هم در این زمینه آماده است.

علیخانی با اشاره به اینکه شهرداری باید ماهی ۱۰۰ میلیارد از محل خسارت ناشی از کرونا را از دولت دریافت کند، گفت: با توجه به خسارات وارده بر سیستم حمل و نقل همگانی شهر تهران و کاهش درآمدها و افزایش صددرصدی خدمات و با توجه به عدم امکان جبران هزینه‌های ای تحمیلی و لزوم جلوگیری از خلل در خدمات رسانی بخصوص در میان بخش خصوصی، سازمان برنامه بودجه با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا باید نسبت به ایجاد ردیف بودجه در کمک به جبران به میزان ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان اقدام کرده و نتیجه را به شهرداری ابلاغ کند.

وی افزود: شهرداری موظف است با ستاد کرونای تهران در پیگیری مطالبات جبران ضرر به شرکت اتوبوسرانی و شرکت بهره برداری راه آهن، تاکسیرانی از محل اعتبارات ستاد ملی اقدام کند.

شهرداری: به مشکل برمیخوریم

حامد مظاهریان معاون شهرداری تهران در واکنش به این گزارش شورای شهر گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها، سطح کیفیت ارائه سرویس کاهش یافته، باعث شده هر روز بودجه مورد نیاز افزایش یابد و یکی از راهکارهای مورد نظر افزایش نرخ بلیت بود اما در حوزه اتوبوسرانی که بخشی از آن از طریق بخش خصوصی اداره می‌شود با مشکلات جدی تری مواجه‌اند و این بخش نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه دهد و اگر به فکر نباشیم در آینده با مشکلات زیادی برخورد می‌کنیم.

وی افزود: ما خیلی از دولت مطالباتمان را پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیدم، و می‌خواستیم با این لایحه قسمتی از هزینه‌ها جبران شوند. و برای تحقق آن نیازمند کمک زیادی از اعضای شورا هستیم چون شورای شهرداری و شهرداری هر دو مسئولیت ارائه خدمات به مردم هستند.

در نهایت اعضای شورای شهر با ۱۲ موافق به رد این لایحه پیشنهادی شهرداری رأی دادند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
اعلام سهم تهران از کل سرقت‌های کشور

به گزارش نویسانیوز؛ افزایش جرائم مرتبط با جعل و کلاهبرداری، کاهش سهم پایتخت از کل سرقت‌های کشور و در عین حال افزایش سرقت در تهران بزرگ و نیز کاهش ۲۲ درصدی جرائم جنایی از جمله محورهای مصاحبه با رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ است که به مناسبت هفته ناجا انجام شده است.

سردار علیرضا لطفی، با اشاره به پیشینه ۱۵۰ ساله پلیس آگاهی در کشور، اظهارکرد: پلیس آگاهی قدیمی‌ترین بخش پلیس و به نوعی نماد پلیس در کشور است. این پلیس برابر اعداد و آمار جزو عملیاتی‌ترین پلیس های کشور محسوب می‌شود چرا که کمتر پلیسی را می‌توان در کشور یافت که روزانه این تعداد ماموریت و عملیات داشته باشد.

وی با بیان این که پلیس آگاهی عمدتا با مجرمان حرفه‌ای و جرائم پیچیده روبه‌رو است، گفت: برای رسیدگی به این جرائم در پلیس آگاهی تهران بزرگ معاونت‌های عملیاتی مختلفی داریم. در پلیس آگاهی پایتخت بر خلاف دیگر پلیس های آگاهی دو معاونت سرقت داریم که یکی مربوط به سرقت وسایل نقلیه و سرقت‌های مربوط به آن بوده و دیگری نیز مربوط به دیگر سرقت هاست که تحت عنوان سرقت‌های خاص شناخته می‌شود.

کاهش سهم پایتخت از کل سرقت‌های کشور

افزایش سرقت‌های خرد در تهران

لطفی به بیان آماری از وضعیت سرقت در پایتخت پرداخت و گفت: در زمینه سرقت وضعیت ما در مقایسه با کل کشور در حال بهبود است، به طوری که تا حدود دو سال و نیم پیش ۲۹ درصد از کل سرقت های کشور در تهران بزرگ رخ می‌داد، اما این آمار امسال به ۲۱ درصد از کل سرقت‌ها کاهش یافته است.

وی درباره این که آیا عدد سرقت‌ها نیز در تهران کاهش یافته یا خیر؟ گفت: به لحاظ عددی در سال گذشته شاهد کاهش نسبی سرقت ها در تهران بودیم اما امسال سرقت های خرد ما کمتر از سه درصد در نیمه نخست امسال افزایش داشته است که عمده آن نیز بر می‌گردد به ارتکاب سرقت از سوی معتادان و به خصوص معتادان متجاهر.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه در نیمه نخست امسال شاهد افزایش سه درصدی در وقوع سرقت و در عین حال افزایش هشت درصدی در کشف سرقت‌ها بوده‌ایم، گفت: امیدواریم با اجرای طرح‌های مختلف و اقدامات پیش دستانه بتوانیم آمار وقوع سرقت در تهران را کاهش داده و در عین حال کشفیات را نیز افزایش دهیم.

