×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
تقدیر رئیس جمهور از دستگاه های دولتی برگزیده

به گزارش نویسانیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت از وزیران نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئولیت دستگاه‌های برگزیده در خدمت‌رسانی به مردم تقدیر کرد.

امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، جشنواره شهید رجایی به شکل سال‌های قبل برگزار نشده و لذا تقدیر از دستگاه‌های برگزیده در خدمت‌رسانی به شکلی محدود برگزار شده است.

در جشنواره شهید رجایی امسال، وزارتخانه‌های نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان‌های بنادر و دریانوردی، بورس و اوراق بهادار و گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های مادرتخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور و تولید نیروی برق حرارتی به عنوان دستگاه‌های اجرایی منتخب براساس بخشنامه جشنواره شهید رجایی سال ۱۳۹۹ برگزیده شدند.

در جشنواره شهید رجایی که هر ساله با هدف تشویق و نهادینه‌سازی فرهنگ ارتقای عملکرد و انتقال تجربیات موفق در بین دستگاه‌های اجرایی برگزار می گردد، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی بر اساس مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به آن از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور انجام گردیده و ضمن اعلام نتایج آن به دستگاه‌ها، جهت آگاهی از وضعیت نتایج ارزیابی عملکرد و ایجاد زمینه‌های بهبود آن، از دستگاه‌های برگزیده نیز در مراسم جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس محترم جمهور تقدیر می‌گردد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
جزئیات آخرین مناظره ترامپ و بایدن

به گزارش نویسانیوز؛ دومین مناظره ریاست جمهوری میان دونالد ترامپ و جو بایدن دموکرات پنج‌شنبه ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکا (جمعه ۴.۳۰ صبح به وقت تهران) برگزار می‌شود.

دانشگاه بلمونت تنسی در سال ۲۰۰۸ هم میزبان مناظره ریاست جمهوری باراک اوباما و جان مک‌کین بود.

آخرین مناظره میان این نامزدها در آستانه انتخابات سوم نوامبر پس از آن برگزار می‌شود که دور دوم مصاف آنها بابت ابتلای دونالد ترامپ جمهوری‌خواه به کرونا لغو شد.

آن مناظره برای ۱۵ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود اما پس از مخالفت ترامپ با مناظره مجازی برگزار نشد و دو طرف تصمیم گرفتند مصاحبه‌های جداگانه با ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی نیوز داشته باشند.

مجری دومین مناظره، خانم کریستن والکر است و او موضوعات مقابله با کووید-۱۹، خانواده‌های آمریکایی، نژاد در آمریکا، تغییرات اقلیمی، امنیت ملی و رهبری را برای گفت‌وگو انتخاب کرده است.

والکر مجری ان‌بی‌سی است اما اینکه بتواند ترامپ را کنترل کند، سوالی است که پاسخ آن بعدا مشخص می‌شود. در جریان اولین مناظره، ترامپ مرتب به میانه صحبت‌های مجری و بایدن می‌آمد و هرج و مرجی ایجاد کرد. والکر پیش از پیوستن به ان‌بی‌سی خبرنگار کاخ سفید بود.

فرمت آخرین مناظره هم شبیه دور پیشین است. شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای وجود دارد و در ابتدای هر بخش هر نامزد دو دقیقه فرصت پاسخ دارد و بعد بحث عمیق‌تر روی آن موضوع انجام می‌شود. مدت این مناظره ۹۰ دقیقه خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد 

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
واکنش مهم رهبر انقلاب به سازش جدید کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

به گزارش نویسانیوز؛ در این توئیت به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای آمده است؛

ملت های مسلمان ذلت سازش با رژیم صهیونیستی را به هیچ‌وجه تحمل نخواهند کرد. امریکایی ها اگر خیال می کنند که مسأله‌ منطقه را به این شکل حل خواهند کرد، اشتباه می کنند. هر رژیمی که پشت میز مذاکره با رژیم غاصب صهیونیست بنشیند، موقعیتش در میان ملتش متزلزل خواهد شد.

 

false
true
false
true
true
true
هر جا پیروز شدیم، ملت یکپارچه باهم بودند

به گزارش نویسانیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جمع اعضای کابینه دولت دوازدهم با اشاره به فرا رسیدن ماه ربیع الاول گفت: این ماه برای ما اهمیت خاصی دارد غیر از ولادت مبارک پیامبر عظیم الشان اسلام و امام صادق(ص)، لیله المبیت و خوابیدن امیرالمومنین جای پیامبر برای حفظ جان رسول خدا جزو حوادث شب‌های اولیه این ماه است.

وی با اشاره به هجرت پیامبر اکرم(ص) گفت: هجرت پیامر که در تاریخ آمده نشان می‌دهد که اسلام و حکومت اسلامی با چه مشکلات و سختی‌هایی توام بود و پیامبر در میان آن همه توطئه‌هایی که علیه اسلام و جان ایشان طراحی شده بود، با هدایت حق توانست از مکه خارج و ۱۲ ماه ربیع المولود وارد مدینه شود و با این هجرت و ورود به مدینه می‌توانیم بگوییم حکومت اسلامی در جهان آغاز شد.

