×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش نویسا؛ با تداوم پایداری جو روز سه شنبه (۳ دی ماه) افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش بینی می‌شود و این وضعیت تا چهارشنبه (۴ دی ماه) ادامه می‌یابد که در پی آن کیفیت هوا تا حد ناسالم برای کلیه گروه‌های سنی کاهش می‌یابد.

در این شرایط خودداری از تردد غیرضروری در سطح شهر بویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی، اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش تردد شهری، مدیریت نوع سوخت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها پیش‌بینی می‌شود.

منبع: ایسنا

false
true
false
true
true
true
مدارس استان تهران دوشنبه هم تعطیل شد

به گزارش نویسا؛ محمد تقی‌زاده با اشاره به تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مبنی بر تعطیلی مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ و مدارس استان تهران در تمام پایه‌های تحصیلی به جز دو شهرستان دماوند و فیروزکوه، اظهار کرد: فردا (دوشنبه) تمام مقطع تعطیلی خواهند بود.

معاون عمرانی استاندار تهران همچنین به سایر مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس تصمیم گرفته شده تمام مسابقات ورزشی در فضای باز اعم از مسابقات لیگ تعطیل و فعالیتهای معادن شن و ماسه و صنایع نظیر آن تا اطلاع ثانوی متوقف است.

وی تصریح کرد: بنابر تصمیم کمیته اضطراری آلودگی هوا دانشگاه‌ها فردا تعطیل نخواهند بود؛ همچنین براساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا ممنوعیت طرح زوج و فرد از در منازل اجرا خواهد شد، براساس تصمیم این کمیته و موافقت شهرداری تهران فردا بلیت مترو و اتوبوس نیم‌بها خواهد بود.

در این جلسه همچنین معاون عمرانی استانداری تهران از مدیران دستگاه‌های مختلف خواست تا نسبت به دادن مرخصی به مادرانی که فرزندانشان در مهدهای کودک هستند مساعدت لازم انجام بگیرد همچنین ممنوعیت تردد کامیونها در پایتخت نیز تا اطلاع ثانوی برقرار است.

منبع: تسنیم

false
true
false
true
true
true
واکنش شرکت کنترل کیفیت هوا به تکذیب گوگرد بالای بنزین در تهران

به گزارش نویسا؛ هفته گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اقدام به انتشار آخرین وضعیت کیفیت سوخت توزیعی در تهران کرد. بر اساس اطلاعات این شرکت نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها – شامل بنزین معمولی و سوپر – در بهار و تابستان امسال سه تا چهار برابر حد مجاز بود. پس از انتشار این خبر روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن تاکید بر اینکه تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تایید آن است، اعلام کرد که اظهار نظر سایر نهادها فاقد صلاحیت است. همچنین بر اساس گفته روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تمام بنزین توزیعی در کلانشهر تهران دارای استاندارد یورو ۴ و گوگرد آن زیر ۵۰ ppm است.

اما در این باره حسین شهیدزاده با اشاره به اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از سال ۹۱ نمونه‌های سوخت بنزین و گازوییل را به‌طور مستقیم از پمپ بنزین‌ها دریافت می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد، اظهار کرد: طی چند سال گذشته نمونه‌های سوخت توزیعی در تهران به آزمایشگاه‌های خارج از کشور فرستاده می‌شد تا اعلام کنند که آیا این نمونه‌ها مطابق استاندارهای یورو ۴ است یا خیر؟

وی ادامه داد: پس از مدتی بررسی و ارسال همزمان نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اطمینان پیدا کردیم که نتایج آزمایشگاه‌های داخلی اختلاف معناداری با آزمایشگاه‌های خارجی ندارد. به همین دلیل کار بررسی کیفیت نمونه‌های بنزین و گازوییل را با آزمایشگاه‌های داخلی تحت نظارت موسسه استاندارد ادامه دادیم بنابراین این اولین بار نیست که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج پایش سوخت را اعلام می‌کند. پیش از این نیز شرکت نتایج آزمایش‌های خود را در مطبوعات و جلساتی مانند کارگروه آلودگی هوا در استانداری اعلام می‌کرد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده از سوخت بنزین پنج پمپ بنزین در تهران، غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها فراتر از حد مجاز و میانگین آن طی بهار و تابستان به‌ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ ppm  بود، تصریح کرد: غلظت استاندارد گوگرد بنزین در سوخت یورو۴، ۵۰ ppm است.

به گفته شهیدزاده میانگین گوگرد سوخت گازوئیل نسبت به بنزین وضعیت بهتری داشت و در فصل بهار و تابستان به‌ترتیب ۶۱ و ۹۵ ppm بود که البته هنوز با غلظت استاندارد فاصله دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین گوگرد بنزین در بهار و تابستان سال گذشته نیز به ترتیب ۱۷۸.۶ و ۷۲.۲ ppm بود که به نسبت امسال اوضاع بهتری داشت.