کاهش ۲۲ درصدی جرائم جنایی در پایتخت

لطفی با اشاره به معاونت دیگر پلیس آگاهی تهران بزرگ یعنی معاونت مباره با جرایم جنایی، گفت: در نیمه نخست امسال مجموع جرائم جنایی در پایتخت ۲۲ درصد کاهش داشته است. این جرائم شامل آدم ربایی، قتل، تجاوز به عنف، حریق عمدی، سرقت مسلحانه و … است که در پلیس آگاهی تهران بزرگ به فوریت به آن رسیدگی می‌شود. خوشبختانه در حوزه کشف جرایم جنایی نیز وضعیت بسیار خوبی داریم، به طوری که می توان گفت کمتر جرم جنایی کشف نشده‌ای در پایتخت وجود دارد.

به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون سرقت مسلحانه مهمی در پایتخت رخ نداده که این موضوع ناشی از توان بالا، اشراف اطلاعاتی و انجام اقدامات پیشگیرانه ازسوی ماموران و کارآگاهان پلیس آگاهی است.

افزایش جرائم جعل و کلاهبرداری در کشور

هرمی‌ها هنوز فعالند

لطفی درباره معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری نیز گفت: متاسفانه عدد وقوع جرائم در حوزه جعل و کلاهبرداری در حال افزایش است که این عمدتا مربوط به جعل چک، مدارک، اسناد و نظایر آن است.

به گفته وی، متاسفانه در بحث لیزینگ خودرو نیز همچنان اقدامات مجرمانه رخ می‌دهد و افراد سودجو با تاسیس شرکت‌های کاغدی و با سواستفاده از نوسان بازار خودرو با طرح وعده‌ فروش ارزان قیمت یا خارج از نوبت خودرو اقدام به دریافت مبالغی از شهروندان کرده و سپس متواری می‌شوند که ما در این زمینه چندین باند را منهدم کرده‌ایم.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه متاسفانه برخی از شرکت‌های هرمی نیز با وجود هشدارهای متعدد پلیس همچنان فعال و در حال عضوگیری هستند، گفت: این موضوع نیز با اشراف اطلاعاتی پلیس تحت رصد بوده و چندین شرکت هرمی که عمده قربانیان آن را جوانان شامل می‌شود، شناسایی و منهدم شده است.

لطفی با بیان اینکه جرایمی نظیر کارت به کارت نیز جزو موارد پرتکرار بوده است، گفت: سواستفاده کنندگان از بی اطلاعی شهروندان که عمدتا افراد پا به سن گذاشته هستند. آنان را با وعده‌های مختلف پای دستگاه عابربانک کشانده و با راهنمایی غلط تلفنی حساب بانکیشان را خالی می‌کنند.

تاثیر وضعیت اقتصادی بر وقوع جعل و کلاهبرداری

به گفته وی، متاسفانه وضعیت اقتصادی در افزایش جرائم مرتبط با جعل و کلاهبرداری موثر بوده است، چرا که وقتی قیمت کالایی بالا می‌رود باندهای جعل دست به کار می‌شوند تا از آن سودجویی کنند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: به عنوان مثال مدتی قبل باند جعل طلاهای عیار پایین را منهدم کردیم. همچنین در حوزه ارز نیز گرچه موارد معدودی داشتیم اما چندین مورد بود که از شهرهای مرزی اقدام به وارد کردن ارز جعلی کرده بودند. جعل سکه نیز در موارد معدودی بوده که در تمامی این موارد با هماهنگی و همراهی بانک مرکزی عملیات‌هایی انجام شده است. اما با توجه به شرایط اقتصادی بیشتر جعل مدارکی نظیر سند ملک، مغازه و … افزایش پیدا کرده است.

لطفی درباره اقدامات معاونت عملیات پلیس آگاهی نیز گفت: این یک معاونت مهم و تاثیر گذار است که عمده ماموریت ها و عملیات ها را پشتیبانی می کند، گشت های پلیس آگاهی زیرمجموعه این معاونت است و یکی دیگر از وظایف آن دستگیری محکومان متواری است.

مرکز تشخیص هویت بازوی موثر کشف علمی جرم

وی درباره مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی نیز گفت: این مرکز یکی از به روزترین مراکز تشخیص هویت در کشور و حتی منطقه بوده و آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال، بررسی ژنتیک، شیمیایی و فیزیکی اثر انگشت، عنبیه و … در آن فعالند. این مرکز یکی از بازوهای موثر پلیس آگاهی در کشف جرایم است. از طرف دیگر صدور گواهی سو پیشینه نیز از جمله خدماتی است که از سوی مراکز تشخیص هویت ارائه می‌شود.
لطفی با بیان اینکه علاوه بر این ۹ پایگاه پلیس آگاهی در سطح سرکلانتری‌های پایتخت فعال هستند، گفت: این پایگاه به دلیل کثرت مراجعات راه‌اندازی شده و به نوعی هر کدام یک پلیس آگاهی کوچک را در خود جای داده است. ما البته در تلاش هستیم که تا جای ممکن مراجعات حضوری مردم را به پلیس کم کنیم.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان با اشاره به فعالیت سامانه ۱۹۷ گفت: طبق آمارها هر سه ثانیه یک تماس با سامانه ۱۱۰ برقرار می شود. از این رو لازم است شهروندان عزیز اگر انتقاد، پیشنهاد یا شکایتی دارند با سامانه ۱۹۷ تماس گرفته و آن را مطرح کنند و ما این سامانه را لحظه به لحظه رصد کرده و به تمام موارد رسیدگی خواهیم کرد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

false
true
false
true
true
true
چرا نابینایان نمی توانند نماینده مجلس شوند؟

به گزارش نویسانیوز؛ طبق آمار آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی، ۲۵۳ میلیون نفر در جهان نابینا یا کم بینا هستند که از این تعداد، ۳۶ میلیون نفر نابینا بوده و ۲۱۷ میلیون نفر مبتلا به کم بینایی متوسط یا شدید هستند. همچنین براساس اعلام سازمان بهزیستی کشور نیز ۱۸۹ هزار نابینا در کشور وجود دارد.