اهم سخنان رئیس جمهور  به شرح ذیل است:

پیامبر در طول ۱۳ سال حضورشان در مکه دنبال دعوت مردم برای حق و حقیقت و راه اسلام بود و از ورود به مدینه در کنار آن دعوت و رسالت، بحث امامت و آغاز حکومت اسلامی شروع شد و خیلی مهم است که مبداء تاریخ اسلام نه تولد و نه بعثت پیامبر بلکه هجرت پیامبر(ص) است و این نشان می‌دهد از دید اسلام و مسلمانان جامعه اسلامی و حکومت اسلامی چه قدر حائز اهمیت است

{با اشاره به پایان محدودیتهای تسلیحاتی }: پایان تحریم تسلیحاتی ایران برای مردم مهم بود نه از این لحاظ که ما از نظر مقررات سازمان ملل امروز آزادیم اسلحه بخریم و بفروشیم که البته به جای خود این مساله مهم است اما از همه مهم‌تر این که منطق حق و حقیقت و قانون و منطق عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد.

آمریکایی‌ها سال ها تلاش کردند ملت ایران را از حقوق خود محروم کنند مهم این نیست که چه قدر اسلحه می‌خریم و یا چه قدر می فروشیم مهم این است که به حقمان برسیم.

ملت ایران باید آزاد باشد اگر سلاحی نیاز داشت بخرد و اگر سلاحی خواست بفروشد. حق مردم و احقاق حقوق مردم بسیار حائز اهمیت است. روز یکشنبه معلوم شد توطئه‌های آمریکا در طول چهار سال گذشته توطئه ناموفقی بود. آمریکایی‌ها از آغاز دولت جدید آمریکا به دنبال این بودند که برجام را به هم بزنند نه این که به تنهایی خارج شوند تمام تلاش آنها این بود که کاری کنند که همه از برجام خارج شوند.

روحانی با اشاره به تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: اینها به دنبال آن بودند که شورای حکام و آژانس را وادار کنند با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و خودشان همراه شده و قطعنامه‌ای علیه ما صادر کنند تا با آن قطعنامه، کشورهای دیگر را وادار کنند از برجام خارج شوند.

 آنها موفق نشدند و ترامپ ناچار شد به تنهایی از برجام خارج شود. همه امید آنها این بود که بعد از خروج از برجام، ایران هم از این توافق خارج شده و قطعنامه‌های سازمان ملل برگردد اما تدبیر نظام و حاکمیت بسیار مهم بود.

 ایران سیاست بسیار پیچیده‌ای در پیش گرفته و نتایج درخشانی گرفت، هم از تعهدات هسته‌ای خود کاستیم و به نوعی از آن فاصله گرفتیم ولی بسیار حساب شده، مرحله به مرحله و گام به گام بود، به گونه‌ای که دوست و دشمن نتوانست از کار ایران ایراد بگیرد و بگوید خلاف مقررات بین‌المللی بوده است. به طرف مقابل هم مهلت دادیم و صبر نیز کردیم.

روزهایی گذشت که حتی دوستان ایران نتوانستند از ما حمایت کنند. روسیه و چین دوست ما هستند اما نتوانستند از ما حمایت کرده و حتی ناچار شدند، کنار صف دشمن بایستند ولی ایران شرایطی فراهم کرد که دوستان ما فعال شوند و روسیه و چین به قدرت بایستند.

{با اشاره به شکست‌های آمریکا در شورای امنیت}: شرایطی ایجاد کردیم که حتی کشورهای اروپایی هم کنار ما قرار بگیرند. آنچه در سازمان ملل متحد در ماه مرداد و روزهای پایانی شهریور پیش آمد، یکی از پیروزی ما در برابر آمریکا بود. این مسئله در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه بوده است.

 آمریکا منزوی و تنها شد و کسی از آمریکا حمایت نکرد. آنها نه تنها حمایت نکردند بلکه به درخواست آمریکا هم اعتنا نکردند. شورای امنیت نامه آمریکا را کان لم یکن تلقی و به آن اعتنا نکرد.

{با تاکید بر اینکه موفقیت‌های خودمان را باید به خوبی برای مردم تبیین کنیم}: مردم در فشار و سختی هستند. فشار اقتصادی روی مردم است ولی مردم به خوبی موفقیت‌های سیاسی ما در دنیا را بدانند. حتی این پیروزی‌ها می‌تواند مرهمی بر آلام مردم باشد. حرفی را که امام (ره) زد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، در همین ایام تجلی یافت که آمریکا همه تلاش خود را به کار برد ولی به نتیجه‌ای نرسید.

{با تشکر از وزارت امور خارجه و تمام کسانی که موجب پیروزی‌های ایران شدند}: هر جا پیروز شدیم، همه ارکان نظام کنار هم بودند. هر جا پیروز شدیم، ملت یکپارچه باهم بودند. هر جا پیروز شدیم، هدایت‌های رهبری ما را به مسیر درست هدایت کرده است. بدون همراهی ارکان نظام، حمایت مردم و هدایت رهبری این پیروزی‌ها امکانپذیر نبود.

 ما از مردم عزیز ایران که در همه مقاطع تاریخی حمایت کردند و حضور یافتند و توانستند در برابر قدرت‌های جهانی بایستند تشکر می‌کنیم و در برابر عظمت این ملت بزرگ تواضع می‌کنیم.