شهیدزاده با اشاره به اینکه در گذشته محتوای گوگرد در سوخت دیزل توزیعی تهران بسیار بالا و حدود ۷۰۰۰ ppm بود، اظهار کرد: در حال حاضر این رقم با تلاش همکاران وزارت نفت بسیار کاهش پیدا کرده است. هر چند که هنوز با استاندارد سوخت یورو ۴ فاصله دارد. از نظر من بهتر است که دستگاه‌های ذی‌ربط به دور از جنجال‌های رسانه‌ای وظیفه خود را انجام دهند. به هر حال مردم در شهر تهران با شرکت کنترل کیفیت هوا آشنایی و از ما توقع دارند که اگر موردی هست به آن‌ها گزارش دهیم اما مسلما ما به دنبال جوسازی نیستیم.

وی در پایان گفت: هر چند که گوگرد پیش‌ساز ذرات معلق نیز است اما آلاینده متناظر با گوگرد (دی‌اکسید گوگرد) طی بهار و تابستان در تمام روزها در محدوده سلامت بود.

false
true
false
true
true
true
غلظت گوگرد بنزین ۳ برابر حد مجاز اعلام شد

به گزارش نویسا؛ بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت  بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها – شامل بنزین معمولی و سوپر – فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش‌ بر میلیون بود که از حد مجاز یورو ۴ فراتر بوده؛ البته در فصل تابستان اندکی کاهش در نتایج مشاهده می‌شود.

درباره محتوای گوگرد جایگاه‌های عرضه سوخت گازوئیل نتایج وضعیت بهتری را نسبت به سوخت بنزین نشان می‌دهد. میانگین گوگرد سوخت گازوئیل در فصل بهار و تابستان به ترتیب ۶۱ و ۹۵ بخش‌ بر میلیون بوده و هنوز با غلظت مناسب آن فاصله دارد.

نمودار ۱- نتایج آنالیز محتوای گوگرد بنزین – بهار و تابستان سال ۱۳۹۸

نمودار ۲- نتایج آنالیز محتوای گوگرد گازوئیل – بهار و تابستان سال ۱۳۹۸

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج آنالیز محتوای بنزن سوخت بنزین در هر دو فصل بهار و تابستان امسال نشان می‌دهد که وضعیت این پارامتر سوخت در محدوده مجاز قرار دارد.

برای خودروهای استاندارد یورو ۴ عدد اکتان مناسب ۹۵ تعیین‌شده که رعایت آن باعث بهسوزی خودرو، مصرف سوخت کمتر، توان بالاتر موتور و درنتیجه تولید آلودگی کمتر می‌شود.

در نمونه‌های مورد بررسی، عدد اکتان بنزین معمولی و سوپر در فصل تابستان بهتر از نمونه‌های فصل بهار بود و فاصله آن به‌ویژه در مورد بنزین سوپر با اختلاف اندکی در حد مجاز قرار داشت.

بنزن جهت افزایش عدد اکتان و احتراق مطلوبتر به بنزین افزوده می‌شود.

بنزن جزو مواد درجه اول سرطان‌زا طبقه‌بندی‌شده است و تنفس درازمدت آن موجب سرطان به‌ویژه سرطان خون می‌شود.

طی سالیان گذشته ترکیبات سربی برای افزایش عدد اکتان سوخت و ایجاد کارکرد بهتر موتور به بنزین اضافه می‌شد که تأثیرات نامطلوب بر سلامت، خصوصاً سلامت کودکان و زنان باردار را به دنبال داشت.

از طرف دیگر وجود این ترکیب در سوخت استفاده از کاتالیست را در خودروها غیرممکن می‌کرد.

پس از حذف سرب از بنزین مصرفی کشور در سال ۱۳۸۱ و الزام نصب کاتالیست بر روی خودروهای بنزینی، علاوه بر حذف آلاینده سرب از هوا، غلظت منواکسید کربن نیز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافت به‌گونه‌ای که تعداد روزهای آلوده این آلاینده از ۱۶۳ روز در سال ۸۱ در حال حاضر به صفر رسیده است.

false
true
false
true
true
true
تداوم آتش سوزی های جنگلی از آمازون تا اندونزی

به گزارش نویسا؛ در حالی که آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ آمازون همچنان ادامه دارد، حریق در جنگل‌های اندونزی در حال نابودیِ پوشش گیاهیِ ارزشمند در بخش دیگری از کره زمین است.

هزاران مورد آتش‌سوزی که بیشتر آن‌ها با هدف تصرف اراضی به منظور تولید روغن پالم رخ داده موجب شده ابرهایی از دود سیاه آسمان اندونزی را دربرگیرد و اختلال در پرواز هواپیماها و بیماری ساکنان را به همراه داشته باشد.

آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های استوایی آمازون که ریه‌های زمین شناخته می‌شود برزیل را در کانون توجهات بین‌المللی قرار داده‌ است. اکنون نیز تصرف اراضی و پاکسازی زمین از پوشش جنگلی در اندونزی نگرانی‌های فزاینده‌ای را با خود همراه کرده‌ است.

روز گذشته (سه‌شنبه) مناطق مختلف بورنئو و سوماترا در اندونزی شاهد صدها مورد حریق بودند که موجب شد ابری از دود، آسمان را فراگیرد و مانع از پرواز هواپیماها شود.

همچنین این اقدامات تعطیلی مدارس و بیماری هزاران نفر را به دنبال داشته است. تجهیزات ناکافی آتش‌نشانان شرایط را برای اطفای حریق‌های جنگلی مشکل کرده‌ است.

به گفته مقامات اندونزی حدود ۸۰ درصد از این آتش‌سوزی‌ها به عمد رخ داده تا فضا برای کاشت درخت پالم فراهم شود.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در اندونزی و آمازون با تولید کربن دی‌اکسید بیشتر که از اصلی‌ترین گازهای گلخانه‌ای به حساب می‌آید، همراه بوده و انتشار آن در جو به تشدید پدیده تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، این آتش‌سوزی‌ها در این دوره از سال اتفاق می‌افتد که به موضوع بحث برانگیزی میان اندونزی و کشورهای همسایه آن تبدیل شده زیرا آلودگی ناشی از آن برای سنگاپور و بخش‌هایی از مالزی دردسرساز است.

هرچند، آتش‌سوزی‌های اخیر در اندونزی طی سال‌های گذشته شدیدتر بوده که بخشی از آن به دلیل شدت خشکی هواست.

false
true
false
true
true
true
۳۰۰۰ درخت آفت‌زده در چیتگر

به گزارش نویسا؛ مجید فراهانی صبح امروز در جریان بازدید از پارک چیتگر و بررسی مشکلات آن با بیان اینکه مشکلات پارک چیتگر مربوط به دهه‌های اخیر است، گفت: ساخت و ساز یک دفعه‌ای در تهران و به خصوص این منطقه موجب تغییر اقلیم و شرایط آبی شد و میزان آب پاسخگوی سیراب کردن درختان بوستان چیتگر در دو بخش شرقی و غربی نیست.

رییس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به آبفا کمک‌های زیادی کرده و حتی در صحن شورا تسهیلاتی برای انشعابات و اشتراکات آبفا دادیم، گفت: با توجه به لابی سنگین آبفا برای دریافت تسهیلات، می‌توانستیم حداقل امتیازاتی از آن‌ها بگیریم که یکی از آن‌ها وصل مجدد آب چیتگر باشد.

وی با بیان اینکه منطقه چهار برای آبیاری پارک لویزان ابتکار عمل داشته و قرارداد سه گانه‌ای را امضا کرده است،‌ گفت: در منطقه ۴ به ازای امتیاز حفاری آبفا، آبیاری انجام می‌شود که می‌توان از این مدل اقتصادی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که آبیاری‌های مکرر در این بوستان عمدی باشد، گفت: مخصوصا آتش‌سوزی ۲۰ هکتار که در تاریخ چیتگر بی‌سابقه است که باید فکری اساسی به حال آن کرد.

این عضو شورای شهر تهران معتقد است: به نظر می‌رسد تنها ۲۰ درصد آتش‌سوزی‌ها به دلیل عملکرد مردم اتفاق می‌افتد که باید فرهنگ‌سازی شود و ۸۰ درصد حریق‌ها هدایت شده و به منظور ضربه زدن است.

وی با بیان اینکه پارک چیتگر بزرگتر از یک ناحیه شهرداری است، اما چارت سازمانی مشخصی ندارد، گفت: این موضوع که در حوزه خودمان است و معاونت برنامه‌ریزی می‌تواند پیشنهاداتش را به شورا بدهد و مشکلی در این زمینه نیست و باید این مشکل قبل‌تر حل می‌شد.

وی با بیان اینکه ۳۰۰۰ درخت آفت‌زده هستند و به دلیل عدم سرایت به سایر درختان باید با منابع طبیعی جلسه بگذاریم و آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم، گفت: طبق اخبار واصله ۴۰ درصد آب جاه‌های چیتگر در انحصار اپارک، باشگاه‌های سوارکاری و… است و چرا باید این در اختیار انحصاری دیگران باشد و اجازه ندهند که استفاده شود. در حالی که این مجموعه‌ها برای شهرداری درآمدی ندارند و آن‌ها نیز نه تنها پولی نمی‌دهند، آب مجانی نیز دریافت می‌کنند و این جای سوال دارد.

 

false
true
false
true