در همین راستا ۱۵ اکتبر هرسال به عنوان روز جهانی «عصای سفید» نامگذاری شده است؛ روزی که فرصتی را فراهم می‌آورد تا چالش‌ها، خواسته‌ها و انتقادات جامعه نابینایان و کم‌بینایان هر جامعه‌ای بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

هرچند که نابینایان و کم‌بینایان هم بخشی از جامعه هستند اما این قشر از جامعه با مشکلات جدی مواجه هستند که به نظر برخی از این مشکلات ناشی از تصورات غلط جامعه نسبت به آنها و برخی دیگر نیز به دلیل نبود امکانات مناسب برای آنهاست و آنچه امروز به بهانه روز جهانی عصای سفید از زبان فعالان حقوق نابینایان می‌شنویم نشان می‌دهد که آنها علی رغم پیشرفت تکنولوژی و ورود امکانات و تجهیزات جدید، هنوز مشکلات قدیمی‌شان برطرف نشده است.

در همین راستا سهیل معینی- مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۸۵ هزار نابینا و کم‌بینا در کشور شناسایی و در سازمان بهزیستی کشور دارای پرونده هستند، درباره آمار جهانی تعداد نابینایان و کم‌بینایان گفت: در آمار جهانی تعداد افرادی که دچار محدودیت‌ها و آسیب‌های بینایی هستند نسبت به نابینایان نسبت سه به یک دارند؛ به عبارتی دیگر جمعیت نابینایان یک سوم افرادی است که دچار محدودیت‌های بینایی هستند.

وی با بیان اینکه براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات حاشیه‌ای، برخی از افرادی که دچار کم‌بینایی هستند در مجموع آمار جامعه نابینایان و کم‌بینایان محسوب نمی‌شوند، ادامه داد: بسیاری از افراد نمی‌دانند که کم‌بینا هستند و ضعف بینایی خود را ضعفی عادی و طبیعی تلقی می‌کنند، در حالیکه این نوع از افراد حتی به کمک وسایل کمک توانبخشی نیز نمی‌توانند بینایی خود را اصلاح کنند، همچنین افرادی هم هستند که نابینا بوده و در مناطق محروم کشور سکونت دارند و به دلایلی فاقد پرونده‌ هستند.

بیشترین مشکل اشتغال را «جامعه نابینایان» دارند

معینی در ادامه ضمن تشریح مشکلات نابینایان و کم بینایان ایران اظهار کرد: در دنیا، نابینایان جزء گروه‌هایی از افراد تلقی می‌شوند که بیشترین مشکل در زمینه اشتغال را دارند، اما به طور کلی مشکل نابینایان در زمینه اشتغال در دو بعد درونی و بیرونی قابل تعریف است؛ اگر بخواهیم مشکل اشتغال نابینایان را از بعد بیرونی بررسی کنیم، می‌بینیم که جامعه نسبت به تاثیر نابینایی بر توانمندی فرد بر انجام کار و مشاغل، تصور حاد و شدیدی دارد.

از تصورات غلط نسبت به معلولیت نابینایی تا مشکلات آنها در زمینه اشتغال

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور افزود: به بیانی دیگر از دیدگاه جامعه بینا، نابینایی جز شدیدترین و محدودکننده‌ترین معلولیت‌ها تلقی می‌شود؛ حال آنکه این دیدگاه بیش از اینکه بر پایه مشاهده و اطلاعات عینی باشد، بر پایه تعصبات القایی در ناخودآگاه افراد از طریق فرهنگ و اعتقادات شکل گرفته است و چون این باور از کودکی در ذهن افراد شکل گرفته زمانی که افراد می‌خواهند برای جذب نیرو در سازمانی تصمیم‌گیری کنند به این تصورات خود توجه می‌کنند، لذا این دیدگاه در سطح کلان و سیاستگذاری‌ها نیز تسری یافته و یکی از بزرگترین مشکلی که اشتغال نابینایان را سخت می‌کند تصورات غلط نسبت به نابینایان است.

وی عدم سیاست‌گذاری در جهت حمایت‌های شغلی از نابینایان را از مشکل نابینایان در زمینه اشتغال از بعد درونی عنوان کرد و گفت: نوعی پارادوکس در زمینه اشتغال نابینایان وجود دارد؛ زیرا آنها در شرایطی با مشکل اشتغال در جامعه روبه‌رو هستند که تحصیل کرده‌ترین قشر را تشکیل می‌دهند.

سهم ۴۰ درصدی دانشجویان نابینا در دانشگاه

بنابر اظهارات مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور، در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد دانشجویان معلول کشور نابینا هستند و سهم نابینایان در زمینه تحصیل در دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان بسیار بالاست، در نتیجه زمانی که از مشکلات اشتغال نابینایان صحبت می‌شود باید توجه کرد که بسیاری از نابینایانی هم که شاغل‌اند شغلی متناسب با تحصیلات و تخصص خود ندارند و صرفا شاغل هستند.