{با اشاره به گذشت هشت ماه از شیوع کرونا در کشور}: هشت ماه از سختی‌های ویروس کرونا عبور کردیم و روزهای بسیار سختی را داشتیم و امروز هم روزهای بسیار سختی داریم و باید کاری کنیم با کمک یکدیگر از این روزها عبور کنیم.

{با بیان اینکه امروز وزارت بهداشت و درمان در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد}: من روز دوشنبه با وزیر بهداشت و معاونین و روسای دانشگاه‌های استان‌ها جلسه داشتم. روحیه و برنامه‌ریزی آنها کاملا برای من مشهود بود. بحمدالله ما با روحیه کافی و کامل و البته با زحمات فراوان پزشکان و پرستاران، بهورزان و همه کادر درمانی، با این ویروس مبارزه می‌کنیم.

 همانطور که می‌بینید ما با یک موج بسیار وسیع و سختی روبرو شدیم و دنیا هم همین‌طور است. کشورهای مختلف جهان هم با موج جدیدی مواجه شدند، تعداد بیمار، بستری، تخت‌های آی‌سی‌یو، تعداد فوتی و همه اینها مشکلاتی است که برای مردم درست شده است.

دولت با همه توان در این زمینه و سایر ارکان کشور، نیروهای مسلح، صدا و سیما و قوای دیگر همه در کنار هم هستیم برای اینکه همدیگر را یاری و کمک کنیم و از سختی‌های مردم بکاهیم.

 در این مدت با وجود سختیهایی که در زمان تحریم داشتیم، همه نیازمندی‌ها و خریدهای مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان را انجام دادیم. به محض اینکه وزیر بهداشت به من نامه نوشت که ما برای بیش از ۳۰ میلیون کیت جدید آزمایشگاهی نیاز به ۱۵۰ میلیون دلار داریم، من همان لحظه موافقت کردم و دستور دادم و به وی گفتم که ۱۵۰ میلیون دلار در اختیار شماست برای اینکه بتوانیم کیت‌های جدید بخریم و وارد کنیم تا در یک زمان خیلی کوتاه مشخص کنیم فردی که احتمال می‌دهیم مبتلا است، آیا تست وی مثبت است یا منفی و این کار انجام می‌گیرد.

 هم سازمان برنامه و بودجه و هم بانک مرکزی یاری و کمک کردند با مشکلاتی که ما داشتیم و داریم، بحمدالله اکثر نیازمندی‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته و در اختیار مردم قرار داده می‌شود. امروز ۲۲ میلیون ماسک تولید و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ماسک‌هایی که مورد نیاز پرستاران است و ونتیلاتورهایی که مورد نیاز است، در داخل کشور تولید می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد 

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
جو بایدن سیاست خود را درباره ایران اعلام کرد

به گزارش نویسانیوز؛ بایدن با اشاره به سیاستهای ترامپ در قبال ایران، فشار حداکثری را به نفع جمهوری اسلامی و به ضرر منافع آمریکا دانسته و برنده معادله را ایران معرفی کرده است. او سیاست خود را در سه بند توضیح داده است:

تعهد تردیدناپذیر به جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‎ای

گشودن مسیر دیپلماتیک برای بازگشت ایران به شرط بازگشت ایران به رعایت مفاد توافق. همکاری با متحدان درباره موضوعات مختلف، مانند حقوق بشر. او به طور خاص، به نوید افکاری اشاره کرده. او اشاره کرده که از رعایت اصول حقوق بشر در تحریمها تخطی نخواهد کرد و تضمین خواهد داد که هیچ عاملی مانع مبارزه ایران با بحران #کورونا نباشد. او تعهد کرده که در روز اول ریاستش، “ممنوعیت مسافرت” را لغو کند.

مبارزه با تنش‎زایی ایران در منطقه و همکاری با متحدان آمریکا، من جمله اسرائیل بایدن به طور جدی تعهد به دفاع از منافع آمریکا در صورت مبارزه‎طلبی ایران را ابراز کرده.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
باید برای تهران دو هفته محدودیت شدید ایجاد شود

به گزارش نویسانیوز ؛ «حسین علی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به ادعای ساخت داروی قطعی درمان کرونا در برخی استان‌های کشور از سوی یک نماینده مجلس گفت: متاسفانه گاهی بعضی افراد فکر می‌کنند، هر دارویی که در کشور تولید می‌شود را می‌توانیم به عنوان داروی کرونا برای بیماران کرونایی توزیع کنیم، در صورتی که توجه نمی‌شود، دارو قواعد خاصی برای مصرف کردن دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال در آمریکا هر دارویی برای مصرف باید تایید اف دی ای را داشته باشد و ایران هم شرایط خاص خود را دارد و باید یکسری مراحل قانونی طی شود، تست‌های بالینی آن دارو انجام شود تا سازمان غذا و دارو برای آن دارو مجوز بدهد، اما اینکه من ادعایی را در رابطه با دارویی مطرح کنم، هیچ جایگاه قانونی ندارد، بنابراین نباید در تریبون‌های رسمی صحبت‌هایی کنیم که شائبه به وجود بیاورد و در آخر هم رسانه‌های خارجی هم ما را به تمسخر بگیرند.

شهریاری با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: متاسفانه وضعیت کرونا در تهران اصلاً خوب نیست و پروتکل‌هایی که برای امنیت سلامت اعلام می‌کنند نه می‌توانند درست آن را اجرا کنند و نه اصلا کافی است، به نظر ما حداقل باید برای تهران دو هفته محدودیت شدید ایجاد کنند و در این دو هفته هم برنامه‌ریزی انجام دهند تا بعد از این تعطیلی‌ها هم یکسری سخت‌گیری‌های شدید را اعمال کنند.