وی تصریح کرد: اینکه کارهای حاشیه‌ای به جامعه نابینایان واگذار می‌شود ناشی از دیدگاه جامعه مبنی بر اینکه «نابینایان نمی‌توانند کارهای پیچیده فنی انجام دهند» است؛ البته طی ۱۵ سال اخیر تعداد زیادی از نابینایان به عنوان وکیل، مشاور و کارشناس ارشد در جامعه فعالیت می‌کنند و تصور جامعه نسبت به نابینایان طی سال‌های اخیر در حال تغییر است ولی هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

معینی با اشاره به «قانون حمایت از حقوق معلولان» گفت: بزرگترین گامی که از سال ۸۳ در قانون حمایت از حقوق معلولان برداشته شد این بود که سهمیه سه درصد استخدامی در بخش‌های دولتی برای معلولان تضمین شد؛ اما همچنان در زمینه اجرای این بند قانونی مشکلاتی وجود دارد؛ به طور مثال چند سال آموزش و پرورش در جذب نابینایان برای پست‌های آموزشی مدارس عادی مقاومت بالایی داشت، البته آموزش و پرورش در پست‌های آموزشی مدارس استثنایی افراد نابینا را جذب می‌کند اما مشکل این است که هر معلول تحصیل‌کرده می تواند تنها دبیر و معلم مدارس استثنایی باشد و به دانش‌آموزان معلول تدریس کند؛ سوال این است که چرا نابینایی که دارای فوق لیسانس ادبیات است نمی‌تواند به افراد عادی تدریس کند؟ اکنون به چه دلیل باید محدودیت ایجاد شود؟ این موضوع ناشی از تصورات غلط درباره توانمندی نابینایان است.

لزوم راه‌اندازی سیستم‌های حمایتی شغلی از معلولان

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور با بیان اینکه فارغ از موضوع سلیقه و ضوابط خود تصویب شده برای استخدام نابینایان در دستگاه‌های اجرایی، مشکل دیگر نابینایان در زمینه اشتغال، فقدان سیستم حمایت شغلی است، خاطرنشان کرد: سیستم‌های حمایتی شغلی می‌توانند در زمینه بازاریابی کار معلولان فعالیت و از معلولان تا زمان تثبیت شغلی حمایت ‌کنند. کشورهایی که توانسته‌اند در اشتغال معلولان و نابینایان موفق عمل کنند سیستم‌های حمایت‌های شغلی بسیار موثری داشته‌اند. ما از سازمان بهزیستی انتظار داریم تا سیستم حمایت شغلی فعال داشته باشد، علی رغم اینکه گفته ‌می‌شود از معلولان حمایت‌های شغلی انجام می‌شود، اما در حقیقت این حمایت‌ها وجود ندارد و این حمایت‌ها تنها در زمینه‌های وام‌های خود اشتغالی و پرداخت حق بیمه‌کارفرمایی است.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر آماری چند درصد جامعه نابینایان بیکار هستند؟ بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه معلولان فقدان آمار دقیق است؛ باید از وضعیت مشکلات معلولان آمار دقیقی وجود داشته باشد و لازم است سازمان بهزیستی و اداره کار کشور سیستمی راه‌اندازی کند تا مشکلات در این زمینه برطرف شود.

مشکلات دانشجویان نابینا در دسترسی به منابع آموزشی

وزارت علوم اقدامات لازم را انجام نداده است

معینی در ادامه این گفت‌وگو نسبت به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا در کشور انتقاد و بیان کرد: هرچند که نابینایان از تحصیل‌کرده‌ترین گروه معلولان کشور محسوب می‌شوند و بیشترین تعداد دانشجویان معلول در سطح کشور را نابینایان تشکیل می‌دهند، اما سیستم‌های آموزش عالی علی رغم تکالیف قانونی، آنطور که باید و شاید وظایف خود را انجام نمی‌دهند؛ به طور مثال منابع آموزشی موردنیاز دانشجویان نابینا باید به صورت کتاب‌های گویا، بریل و یا فایل الکترونیکی در دسترس قرار گیرد و وزارت علوم در این زمینه اقدامات لازم را انجام نداده است. البته با فشارها و پیگیری‌هایی که نابینایان در چند سال اخیر داشتند، مرکزی در دانشگاه تهران شکل گرفت تا کتب دانشجویی را به صورت فایل‌های صوتی ارائه کند که متاسفانه از این مرکز حمایت‌ نشد.

میزان خدمات مدارس برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا تناسبی با تعداد این دسته دانش‌آموز ندارد

معینی همچنین به دانش‌آموزان نابینا و مشکلات آنها در مدارس اشاره کرد و افزود: روند کلی آموزش به دانش‌آموزان نابینا در دنیا، روند آموزش فراگیر و تلفیقی است، به طوریکه روز به روز بر تعداد دانش‌آموزان نابینا در مدارس عادی افزوده و تعداد مدارس استثنایی در جامعه نابینایان در حال کاهش و محدود به دانش‌آموزانی است که دچار معلولیت‌های چندگانه هستند.

وی ادامه داد: درحالی که هم اکنون بخشی قابل توجهی از نابینایان در کنار دانش‌آموزان بینا مشغول به تحصیل هستند، اما پشتیبانی لازم از این دانش‌آموزان صورت نمی‌گیرد. سازمان آموزش و پرورش مکلف است زمانی که دانش‌آموزان نابینا در مدارس عادی تحصیل می‌کنند امکانات آموزشی لازم همچون کتب بریل و معلمان رابط را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد، این درحالیست که در حال حاضر تعداد معلمان رابط در مدارس بسیار کم است.

دبیرکل شبکه تشکل‌های نابینایان کشور با بیان اینکه میزان خدمات مدارس برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا تناسبی با تعداد دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در کشور ندارد، عنوان کرد: اینکه دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در مدارس عادی تحصیل می‌کنند بسیار موضوع خوبی است زیرا آنها از همان دوران نوجوانی با افراد بینا ارتباط برقرار می‌کنند، اما باید از دانش‌آموزان نابینا نیز پشتیبانی تحصیلی صورت گیرد.

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور در ادامه به مشکلات نابینان و کم‌بینایان در زمینه بهره‌گیری از خدمات توانبخشی اشاره کرد و با انتقاد از اینکه خدمات توانبخشی که در جامعه به نابینایان و کم‌بینایان ارائه می‌شود مطلوب نیست، گفت: در گذشته مراکز خدمات توانبخشی به دستور سازمان بهزیستی راه اندازی شدند اما این مراکز در یک دهه اخیر تعطیل شدند و بسیاری از این خدمات تحت عنوان برون‌سپاری و خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واگذار شد، این درحالیست که بسیاری از این انجمن‌های نابینایی عملا توان ارائه خدمات تخصصی به جامعه نابینایان را ندارند.

بنابر اظهارات معینی در حال حاضر بیشترین تعداد مراکز خدمات توانبخشی تخصصی برای نابینایان تحت عنوان «خانه و کودک نابینا» در کشور فعالیت و خدماتی شامل آموزش خط بریل، تحرک و جهت‌یابی و مهارتهای زندگی را به کودکان نابینا ارائه می‌کنند و برخی از این مراکز نیز خدمات را به طور جامع به کودکان نابینا ارائه نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که میزان ارائه خدمات به جامعه بزرگسالان نابینا به شدت افت کرده است؛ در حال حاضر اگر یک نابینای بزرگسال ساکن در شهرستان نیازمند خدمات تخصصی مانند تحرک و جهت یابی و خدمات کامپیوتری و مهارتهای زندگی باشد باید چه کار کند؟.

چرا نابینایان نمی توانند نماینده مجلس شوند؟

این درحالیست که علی‌همت محمودنژاد- مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران نیز نسبت به نبود امکانات و تجهیزات کافی برای جامعه نابینایان در کشور انتقاد می‌کند و معتقد است که باید تجهیزات و وسایل موردنیاز جامعه نابیناین در کشور فراهم شود تا این افراد نیز بتوانند به طور کامل از حقوق شهروندی خود بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۲۲۰ هزار نابینا و کم‌بینا در کشور زندگی می‌کنند که از خدمات سازمان بهزیستی بهره‌مند هستند، به عنوان یکی از فعالان حقوق معلولان سخنان خود را با طرح این پرسش که چرا نابینایان در انتخابات مجلس از حق انتخاب کردن برخوردارند اما از حق انتخاب شدن برخوردار نیستند؟ ادامه داد و گفت: در شرایط عمومی انتخابات مجلس اینطور نوشته شده است که کاندیداها باید دارای صحت بینایی و شنوایی باشند. اما چرا در کشور ما نابینایان نمی‌توانند برای نمایندگی مجلس کاندید شوند؟به نظر اگر امکانات در کشور کم است که تصور می‌شود به دلیل نبود امکانات اصل وکالت نابینا یا ناشنوا زیر سوال می‌رود، مسئولان باید به جای اینکه آنها را از حقوق شهروندی خود منع کنند، باید امکانات را برای آنها فراهم کنند.

محمودنژاد افزود: در حال حاضر به دلیل محدودیت امکانات در جامعه، نابینایان نمی‌توانند به طور کامل برخی از کارهای کامپیوتری را انجام دهند و باید از فرد دیگری برای انجام کارهای کامپیوتری کمک بگیرند، به همین دلیل قانون‌گذار می گوید که وکیل بودن قابل انتقال نیست، پس نابینایان را از کاندید شدن در مجلس منع می‌کنند؛ لذا لازم است امکانات و تجهیزات برای معلولان به گونه‌ای پیشرفت کند تا بتوانیم نابینایان را در سمت‌های نمایندگی مجلس ببینیم.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ادامه داد: متاسفانه مشکلات و دغدغه‌های کنونی جامعه نابینایان، همان دغدغه ها و مشکلات گذشته است که وجود مشکلات قدیمی ناشی از آن است که از یک سو مسائل مربوط به آنها بسیار کند، خزنده و ناملموس پیش می‌رود و از سوی دیگر جامعه تلقینات منفی و ترحم آمیزی نسبت به نابینایان دارد.

وی با تاکید بر اینکه نابینایان از توانمندی بالایی برخوردارند و جامعه باید توانمندی‌های آنها را بشناسند و باور کند، گفت: هم اکنون نرخ بیکاری جامعه نابینایان نسبت به جامعه عادی چهار برابر است و در عین حال که نرخ بیکاری میان این افراد بالاست، نابینایانی هم که در جامعه دارای شغل هستند عموما شغلشان متناسب با رشته تحصیلی‌ آنها نیست. البته باز هم متناسب نبودن شغل با رشته تحصیلی آنها ناشی از نبود امکانات مناسب و پیشرفته در کشور است.

محمودنژاد در ادامه از سازمان بهزیستی خواست تا این سازمان از بخش‌هایی که حقوق معلولان را تضییع می‌کنند، شکایت کند. چراکه به گفته این فعال حقوق معلولان به طور مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است تا همانطور که کتب نوشتاری را در اختیار جامعه قرار می‌دهد به همان نسبت نیز کتب صوتی و بریل را در اختیار جامعه نابینایان قرار دهد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مشکلات نابینایان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه نابینایان از حس لامسه بیشتر برای کارهای خود استفاده می‌کنند، باید توجه کنیم که در دوران شیوع کرونا خطر ابتلای نابینایان به ویروس کرونا بسیار بالاست، این درحالیست که هیچ گونه بسته حمایتی از سوی دولت برای حفاظت از نابینایان در برابر کرونا تخصیص نیافته است.