وی در پایان افزود: بعد از آنکه چنین اتفاقی رخ داد، باید مدیریت‌های بعد از این دو هفته تعطیلی هم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل کاهش رفت و آمد خودروها و مدیریت موارد بهداشتی اصناف صورت گیرد و در این صورت زنجیره‌ ابتلا کم کم قطع شود.

منبع: سلام نو

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
حفظ سلامت و جان مردم اولویت اول دولت است

به گزارش نویسانیوز؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، پس از گزارش رئیس کل بانک مرکزی و وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و امور دارایی از وضعیت اقتصادی کشور در شش ماهه نخست و اقدامات برنامه‏‌ریزی شده برای مدیریت بخش پولی، ارزی و تجاری کشور در ماه‏‌های باقیمانده سال، گذر از شرایط کنونی اقتصادی با هدف کم کردن فشار بر اقشار کم‌برخوردار را به عنوان هدف اصلی دولت امکان‏پذیر دانست.

وی تاکید کرد: حفظ سلامت و جان مردم اولویت اول است. دولت تمام توان خود را برای حمایت از سلامت مردم به کار خواهد گرفت و دستگاه‏‌های مسئول موظف هستند هماهنگی لازم را در چرخه تولید، پخش و توزیع فراهم کنند تا دسترسی مطمئن و سریع مصرف‌کننده در سراسر کشور حاصل شود.

رئیس‌جمهور گفت: در شرایط خاص کنونی، استفاده از ظرفیت‏‌ها و سازوکارهای اقتصادی کشور و اتخاذ تدابیر ویژه برای تامین کالاهای اساسی مردم و مواد اولیه کارخانجات و مقابله با تحریم‏‌های ظالمانه دشمن که به قصد فلج کردن تولید و اقتصاد وضع شده‏‌اند، از اولویت‏‌های برنامه اقتصادی دولت است.

روحانی تمهیدات لازم در حوزه سیاست‏‌های تجاری کشور، تامین منابع لازم برای ادامه طرح‏‌های عمرانی کشور با فروش سهام، دارایی‏‌های مازاد دولت و اوراق، اصلاح قانون مالیات‏‌ها، مدیریت نقدینگی برای کاهش نرخ تورم و جهت‏‌گیری به سمت تولید را از دیگر راهبردهای اقتصادی دولت برشمرد.

وی ضمن اشاره به دیگر برنامه‌های دولت برای برقراری ثبات در بازار ارز و کالا و کنترل گرانی افزود: اولویت‏‌بندی واردات متناسب با جریان درآمدی ارزی و اتخاذ تدابیر ویژه در خصوص ارز حاصل از صادرات برای نیازهای تولیدی و وارداتی کشور بر اساس تجارب ماه‏‌های اخیر از جمله اقدامات مهم دولت در حوزه سیاست‏‌های ارزی و کالایی کشور است.

رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت و شرایط تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم و تامین دارو در کشور گفت: در وضعیت فعلی، با امکانات موجود، دلیلی برای محدودیت در تامین کالاهای ضروری و دارو وجود ندارد. دستگاه‏‌های ذیربط در تامین کالا و دارو موظف و مکلف هستند با تلاش مضاعف، دسترسی مردم به این کالاها را فراهم کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام

false
true
false
true
true
true
اذعان تحلیلگر آمریکایی به توانایی ایران در تولید سلاح‌های پیشرفته‌

به گزارش نویسا نیوز؛  با اتمام رسمی تحریم‌های تسلیحاتی ایران واکنش‌ها در این باره در رسانه‌های بین‌المللی ادامه دارد به طوریکه برخی تحلیلگران امور نظامی بر این باورند که ایران می‌تواند سلاح ‌هایی حتی بهتر از نمونه‌های خریداری شده تولید کند.

 «دیو دسروچز» استاد دانشگاه در «دانشگاه دفاع ملی» در شهر «واشنگتن» در این زمینه گفت: «ایران نشان داده که حتی اگر میزان کمی تجهیزات نظامی بخرد، قادر است در ۲۰ سال نمونه‌هایی از آنها تولید کند که در برخی موارد حتی بهتر از موارد خریداری شده است.»

وی می‌افزاید: همان‌طور که آنها با مهندسی مجدد فناوری‌های جدید و اضافه کردن موتورهای جدید وارد شده بهبود‌های تدریجی ایجاد می‌کنند، در حال به‌دست آوردن قابلیت‌های بیشتر عملیاتی، مرگبارتر بودن و بازتولید هستند.

ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز (یکشنبه ۲۷ مهر ماه/۱۸ اکتبر) محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در پنجمین سالگرد حصول برجام به صورت خودکار پایان یافت و از این به بعد محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران لغو شده و محدودیت سفر ۲۳ شخص موضوع فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافته است.

لغو این محدودیت‌ها در حالی صورت گرفت که آمریکا در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را صورت داد تا این محدودیت‌ها ادامه یابد و در همین راستا قطعنامه‌ای را نیز به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد داد که با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) به تصویب نرسید و آمریکا باز هم ناکام ماند.