علاوه بر مسائل مطرح شده در زمینه مشکلات نابینایان، سید مهدی مسلمی جورجاده- مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان استان مازندران نیز از دغدغه‌های اصلی جامعه نابینایان را نامناسب بودن وضعیت معابر و نامناسب بودن و تخصیص نیافتن پلاک‌های ویژه معلولان به نابینایان عنوان می‌کند و به ایسنا می‌گوید: علی رغم اینکه روز به روز تکنولوژی تغییر و پیشرفت می‌کند، اما متاسفانه معلولان در کشور دچار مشکلات بدیهی هستند و آنطور که باید و شاید شهرداران و بخشداران نتوانسته‌اند در بحث مناسب‌سازی معابر به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: بارها به شهرداری پیشنهاد شده هنگامی که قرار است بخشی از خیابانی را کنده‌کاری کنند، این موضوع را بهزیستی آن استان اعلام و بهزیستی نیز آن را به جامعه هدف خود اعلام کند؛ اما این اقدام صورت نمی‌گیرد و همین موضوع باعث شده نابینایانی که در حال گذر از خیابانی بوده‌اند با این کنده‌کاری‌ها مواجه شوند و مشکلاتی برایشان پیش بیاید که این نشان از عدم اطلاع‌رسانی شهرداری است.

چرا ۴۰ درصد نابینایان بیکارند؟

مسلمی جورجاده، مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان استان مازندران همچنین نسبت به وضعیت اشتغال نابینایان و کم بینایان انتقاد دارد و با طرح این پرسش که چرا باید ۴۰ درصد نابینایان کشور بیکار باشند صحبت‌های خود را این طور ادامه می‌دهد: براساس «قانون حمایت از حقوق معلولان» جامعه معلولان دارای سهمیه سه درصدی استخدامی در بخش‌های دولتی هستند؛ این درحالیست که برخی از نابینایان علی رغم اینکه در آزمون استخدامی شرکت و قبول می‌شوند، اما در زمان مصاحبه کارفرما به آنها می‌گوید که به دلیل نابینایی نمی‌توانید استخدام شوید؛ لذا ما خواستار این هستیم که مشکلات اشتغال جامعه نابینایان توسط مسئولان بررسی و به آن رسیدگی شود.

خواسته نابینایان؛ اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان استان مازندران می‌افزاید: اگر قانون جامع حمایت از حقوق معمولان به طور کامل اجرا شود مشکلات معلولان به حداقل کاهش می‌یابد. بهزیستی سالیانه نیازمند ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه است و اکنون زمان بودجه‌ریزی مجلس است، اگر مجلس شورای اسلامی بودجه بهزیستی را تامین کند، سازمان بهزیستی می‌تواند مشکلات معلولان را برطرف کند، لذا جامعه نابینایان خواستار این هستند که قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان به طور کامل اجرا شود.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران در بخش دیگری از این گفت‌وگو نیز درباره پلاک‌های ویژه معلولان می‌گوید: پلاک ویژه معلولان براساس نوع و شدت معلولیت برای افراد دارای معلولیت داده می‌شود اما این پلاک به افرادی که دارای معلولیت بینایی هستند داده نمی‌شود، حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا نابینایان باید از دریافت پلاک ویژه معلولان محروم باشند؟ مگر نابینایان در این جامعه زندگی نمی‌کنند؟.

وی با اشاره به اینکه عدم دریافت ویژه پلاک معلولان برای نابینایان و کم‌بینایان موجب عدم دریافت بنزین ویژه معلولان برای نابینایان و کم‌بینایان شده است، از پلیس راهور ناجا درخواست کرد که این بخشنامه را اصلاح کند تا نابینایان نیز بتوانند پلاک ویژه معلولان را دریافت کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
آخرین تغییرات پایه حقوق بازنشستگان با اجرای همسان سازی

به گزارش نویسانیوز؛ علی اصغر بیات اظهار کرد: واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی بر اساس دستور اداری جدید صادره، مکلف می شوند پس از احراز شرایط قانون بازنشستگی و دریافت استعلام ترک کار بیمه شده، پیش نویس حکم بازنشستگی را با لحاظ مجموع سوابق پرداخت حق بیمه قابل قبول و رعایت سایر قوانین و مقررات صادر نمایند که این امر در راستای رضایتمندی بیشتر بازنشستگان انجام شده است.

وی افزود: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کاری بزرگ و تاریخی بود که همزمان با حقوق مرداد پرداخت شد و رضایتمندی بازنشستگان را به همراه داشت.

وی با تاکید بر اینکه متناسب سازی به قطع یقین، شکاف درآمدی را کم و حس تکریم بازنشستگان و مستمری بگیران را احیا کرد، گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده این موضوع، رضایتمندی بسیاری از بازنشستگان و مستمری بگیران را به همراه داشت که امیدوارم با ادامه این روند توسط مسئولان، شیرینی کام این عزیزان به تلخی تبدیل نشود.

وی افزود: در جلسات مختلف تصمیم گیری نحوه اجرای متناسب سازی، سعی شد که نهایت عدالت بیمه‌ای با اجرای متناسب سازی محقق شود.