گفتنی است، لغو این محدودیت‌ها نیازمند هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت سازمان ملل نیست.

منبع:فارس

انتهای پیام/

false
true
false
true
true
true
ایران پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی چه می‌کند؟

به گزارش نویسانیوز؛ شاید بسیاری تحت تاثیر القائات دنیای مجازی منتظر باشند تا با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، مثلا در یک هفته آینده صدها فروند جنگنده، زیردریایی، بالگرد و… وارد کشور شود ولی به دلایل مختلفی این انتظار معقول و منطقی نیست.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران ساعت۳:۳۰ بامداد روز یکشینه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و به عنوان یکی از بندهای معاهده برجام لغو شد و طبق اعلامیه وزارت امورخارجه کشورمان «از امروز، همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسلیحاتی به و از جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت.»

تحریم تسلیحاتی ایران اگرچه از ۴ دهه قبل، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و بخصوص در سال‌های دفاع مقدس، از سوی آمریکا علیه کشورمان اعمال شد ولی در همان سال‌ها نیز کشورهای معدودی اقدام به معامله و خرید و فروش (بیشتر فروش) با ایران می‌کردند.

سال‌ها پس از پایان جنگ تحمیلی، با برجسته شدن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۲ میلادی و آغاز مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی در سال ۱۳۸۲ که به توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و سپس از سرگیری مجدد غنی سازی اورانیوم در آخرین روزهای دولت اصلاحات منجر شد، پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت و این شورا یک ماه فرصت داد تا ایران تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

با رد این درخواست از سوی دولت آقای محمود احمدی نژاد به این خواسته شورای امنیت، از مرداد ۱۳۸۵ تا خرداد ۱۳۹۰، مجموعا ۹ قطعنامه از سوی این شورا علیه کشورمان صادر شد که تحریم‌های تسلیحاتی به قطعنامه‌های ۱۷۴۷ (چهارم فروردین ۸۶) و ۱۹۲۹ (۱۹ خرداد ۱۳۸۹) برمی‌گردد.

در بندهای ۵ و ۶ قطعنامه ۱۷۴۷ آمده است: «ایران حق فروش، تأمین یا انتقال تسلیحات یا اقلام مربوط به آن را ندارد و تمام کشورها نیز باید خرید چنین اقلامی از ایران را ممنوع کنند.». «از تمام کشورها خواسته می شود تا نسبت به عرضه، فروش یا انتقال هرگونه ماشین‌آلات زرهی جنگی، سیستم‌های توپخانه با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگنده، هلیکوپترهای تهاجمی، رزم‌ناوها، موشک یا سیستم‌های موشکی، کمک یا آموزش فنی، کمک مالی، سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری و انتقال منابع مالی یا خدمات مرتبط با عرضه، فروش، انتقال، ساخت، یا استفاده از چنین اقلامی، به هر طریق که باشد، «هشیاری و خویشتنداری» به عمل‌آورند.»

۳ سال بعد، شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۱۹۲۹، بر تحریم تسلیحاتی ایران تاکید بیشتر کرده و همه‌ی کشورها را ملزم می‌کند که از تدارک، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک رزمی، خودروهای زره‌پوش نبرد، دستگاه‌های توپخانه با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی‌های جنگی، موشک یا سامانه‌های موشکی یا مواد مربوط به آنها مشتمل بر قطعات یدکی، به هر طریق، جلوگیری کنند.

علاوه بر اینها، طبق این بند، همه‌ کشورها باید از ارائه‌ آموزش فنی، خدمات مربوط به منابع مالی، مشاوره یا خدمات یا هرگونه کمک در ارتباط با تحویل، فروش، انتقال، تدارک، ساخت، نگهداری یا کاربرد اینگونه تسلیحات یا وسایل مربوط به آنها به ایران» جلوگیری کنند.

در بند ۹ این قطعنامه نیز تاکید شده که «ایران نباید به هیچگونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک با توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای، مشتمل بر فناوری پرتاب موشک‌های بالستیک مبادرت ورزد و همه‌ کشورها باید از انتقال فناوری یا کمک فنی در رابطه با چنین فعالیت‌هایی به ایران جلوگیری کنند.»

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ به شکل دیگری از سر گرفته و این مذاکرات پس از چند دور، منجر به پذیرش توافق جامع درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران (برجام) شد که مفاد آن در شورای امنیت سازمان ملل، با رأی تمام اعضای شورا، ذیل قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ به تصویب رسید.

در این قطعنامه اینطور آمده است که در صورت پایبندی ایران به برجام، در کنار لغو همه تحریم‌های پیشین، تحریم های تسلیحاتی پس از ۵ سال و تحریم‌های حوزه موشک‌های بالستیک نیز پس از ۸ سال ملغی خواهد شد.

گنجاندن این بند در قطعنامه ۲۲۳۱ البته با انتقاداتی هم همراه بود. به اعتقاد مخالفین، دولت اساسا نباید زیر بار چنین تحریمی می‌رفت چراکه موضوعات نظامی و تسلیحاتی ایران ارتباطی با پرونده هسته‌ای نداشته است. اگرچه برخی هم می‌گویند که این تحریم داوطلبانه از سوی دولت آقای روحانی پذیرفته شده است!

اضافه بر آن، طبق بند ۵ ضمیمه B قطعنامه فوق، در طول ۵ سال تا زمان لغو تحریم‌ها، ایران در صورتی می‌توانست اقدام به خرید و یا فروش تسلیحات نظامی بکند که پیش از هر مورد، از شورای امنیت مجوز گرفته باشد. یعنی همه خریدهای ایران منوط به گرفتن اجازه از دیگران بود که از بسیاری جهات مسئله را با مشکل روبرو می‌کرد. برای مثال درحالیکه معمولا کشورها خریدهای نظامی خود (و توانمندی‌هایشان) را تا حد ممکن محرمانه نگه می‌دارند، ایران مجبور بود برای هر خرید، دیگران را نیز در جریان گذاشته و از آنها اجازه بگیرد.

پایان تحریم‌ها

با گذشت ۵ سال از صدور قطعنامه ۲۲۳۱، ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد امروز (۲۷ مهر ۹۹) تحریم‌های تسلیحاتی ایران بدون نیاز به صدور قطعنامه جدیدی از سوی سازمان ملل، برداشته شد.

این درحالیست که ایالات متحده آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، همانطور که وعده داده بود از برجام بیرون رفت ولی در عین حال تلاش زیادی را بکار گرفت تا مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شود.

آمریکایی‌ها به دنبال فعال کردن مکانیزم ماشه‌ای بودند که در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام می‌توانست توسط یکی از اعضای حاضر در این معاهده فعال شده و همه تحریم‌های قبلی را مجددا برگرداند ولی نه ایران بدعهدی کرد و نه آمریکا دیگر عضو برجام بود.

با این حال دولت آمریکا تلاش کرد تا پیش نویس قطعنامه جدیدی را برای جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد که در آخرین نشست این شورا در دهم تیرماه سال جاری، این درخواست آمریکا با وتوی روسیه و چین و عدم همراهی متحدان اروپایی خود مواجه شد.

در اینجا ذکر یک نکته لازم است و آن اینکه اروپایی‌ها که چندان بی میل به ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیستند، به چند دلیل با این خواست آمریکا مخالفت کردند ازجمله اینکه می دانستند در صورت همراهی با آمریکا و در حقیقت بی اعتبار کردن معاهده‌ای که خود پای آن را امضا کردند، ایران نیز از برجام خارج شده و یا لااقل تعهدات خود را به شدت کاهش خواهد داد.

در این میان، اطمینان از وتوی دو کشور روسیه و چین نیز موثر بود؛ دو کشوری که پیش بینی می‌شود در مراودات آینده نظامی ایران بیشترین سهم را به خود اختصاص دهند.

لغو تحریم‌های تسلیحاتی در گفتگو با نصرت‌الله تاجیک| نیازمند یک الگوی موفق در تجارت خارجی هستیم/ باید از ظرفیت همسایگان بیشترین بهره را برد

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر سیاست نگاه به شرق را در دستور کار خود قرار داده و در این مسیر تلاش‌های زیادی برای ایجاد همکاری‌های راهبردی با دو کشور قدرتمند شرق یعنی روسیه و چین شده است.

همکاری‌های ایران با روسیه در مسئله سوریه و انعقاد قراردادهای همکاری مختلف با روس‌ها و چینی‌ها -که قرارداد همکاری‌های ۲۵ ساله با چین یک نمونه آن است- رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه و سفرهای متعدد هیات‌های عالیرتبه سیاسی و نظامی ایران به این دو کشور و بالعکس مصادیقی است که نشان می‌دهد ایران در آینده، بیش از همه به این دو کشور نزدیک خواهد شد.

پس از تحریم چه خواهد شد؟

همانطور که در بالا گفته شد، با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، کشورمان می‌تواند آزادانه برای خرید یا فروش هر آنچه نیاز دارد و یا می خواهد اقدام کند.

در این میان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به گمانه زنی و ارائه نقطه نظرهای خود درخصوص صادرات و واردات محصولات نظامی از سوی ایران کردند که البته بسیاری از آنها را چندان نمی‌توان معقول و منطقی دانست.

در حوزه خرید، در طول سال های اخیر نیروهای مسلح کشورمان به دلیل تحریم‌های کامل در حوزه نظامی، چاره‌ای جز اتکا به توان داخلی و بر طرف کردن نیاز‌های خود بدون وابستگی به خارج نداشتند. اگرچه این مسیر با سختی و مرارت‌های زیاد همراه بود ولی ثمره آن ایجاد خودکفایی در بسیاری از حوزه‌ها و شکل‌گیری یک زیرساخت مناسبت برای تولید بسیاری از جنگ افزازهای مهم و روز دنیا در داخل کشور شد که نمونه‌های مختلف آن را در حوزه‌های موشکی (بالستیک و کروز)، راداری، دریایی، پدافند هوایی، پهپادی و… می‌توان دید.

با این حال هیچ عقل سلیمی خود را بی‌نیاز مطلق از علم و فناوری دیگران نمی‌داند و امروز با برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی که یک روی آن لغو محدودیت در همکاری‌های علمی و فناوری و حتی طراحی و تولید مشترک با دیگران است، این مسئله حتی بیش از خرید تسلیحات مهم خواهد بود.

امروز شاید بسیاری تحت تاثیر القائات دنیای مجازی منتظر باشند تا مثلا در یک هفته آینده صدها فروند جنگنده، زیردریایی، بالگرد و… وارد کشور شود ولی به دلایل مختلفی این انتظار معقول و منطقی نیست.