بیات خواستار حمایت بیشتر سازمان تأمین اجتماعی از بیمه تکمیلی بازنشستگان شد و گفت: برخورداری از خدمات درمانی مناسب حق بازنشستگان است و بیمه تکمیلی بازنشستگان باید با جدیت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با همفکری و مشورت نمایندگان کانون‌های بازنشستگی انجام شده است، اظهار کرد: مطابق با نظر تشکل‌های بازنشستگان، ۴ درصد مربوط به سنوات سخت و زیان‌آور در محاسبات مربوط به متناسب‌سازی اعمال می‌شود و مجموع مبالغ مربوط به متناسب‌سازی در احکام حقوقی این گروه نیز درج خواهد شد.

وی به مورد مهم دیگری که مورد موافقت مدیر عامل تأمین اجتماعی قرار گرفته اشاره کرد و گفت: همچنین مقرر شده مبلغ پرداختی در خصوص متناسب سازی که شامل مبلغ متناسب سازی، ضریب ترغیب و تفاوت تطبیق می‌شود، به صورت تجمیعی در آیتم پایه حقوق فیش حقوقی بازنشستگان و مستمری بگیران در نظر گرفته شود.

منبع :کارگرآنلاین

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
احتمال تعطیلی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت

به گزارش نویسانیوز؛ همزمان با شیوع کرونا آمار مسافران حمل و نقل عمومی کاهش یافت. ترس از ابتلا به کرونا در اتوبوس و مترو، اجرای محدودیت‌ها و تعطیلی‌های ناشی از کرونا و تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی جهت پیشگیری از انتقال کرونا از جمله دلایل کاهش آمار مسافران بود.

البته وضعیت اتوبوس‌های پایتخت قبل کرونا هم مناسب نبود و علاوه بر کمبود، تعداد زیادی از اتوبوس‌ها فرسوده بودند و کرونا بر این مشکلات دامن زد‌. قطارهای مترو هم وضعیت مطلوبی نداشت. علاوه بر کمبودها، میانگین سن قطار واگن‌ها هم بالا بود و در حال حاضر کرونا قوز بالا قوز مشکلات حمل و نقل عمومی شده و این ناوگان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

شورای شهری‌ها تصمیم گرفتند برای کاهش مشکلات مالی در حمل و نقل عمومی بر خلاف رویه همیشگی امسال برای دومین بار نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی را افزایش دهند لذا یک فوریت این موضوع جهت بررسی بیشتر در صحن شورای شهر به تصویب رسید. موضوع افزایش دوباره نرخ‌ها با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و حتی برخی از اعضای شورای شهر مواجه شد. حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران گفت: نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی که در حال حاضر از شهروندان دریافت می‌شود، معادل با نرخ تمام شده نیست و بسیار کمتر از آن است و در حال حاضر مشکلات مالی در شهرداری تهران ایجاد شده و با افزایش قیمت قطعات یدکی و خدمات دیگر هم مواجه هستیم، بنابراین این موضوعات سبب شده که افزایش دوباره نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی مدنظر مدیریت شهری قرار گیرد.

چاره‌ای به غیر از مشارکت مردم نداریم

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای اینکه بتوانیم ناوگان حمل و نقل عمومی را سرپا نگه داریم، ناچاراً مجبور به طرح افزایش دوباره کرایه‌های حمل و نقل عمومی شده‌ایم. در حال حاضر شهرداری درآمد خاصی غیر از مشارکت مردم جهت سرپا نگه داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات ندارد که امیدواریم شهروندان بابت این موضوع ما را ببخشند، چرا که ناچار شده‌ایم امسال برای بار دوم، افزایش نرخ کرایه‌ها را مدنظر قرار دهیم.

علی اعطا عضو شورای شهر نیز در مخالف با این طرح گفت:بنای این لایحه این است که هزینه‌های مازاد را بر دوش مردم بیاندازیم و معتقدم نباید به دوش مردم بیافتد تا به نتایج دیگری هم در کمیسیون‌ها برسیم.

مخالفت کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با افزایش دوباره کرایه‌ها

برخی از اعضای شورای شهر هم معتقدند افزایش نرخ کرایه‌ها دردی از ناوگان حمل و نقل عمومی دوا نمی‌کند و باید دولت وارد عمل شود. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: یک فوریت لایحه شهرداری قبلا در صحن شورای شهر تصویب شده بود و این لایحه جهت رسیدگی به کمیسیون عمران و حمل و نقل ارجاع شد تا مورد بررسی قرار گیرد، ولی یکشنبه گذشته، موضوع در کمیسیون مطرح و با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا کمیسیون با افزایش نرخ در این مقطع مخالفت کرد.

خسارت ۵۰۰ میلیاردی کرونا به حمل و نقل عمومی

وی افزود: این مخالفت به این معنا نیست که کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نسبت به افزایش هزینه‌ها و خسارت های ناشی از کرونا برای ناوگان مترو و اتوبوسرانی بی تفاوت است؛ بلکه معتقدیم این افزایش متوسط ۲۰۰ تومان برای هر بلیت آن هم برای ۵ ماه پایانی سال در خوشبینانه ترین وضع در مجموع حدود ۵۰ میلیارد تومان برای ناوگان حمل و نقل همگانی مترو و اتوبوسرانی درآمد خواهد داشت در حالیکه تنها خسارت مربوط به ویروس کرونا در این دو بخش تاکنون بالاتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

دولت به تعهدات قانونی عمل نکرده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: دولت علاوه بر اینکه به تعهدات قانونی خود در قبال حمل و نقل عمومی عمل نکرده است، هیچ مبلغی را نیز برای جبران خسارت ناشی از کرونا به حمل و نقل عمومی پایتخت پرداخت نکرده است.

افزایش دوباره نرخ های کرایه دردی دوا نمی‌کند

علیخانی با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان ناشی از افزایش دوباره نرخ های کرایه حمل و نقل عمومی در ۵ ماه پایانی سال دردی از مشکلات این دو ناوگان دوا نمی‌کند، گفت: باید شهرداری را ملزم به پیگیری جدی اخذ مطالبات از دولت کنیم تا ضمن دریافت حداقل بخشی از مطالبات گذشته، اعتباری را هم برای جبران خسارت های ناشی از کرونا به حمل و نقل عمومی اخذ کنند.

احتمال تعطیلی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران مربوط به بخش خصوصی است، گفت: اگر خسارت‌های ناشی از کرونا برای این ناوگان جبران نشود و کمکی به حال بخش‌خصوصی نکنند احتمال تعطیلی این ناوگان وجود دارد چون نمی‌توان بخش خصوصی را مجبور به فعالیت و تحمل خسارت کرد. بنابراین اگر دولت همچنان نسبت به حمل و نقل عمومی بی تفاوت باشد احتمال تعطیلی فعالیت حداقل بخش زیادی از این ناوگان فرسوده و پرضرر وجود دارد.

انتقاد از ملاحضه حناچی برای دولت

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران در این زمینه تعلل کرده است، گفت: من نمی‌گویم که شهردار تهران تعلل کرده ولی به نظرم ملاحظات زیادی انجام داده است و زیادی مراعات دولت را کرده است.

علیخانی خاطرنشان کرد: شهرداری باید از همه ظرفیت ها از جمله مجلس و دستگاه های نظارتی برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی پایتخت استفاده کند و مسائل را با مردم به‌طور شفاف در میان بگذارد.

افزایش دوباره نرخ را رد کردیم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا به طور کلی افزایش دوباره نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی کنسل شده است، گفت: این موضوع در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر رد شده ولی گزارش کمیسیون باید در صحن شورا مطرح شود و پس از بیان نظرات موافقین و مخالفین، رای نهایی در این زمینه گرفته شود.

تحویل اتوبوس‌های جدید در پاییز به شهرداری

علیخانی درباره خرید اتوبوس‌ و مینی بوس‌های جدید برای پایتخت گفت: قرارداد خرید اتوبوس‌ و مینی بوس ها با شرکت ایران خودرو دیزل انجام شده است و شهرداری نیز به شورا اعلام کرده که امیدوار است تا پایان فصل پاییز اولین سری اتوبوس‌ و مینی بوس‌های جدید تحویل شهرداری بشود.

هزینه‌های روزمره اتوبوسرانی تأمین نمی‌شود

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم درباره وضعیت اتوبوس‌های پایتخت به خبرنگار فارس گفت: شیوع ویروس کرونا، آمار خدمات‌رسانی اتوبوسرانی را از یک میلیون و ۸۰۰ هزار جابه‌جایی به ۷۰۰ هزار جابه‌جایی در طول روز کاهش داده است و شرکت واحد به خصوص شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی دچار ضرر و زیان بسیاری شده‌اند، چنانچه حتی هزینه‌های روزمره آنها تأمین نمی‌شود.

دولت فکری به حال اتوبوسرانی کند

وی با بیان اینکه سن بسیاری از اتوبوس‌های پایتخت از ۱۲ سال گذشته است، گفت: حمایت دولت از اتوبوسرانی امری ضروری است و باید جبران هزینه‌های کرونا صورت گیرد تا بتوانیم ناوگان را سرپا نگه داریم. ۱۰ سال است هیچ کمکی از سوی دولت نشده و اکنون شرایط بحرانی شده و حمایت‌ها جهت استمرار خدمت به مردم ضروری است.

گره حمل و نقل عمومی تا ۱۴۰۰ باز می‌شود؟

روزانه تعداد زیادی از مردم تهران از حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس استفاده می‌کنند و کمتر مسافری است که با مشکل خرابی اتوبوس‌ها و کمبود آن به ویژه در بخش خصوصی مواجه نشده باشد به گفته برخی مدیران شهری روزانه متوسط ۳۰۰ اتوبوس در پایتخت خراب می‌شود و حالا کرونا هم در حال زدن تیر خلاص به این ناوگان است. دولت هنوز برای کمک پای کار نیامده و حالا باید دید روحانی و تیم آن تا قبل از ۱۴۰۰ فکری به حال زار حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی تهران می‌کند؟

منبع: فارس

انتهای پیام

 

false
true
false
true
true
true
میانگین حقوق بازنشستگان کشوری ۷۷ درصد افزایش یافت!

به گزارش نویسانیوز؛ محمد شریعتمداری در صفحه شخصی خود نوشت: الوعده وفا؛ مطالبه مهم جامعه بازنشستگی کشور عملیاتی و احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری صادر شد؛ خوشحالم که اعلام کنم در سال جاری حقوق بازنشستگان کشوری عزیز به‌طور میانگین ۷۷درصد افزایش یافته است.

این اظهارنظر وزیر کار در حالیست که روز گذشته اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور این رقم را ۴۵درصد اعلام کرده بود!
منبع: تسنیم
انتهای پیام

false
true
false
true