هیچکس منکر این نیست که نیروهای مسلح در هر کشور، ازجمله در ایران می توانند از طریق مراودات خارجی نیز -در کنار بهره‌گیری از توان داخلی خود- برخی ضعف‌های احتمالی خود را برطرف کنند.

برای مثال در حوزه هوایی، از عمر عمده جنگنده‌های موجود در نیروی هوایی بیش از نیم قرن می‌گذرد و اگرچه این جنگنده‌ها عمدتا به دست متخصصان و کارکنان صنعت دفاعی کشور بروزرسانی شده و در حوزه‌های مختلف نظیر بدنه، تسلیحات، رادار و… تغییرات شگرفی داشتند اما نیاز به هواپیماهای نسل جدید و بروز دنیا برکسی پوشیده نیست، خصوصا اینکه طراحی و ساخت هواپیمای جنگی یک امر زمان‌بر است.

اما نکته مهم در این میان آن است که بر طرف کردن این نیازها از طریق ایجاد بار اضافی بر بودجه کشور آن هم در شرایطی که جامعه با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است نخواهد بود.

نگاهی به میزان بودجه دفاعی کشورمان در طول سال‌های اخیر نیز مبین همین نکته است؛ برای مثال درحالیکه ایران به طور متوسط، سالیانه یک میلیارد دلار برای تجهیز و تسلیح نیروهای مسلح خود هزینه کرده و تمامی بودجه نظامی‌اش ۵ درصد بودجه عمومی کشور است، با همسایگانی روبروست که بیش از ۶۰ میلیارد دلار (عربستان) و ۲۲ میلیارد دلار (امارات) را خرج نیروهای نطامی خود بویژه برای خرید تسلیحات از خارج کرده‌اند.

بودجه نظامی ایران حتی با سال‌های پیش از انقلاب نیز قابل مقایسه نیست، یعنی با زمانی که در طول سال‌های دهه ۵۰، حکومت پهلوی چیزی در حدود ۳۵ درصد بودجه کل کشور را به حوزه نظامی تخصیص می‌داد.

از طرف دیگر، جمهوری اسلامی همواره شکل‌گیری رقابت تسلیحاتی در منطقه -که مورد علاقه بسیاری از همسایگان ایران بخصوص در حاشیه خلیج فارس است- را یکی از دلایل اصلی ایجاد مشکلات در منطقه دانسته و خود نیز نه در گذشته و نه امروز -که دیگر با هیچ تحریمی روبرو نیست- وارد این رقابت نخواهد شد.

در حقیقت جمهوری اسلامی ایران در فردای پس از تحریم، یک خریدار دست و دلباز در بازار تسلیحات نخواهد بود و هر خریدی نیز نیازمند طی پروسه پیچیده انقعاد قرارداد و پروتکل های سفارش، تولید و دریافت است هرچند نگارنده ترجیح می‌دهد با پرهیز از هرگونه پیشگویی و ورود به مصادیق، منتظر روزهای آینده بماند.

چه چیزی را به چه کسی بفروشیم؟

در حوزه صادرات نیز جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی، محصولات متعدد ی را در سبد فروش دارد و این مسئله چندان دور از ذهن نخواهد بود که با سرمایه‌گذاری در برخی از حوزه‌ها (حوزه پهپادی می‌تواند یک مثال بارز باشد) این امکان برای جلب نظر بسیاری از کشورها فراهم شود چه آنکه محصولات دفاعی ایران در کنار کارآمدی از مولفه قیمت ارزان نیز بهره می‌برند.

البته طبیعتا جمهوری اسلامی ایران در حوزه صادرات بنابر سیاست‌های خاص خود عمل خواهد کرد و کشورهایی در اولویت این مراودات خواهند بودوکه جزو دوستان و همراهان ایران محسوب شوند.

همانطور که در بالا اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین دست بازی برای معمله با دیگر کشورها و صادارت محوصلات خود دارد.

حوزه پهپادی یکی از مهمترین نقاط تمرکز صنعت دفاعی کشورمان در طول سال های گذشته بودند که ثمره این تلاش‌ها را امروز در طراحی و تولید دهها نمونه از این هواپیماها می تواند دید؛ پهپادهایی که در عرصه های عمل واقعی -نظیر عملیات‌های برون مرزی علیه تروریستهای مستقر در کردستان عراق و یا علیه داعش در خاک سوریه- کارآمدی خود را به خوبی نشان دادند.

اگر ما امروز «شاهد ۱۲۹» را به عنوان پهپاد استراتژیک خود می‌شناسیم، هواپیماهای بدون سرنشین دیگری نظیر «مهاجر ۶» نیز وجود دارند که همطراز با بسیاری از نمونه‌های مشابه خود در جهان، امروز کارآمدی‌شان را نشان داده‌اند و می‌توانند در آینده یکی از محصولات ارزشمند صادراتی ایران نیز باشند.

از طرف دیگر، نیروهای مسلح کشورمان در طول سال‌های اخیر و پس از شکل‌گیری تهدیدات گروه‌های تروریستی و تکفیری در برخی کشورهای منطقه نظیر سوریه و عراق و لبنان، با حضور در این کشورها د مقابله با این تهدیدات کارنامه خوبی از خود بجای گذاشتند و در کنار این، در حوزه انتقال فناوری و علوم نظامی به دیگران -نظیر یمن- نیز عملکرد مطلوبی داشتند که نتایج آن را در حوزه میدانی نبرد می توان به وضوح دید.

نمونه ها برای حوزه صادرات و یا بهره گیری از توانمندی ها برای مراوده با دیگر شورها زیاد ست. مثلا توان و ظرفیت بالای کشورمان در تعمیرات و ارتقا بسیاری از تجهیزات نخظیر هواپمایهای جنگنده غربی و شرقی می تواند یک نمونه دیگر باشد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌تواند یک الگوی ارزان و کارآمد در حوزه صادرات باشد اگر در کنار طراحی و ساخت، به همه الزامات این حوزه نظیر افزایش زیرساخت‌های صنعتی، توجه به مختصات تجارت خارجی، بازرایابی و نحوه ارائه و … به خوبی توجه شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

false
true
false
true
true
true
با تشدید نظارت‏‌ها دنبال مقابله با نوسانات قیمتی هستیم

به گزارش نویسانیوز؛ حسن روحانی روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به برنامه‌‏های دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا افزود: اگر چه تحریم‏های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا موجب کاهش درآمد‌های ارزی کشور شده است و درآمد‌های ارزی کشور در سال ۹۹، قابل قیاس با درآمد‌های ارزی کشور در اوایل دهه ۹۰ نیست، اما با گذشت بیش از ۲.۵ سال از این تحریم ‏ها، دولت با برنامه‏ ریزی‏ هایی که انجام داده، مانع از تحقق هدف شوم آمریکا یعنی فروپاشی کشور شده است.

روحانی با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش سیاسی و لزوم انسجام در کشور، اظهار داشت: از جمله محور‌هایی که دشمنان این مرز و بوم در کنار جنگ پرفشار و سخت اقتصادی روی آن به عنوان مقوم تحریم‏ ها سرمایه‏گذاری ویژه کرده ‏اند، منازعات و اختلافات داخلی است.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت هوشیاری در برابر توطئه دشمنان تصریح کرد: از همه مسئولان، فعالان، دلسوزان نظام و کشور دعوت می ‏کنم که با حفظ آرامش و عقلانیت سیاسی مانع از اختلافات و منازعات شوند و اجازه ندهند برخی افراد معدود با انگیزه‏ های گروهی، جناحی، مقطعی و زودگذر سیاسی زمینه ‏ساز تحقق آرزو‌های شوم بدخواهان این سرزمین شوند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه دولت بخش خصوصی را موتور محرک اقتصاد کشور می ‏داند، اظهار داشت: حمایت‏ های همه جانبه از افزایش نقش این بخش در اقتصاد و واگذاری میدان تولید و صادرات، به‏ویژه شرکت‏ های دانش‏ بنیان، جایگاه مهمی در سیاست‏ های اقتصادی دولت خواهد داشت.

در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی، گزارشی از روند تحولات در بازار بین بانکی و عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی ارائه کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیاستگذاری پولی در دهه ‏های گذشته با بی‏ثباتی همراه بوده است، تصریح کرد: اقدام بانک مرکزی تدبیری به‏ موقع و مهم برای مدیریت نرخ سود با تکیه بر سازوکار بازار است و نه بر پایه روش‏ های دستوری که ثبات بازار را بر هم می‌‏زند.

روحانی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای هدایت نرخ سود بین بانکی از ابزار‌های قانونی و بازار باز استفاده کند. عملیات بازار باز، حرکتی مفید برای به جریان انداختن اوراق دولتی و نقدینگی و تدبیری مهم برای ترغیب مشارکت مردم و پویایی آن‌ها در بازار محسوب می‌‏شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این راهبرد باید کماکان با قوت بیشتر ادامه یابد، گفت: بانک مرکزی باید از طریق تسهیل گری پولی و اعتباری، در تعامل با وزارت اقتصادی و دارایی آسیب‏ های وارده به اقتصاد را مهار و تعدیل کند. در این زمینه، بایستی، گزارش ‏های منظم از روند عملیات بازار باز و دستاورد‌های آن به اطلاع عموم برسد.

روحانی عملکرد دولت در ایفای تعهدات ابزار‌های مالی اسلامی را تاکنون قابل اتکا دانست و اضافه کرد: بخش خصوصی در عرضه اوراق مالی اسلامی جدید طی دهه اخیر همواره در بازار سرمایه حضور داشته است و چنانچه خواهان حضور دائم بخش خصوصی و دولت در بازار سرمایه هستیم، ابزارسازی‏ های نوین برای تأمین مالی آن‌ها استفاده شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در عرصه بازار انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی هنوز پتانسیل‌های زیادی برای استفاده وجود دارد، اظهار داشت: با استفاده از این فرصت‏ها فصل جدیدی از تأمین مالی بازارمحور باز می‏ شود.

روحانی تصریح کرد: دولت در راستای چابک ‏سازی، اجرای سیاست‏ های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از بازار سرمایه به‏ ویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال‏ مولد، مردم ‏محور کردن اقتصاد و شفاف‏‏ سازی فعالیت‏های اقتصادی عرضه سهام شرکت‏ های دولتی در بازار سرمایه را به‏جد در دستور کار قرار داده که بدون تردید تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت.

منبع: میزان

انتهای پیام

false
true
false
true